Störtbåge Elise?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Fredric
Forumberoende

Störtbåge Elise?

Post by Fredric »

Funderar på att köra några race i roadsport med min elise. När jag ringer besiktningsmannen för att kolla hurvida den standardmonterade störtbågen är godkänd ställer han några svåra frågor, är det nån som vet?
Vilket material är den gjord av? Vad är det för tjocklek på godset både på bågen och de två bakåt riktade rören?
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Läser i boken "LOTUS Elise The complete story" att störtbågen är i stål och RAC godkänd ??!! med små modifikationer, vad det nu kan vara.
Det står inget om godstjocklek
 :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Standardmonterade bågen är godkänd för roadsport. Enligt Lotus är den också godkänd av FIA. Finns redan flera Eliser som kör i roadsport med enbart oe båge. Ett kuriosa är att Lotus från början ville göra bågen i aluminium och var säkra på att man skulle kunna göra den så stark att den klarade FIAs krav, men materialvalet godkändes ej, så man fick tillverka den i stål istället.
För den som vill sitta ännu säkrare så gör Lotus en kompletterande båge (även den i stål) till S1 Elise som man kallar för A-frame rollcage with crossbar (beställningsnr A111A0245S för vänsterstyrd bil). Den har också en diagonal stötta som går från mitten av överkanten av bågen ner i högra hörnet av passagerarfotbrunnen.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Är du säker på att original är godkänt? Vet du vem som kör med det? Pratade med en besiktningsman på SBF och han sa att diametern i en godkänd båge måste vara minst 38 mm och det är ju inte de bakåtriktade stöttorna.
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

För att köra i MGCC Klubbmästerskap har det räckt med originalbågen.

För sportvagnsserien kan kraven vara högre. Jag hjälpte Mats Dahlgren med hans bil -97. Med uppgiften om att Lotus har FIA godkännande på A frame och tillhörande diagonalstag blev den godkänd för RoadSport serien.

Heikki Särg har nyligen installerat denna båge och fått sin bil besiktigad för Sportvagnsserien, så han bör veta.

Bågen är inte speciellt ivägen. Det blir lite sämre plats bakom stolarna men det är lättare för passageraren att svinga sig in i bilen.

Kan vara lite besvärlig att montera dock.

Min erfarenhet gälller S1.
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Speedster-folket undrar hur den sitter fast nertill.
Bultad?
Främre strävan sitter fast i golv, sidobalk eller tvärbalk?
Bakre sitter fast i golv, sidobalk eller tvärbalk?
Detta är ett klipp ur Automobil nr 8 -98 och det är Mats Dahlgrens bil:
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

hittade lite bilder o text

OPS!! Det kan vara stötande bilder!!!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
läs mer

Oj, det blev mycket bilder ;)

//Johan
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Tackar!
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Tackar för alla bilder. Har sett denna med stång framåt, men skulle helst vilja slippa den ifall det går. Har fortfarande inte fått något bra svar ifrån någon ifall det är nödvändigt att montera denna.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Menar verkligen SBF´s besiktningsman att även de bakåtriktade stöttorna ska vara 38 mm i diameter ? Kanske du ska vända dig till en annan besiktningsman ?
Beträffande reglerna i SPVM och tolkningen av dessa så föreslår jag att du kontaktar Stefan Mumm som du kan nå på adress
megaspeed@operamail.se
Vittnesmålet av Anders Hofverberg ovan beträffande Mats D´s bil är väl belysande. Den bilen är ju utrustad med vägbok.
Själv tycker jag att den bågen som Mats har i sin bil är mycket läcker. Beklagar bara att den ej går att montera i en S2. Diagonalstången är inte speciellt i vägen. Har både kört bilen och varit passagerare i den.
Dessutom är stöttan utmärkt att fästa den obligatoriska (?) cam-cordern på.

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Fredric,
Kul att se dig här oxå med dina frågor. Hoppas min info hjälpte. Jag tycker att du skall ha en A-frame i eftersom Lotus standard båge viker sig på mitten om du slår runt. Har sett många bilder på detta.
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Blev det någon Radical ?

hälsn
nyfiken
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Blev det någon Radical ?

hälsn
nyfiken
Lasse H
Jag missade den fina Clubsporten med 2 dagar! Hade fixat fram stålarna och var på väg över när den gick.
Var istället väldigt nära att köpa en Formula Renault 2L (Kimis gamla bil), när nya öppningar dök upp. Hoppas på att kunna köra en (av två) ny S2 Exige SC i BTCS (Belgium Touring Car Serie) 2006 och vi planerar oxå att köra den rosa race Elisen. Dessutom har jag bestämt mig för att köra min egen S1a (endast ca 160hk) i GDC (Gentlemen Drivers Cup). Det är 2 up till 6 timmar race, där jag kan köra ensam i upp till 4 timmar, mest för träning men om det går bra så tar jag in en förare till för 6 timmars loppen.
:steer:
Och just det... Gott Nytt År. Ni har väl inte missat rejsa.nu erbjudandet om Direzza däcken?????
Hälsningar,
Cai
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Jag gissar att det kommer att vara tunnsått med rapporter i svenska media beträffande BTCS och GDC. Kan du inte berätta löpande i detta forum hur det går ? Skulle vara riktigt spännande med en "dagbok" från tävlingarna med dina erfarenheter. Eller kanske något för Winners Choice ? Fast personligen skulle jag helst se det här, mest för aktualitetens skull.
Lycka till med äventyren !

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Jag gissar att det kommer att vara tunnsått med rapporter i svenska media beträffande BTCS och GDC. Kan du inte berätta löpande i detta forum hur det går ? Skulle vara riktigt spännande med en "dagbok" från tävlingarna med dina erfarenheter. Eller kanske något för Winners Choice ? Fast personligen skulle jag helst se det här, mest för aktualitetens skull.
Lycka till med äventyren !

hälsn
Lasse H
Nu är vi rejält ute och driftar i det tekniska forumet :-D Ber om ursäkt för detta.
Självklart kommer jag att berätta. Troligtvis mer om det går bra... (annars vill man väl kanske smyga.)
Både BTCS och GDC går att följa på webben.
http://www.btcseries.be/
och GDC
http://gdc.skynetblogs.be/?date=2005120 ... s&back=yes

Om du får in Luxembourg TV så sänder RTL en halvtimma varje torsdag ca kl. 2230. Programmet here "Moteur".

Man kanske skall bygga en egen web sida... får fråga lillgrabben (15 år) hur man gör.
 :beer:
Cai, Belgien men svensk
Post Reply