Ladda batteri

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
kotten
Forumveteran

Ladda batteri

Post by kotten »

Jag var ute vid min bil igår och batteriet var helt dött igen. Måste ladda det innan nästa helg och undrar om det stämmer att man inte skall ladda batteriet med kablarna på plats.

Jag har för mig att någon sa det för länge sedan att man kunde förstöra elektroniken. Nu kan jag ju givetvis ta bort plus-kablen, men jag var bara lite nyfiken om detta är nonsens.
lo918
Forumberoende

Post by lo918 »

Bäst är att ladda med bilens anslutning plus (eller minus) bortkopplad från batteriet.
Minst 12 timmar (heslt 24 timmar) med en automat laddare

Är batteriet friskt ?
Kortis i någon cell ?
När batteriet är "tomt" vad har du då för spänning i batteriet ?
Skall inte vara under 12v ens med "tomt" batteri

/stefan
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

detta var frågor som jag inte kan svara på för jag har inte haft möjlighet att tsta detta ännu för jag inte har min bil i anslutning till min bostad.

Tack för dina tips. Jag skall kolla upp detta.

Jag antar att det inte går att köpa ett sådant batteri på en vanlig mack, utan det blir väl special special
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Var sitter batteriet i en Elise? På min Esprit sitter det instoppat i högra bakpartiet så jag kan inte ladda det på plats där var det problemet löst för min del jag måste ta fram det. :-D
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Det sitter i fronten långt ner i chassit, så jag vill gärna ladda det på plats för att slippa alltför mycket problem. :-D
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Micke!

Vad har du för konstig Esprit där du inte ens kan komma åt med batteriklämmorna på batteriet? :-D Nog för att jag vet att det är trångt i en Esprit men...
Mvh /Lasse
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag har bytt batteri och köpt på vanlig mack - no problems. Det är en standard-dimension. Lite knöligt att få i och ur bara. Lossa gummisarjen upptill så går det lättare.
 :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

....och laddat har jag alltid gjort utan att koppla loss kablarna.

Kanske oförsiktigt, men hittills har ingenting hänt. Jag laddade säkert det gamla batteriet 20 gånger innan jag bytte - vilket jag borde ha gjort långt tidigare. På slutet gick det inte att starta efter 5-6 dagar i garaget med larmet på.
Göran Forslund
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Lasse wrote:Micke!

Vad har du för konstig Esprit där du inte ens kan komma åt med batteriklämmorna på batteriet? :-D Nog för att jag vet att det är trångt i en Esprit men...
Mvh /Lasse
Batteriklämmorna kommer jag åt (ibland måste den få starthjälp när den stått stilla för länge) men det är svårt att kolla vattennivån i batteriet när det sitter där det gör och jag vill gärna kolla det innan jag laddar batteriet. Sedan så känns det lite marit att ladda batteriet i bilen när batterivätskan blir som "kolsyra" Jag vill inte få bilen nerskvätt att batterisyra, därför tar jag bort batteriet när det skall laddas! :-D
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
boris
Forumberoende

Post by boris »

Äntligen en uppföljning av batterifrågan från tidigt i vintras. Jag har (tydligen oförsiktig som Göran) laddat batteriet på sin plats med kontakterna anslutna kontinuerligt under vintern... utan några som helst märkbara problem men det kanske hjälper att jag endast kört underhållsladdning. Å än så länge är det originalbatteri som iallafall håller sig 2veckor med larmet på.

Batteriplats i elise: S1 djup ner där fram och är det inte så att batteriet flyttades till bakluckan på S2'an
Anders
Lotus Elise S1 111S
Guest

Post by Guest »

boris wrote:är det inte så att batteriet flyttades till bakluckan på S2'an
Stämmer! Sitter längst in till vänster i bagageutrymmet.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Det visste jag inte.

På S1 beskrevs det som så viktigt att batteriet satt exakt där det gjorde;
- så lågt som möjligt,
- mitt-placering
- och längsled-placering för att få optimal viktfördelning fram/bak.

Nackdelen med åtkomlighet fick man ta för dessa "prestanda-fördelar".

Underligt att man ändrat - och dessutom borde väl batteriet åtminstone ha suttit på höger sida i vänsterstyrda bilar eller?
Göran Forslund
Guest

Post by Guest »

Jag tror (men inte säker...) att anledningen varför man flyttade batteriet bak var bl a viktbesparing (batteriet närmare motorn) och att man gjorde det möjligt att få plats med AC.
lo918
Forumberoende

Post by lo918 »

Egentligen inget som säger att man får problem med laddning och bilens kablar anslutna. Men för att "fylla batteriet max" och då laddaren endast få motstånd från batteriet självt och inga förbrukare/strömtjyvar som vill vara med dela, så är det bäst att ladda utan bilens kablar anslutna.
:drivecar:
/stefan
Mikael_W
Forumadministratör

underhållsladdare

Post by Mikael_W »

funderar på att införskaffa en underhållsladdare från biltema till vintern, kommer det inte funka bra till Espriten?
Mikael, Fisker Karma
Post Reply