Trängselskatt

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Trängselskatt

Post by Lasse H »

I Stockholm har man som bekant infört trängselskatt. Det rör ju inte mig som inte har varit i Hufvudstaden på drygt två år och dessutom aldrig någonsin kört bil där. Men detta till trots fick jag igår ett kravbrev från Vägverket, denna så fantastiska myndighet, som ville att jag snarast skulle inbetala 90 kronor till dom eftersom jag smitit från att betala trängselskatt när jag den 23 mars körde runt i Stockholm med min Lotus Elise ! Vid det uppgivna tillfället var min bil varken påställd (hos Vägverket !) eller försäkrad. Och jag själv befann mig i Malmö på konferens en stor del av dagen. Men alla kan ju ha fel, även Vägverket, så jag ringde dit och fick då reda på att det är jag som ska bevisa attt jag ej befann mig i Stockholm den dagen och dessutom måste jag betala in böterna (av de 90 kronorna är 70:- en sk expeditionsavgift) även om jag anser att debiteringen är felaktig !!!??  :bang: Det är alltså ej Vägverket som ska bevisa att jag varit i Stockholm med min oskattade och oförsäkrade bil nästan 60 mil hemifrån och i vinterväglag. Jag är alltså skyldig tills jag själv bevisat motsatsen ! Nu kommer man att skicka ner bilder som ligger till grund för deras anklagelse. Kan jag ej med hjälp av dom bevisa att det inte är jag eller min bil, så ligger jag risigt till.
Tur att det är en ovanlig bil. Risken är väl liten att det är en falskskyltad Elise på bilderna. Struntar jag dessutom i att betala innan den 20 april så kommer jag att tvingas betala ytterligare 500:-.
Om jag nu betalar de 90:- och lyckas bevisa att det ej är min bil ersätter man mig för de 40:- som Kassaservice tar för att skicka mina pengar till
Stockholm ? Om jag är upprörd ? Bara förnamnet.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Jag tror bara att du försöker slingra dig! Du var säkert uppe och sladdade i Stockholm 23:e mars :-D
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Tror jag med. :lol:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Nästa gång du är uppe och sladdar i Fjollträsk så kan du få låna en nummerskylt av mig, jag kan beställa en dublett till familjebilen.
Vi har åkt genom tullarna flera gånger utan att få någon räkning (biogasbil)

:steer:

Daniel
Lotuslös :(
ohansing
Användare

Post by ohansing »

Miljöbilar får ju aldrig några räkningar...
Olle H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

undras hur de gör med turister, de lär väl inte få hem någon räkning.
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Gossar !

Tack för ert medlidande !!!
Och till Daniel vill jag säga att eftersom du kört i S-holm
utan att betala så kanske du har dåligt samvete och vill betala min
oriktiga räkning ? Jag grät mig till sömns i går.
Idag ska jag betala räkningen. OCh så fort jag får bilderna från Vägverket
så ska jag skriva och protestera. Men det är ju en god idé som DJ har.
Låna en skylt av någon annan, eller byt med någon annan tillfälligt.
Hur stor är risken att man torskar ? Fast jag som själv är en byråkrat och
lider av ett övermått av hederlighet skulle nog ej våga/vilja hur liten risken än är.

hälsn
Lasse H
DJ
Moderator

Post by DJ »

Lasse H wrote:Gossar !

Tack för ert medlidande !!!
Och till Daniel vill jag säga att eftersom du kört i S-holm
utan att betala så kanske du har dåligt samvete och vill betala min
oriktiga räkning ? Jag grät mig till sömns i går.
Idag ska jag betala räkningen. OCh så fort jag får bilderna från Vägverket
så ska jag skriva och protestera. Men det är ju en god idé som DJ har.
Låna en skylt av någon annan, eller byt med någon annan tillfälligt.
Hur stor är risken att man torskar ? Fast jag som själv är en byråkrat och
lider av ett övermått av hederlighet skulle nog ej våga/vilja hur liten risken än är.

hälsn
Lasse H
Hoppas du känner vårt fulla stöd.

Och NEJ, jag har inget dåligt samvete efter att ha kört genom tullarna utan att betala. Jag UTNYTTJAR lagarna, bryter inte mot dem alls. :331:
Mitt familjeåk är en biogasbil, som är befriad från denna pålaga.  :up:

Skönt med lite extra plats på de annars trånga stockholmsgatorna....

BTW,
Sist jag var i stockholm var det påfallande många som "tappat" den främre nummerskylten.

Daniel
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Daniel !

Visst känner jag ert stöd. Jag menar med sådana vänner som er behöver man inga ovänner !

Jag säger inget om trängselskatten i Stockholm. Har egentligen ingen uppfattning i frågan. Läste dock att en centerpartist i S-holm tyckte att nu hade man röstat om saken där, så det räckte för hela landet. Nu var det bara att införa på alla(?) andra platser. Sen kan jag tycka att en biogasbil kanske trängs lika mycket som en bensinare eller en diesel.

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

att inför det i malmö känns nog ganska avlägset med tanke på hur liten staden är och hur fort man tar sig igenom den, rusningstraffik eller inte
Mikael, Fisker Karma
DJ
Moderator

Post by DJ »

Lasse H wrote:Daniel !

Visst känner jag ert stöd. Jag menar med sådana vänner som er behöver man inga ovänner !

Jag säger inget om trängselskatten i Stockholm. Har egentligen ingen uppfattning i frågan. Läste dock att en centerpartist i S-holm tyckte att nu hade man röstat om saken där, så det räckte för hela landet. Nu var det bara att införa på alla(?) andra platser. Sen kan jag tycka att en biogasbil kanske trängs lika mycket som en bensinare eller en diesel.

hälsn
Lasse H
Tja, eftersom kärnkraftsomröstningens resultat fortfarande kan gälla efter 25 år+, när hälften av de då röstberättigade redan begravts, energisituationen totalt förändrats från överskott till import......
Enligt den omröstningslogiken tycker jag att TRÄNGSELSKATTEN KAN INFÖRAS I HELA VÄÄÄÄRRLLLDEN, PÅ VARJE METER VÄG, efter Stockholms omröstning..... :rolleyes07:

Daniel
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

Var inte detta problem uppe i PLUS (SVT) oxå..
så du är inte ensam lasse, men det är ju inte mycket till tröst när trängselskatten dyker upp i lådan....:bang:

hoppas att det löser sig...

//J
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Daniel !
Det var ta mej fanken det bästa argument jag hört !!
Jag är gammal nog att höra till dom som röstade i kärnkraftsomröstningen.
Vad jag röstade på ? Den upplysningen är tack och lov skyddad
i lag. Men i dag skäms jag över hur naiv jag var då.
Och ändå röstade jag inte på det gul/röda-alternativet.

hälsn
Lasse H
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Tror att min röst i kärnkraften föll på något med en glödlampa på, men det var bara på ett skolval och så länge sedan att det borde vara glömt.

Var uppe i huvudstaden för ca en månad sedan, viklen skillnad på trafiken nästan inga bilar i stan och det var skönt, men att bo där och vara tvungen att betala var gång man ska in till jobb eller liknande, aldrig.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Inför de också meterhöga vägbulor ihop med vägskatten så blir det billöst i Sthlm....
Blir det inte väldigt långt att gå till alla affärer i Sthlm?
Kanske slutar det med att alla affärer flyttar ut ur sthlm till bilisterna istället ...då blir det ett folktomt Sthlm också med påföljd att kriminaliteten i huvudstaden minskar, vad bra...Miljö och skurkar i ett svep... :rolleyes07: Och då vinner vår kära regering valet igen och kan hitta på mera tossigheter med trädkramarna och kommunisterna, snipp snapp slut så var den sagan slut.....
Kom ni ihåg när poliserna avlägsnade trädkramarna i Sthlm på 70-talet när de försökte hindra politikerna att fälla gamla träd med böter och fängelse som straff för detta? Nu sitter samma människor och bestämmer istället, så det kan gå.  :nono:
Näääää, Jag är inte bitter....  :wave:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Post Reply