Det ytterste, harde belegget på bremseklossene burde vel vært slitt vekk nå etter ca. 150 mil...? Jeg hører fortsatt et ganske tydelig "klikk" når klossene treffer bremseskivene, er dette normalt eller er det noe feil? Merkelig om det er noe feil på monteringen også siden dette ble gjort hos Wendels...
Fikk ellers følgende tips på seloc.org, noen som har prøvd dette? Ser ut som litt av en operasjon...
With new Pads and discs, or just new Pads fitted run the car around for 10/20 miles usIng the Brakes gently as normal to bed the two surfaces together. Once this has been done, check the surfaces of the discs and make sure here are no signs of any scorIng or damage. AssumIng all looks well take the car to an appropriate piece of quiet and straight, well sighted road and perform half a dozen medium pressure stops from 50 mph down to 20 mph to warm the Brakes up. Avoid more than a mInute between each stop so that the temperatures do not get a chance to deteriorate too much. Once the Brakes are warm and the coast is clear, perform 2 or 3 hard stops from 70mph (where local laws allow!) to 20 mph, brakIng as hard as you can without lockIng up. Do not come to a halt between each stop, do them as fast as you can to get the Brakes really hot. On the third stop come to a halt and keepIng your foot on the Brake press the Brake pedal down as hard as you can and hold it there for at least a couple of mInutes, don't apply the handBrake. This hurts if you are doIng it right! This will bed the pistons, shims and Pads together and will compress the pad material, givIng a hard and repeatable pedal. Once the 2 mInutes have passed, release the pedal and go for a short drive, usIng the Brakes as normal to let everythIng return to normal temperatures. The Brakes are now fully bedded In and ready for use In anger. RecompressIng the Pads once every few thousand miles to the above procedure will help keep the pedal firm, especially if you don't normally use the Brakes hard."
Har ej provat denna regim. Brukar istället köra in nya bromsbelägg mycket försiktigt. Utnyttjar ej fulla bromskapaciteten under de första 100 milen. Därefter normal användning. En Track-day brukar sedan se till att bromsarna blir riktigt varma ! Men att stillastående bromsa HÅRT i två minuter med riktigt varma skivor och belägg låter som riskabelt. Blir det ej punktskador på skivorna ? Men olika belägg är ju olika i värmetålighet. Varje gång jag bytt belägg har jag bytt till riktigt hårda belägg (Pagid). Fast de mjukare Green Stuff som du har skulle väl tåla den beskrivna in-körningen sämre än extremt hårda ?
Beträffande klicket är det ej något jag känner igen. Eller så har jag ej lyssnat efter det. Ska så snart vädret tillåter ta ut bilen och prova.
Men att beläggen är korrekt monterade tycker jag att du kan utgå från. Är ju dessutom inte en svårare operation, och Andy har säkert gjort det massor av gånger. Såg på när han bytte dina, och såg att han tom lägger lite kopparpasta på baksidan av beläggen för att minska ljudet.
Men en sak som det tar tid att vänja sig vid i en Elise är att allt känns och hörs mycket mer än i andra bilar.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lasse H wrote:Men att stillastående bromsa HÅRT i två minuter med riktigt varma skivor och belägg låter som riskabelt. Blir det ej punktskador på skivorna ? Men olika belägg är ju olika i värmetålighet. Varje gång jag bytt belägg har jag bytt till riktigt hårda belägg (Pagid). Fast de mjukare Green Stuff som du har skulle väl tåla den beskrivna in-körningen sämre än extremt hårda ?
Jo, det var det jeg tenkte også. Tror jeg kommer til å hoppe over det punktet. Men at en del nedbremsninger på rad og oppvarming av bremsene kan nok sikkert være smart for å "kjøre inn" klossene. Får prøve det i løpet av helgen, fortsatt varmt og fint her i Midt-Norge også
Lasse H wrote:Men att beläggen är korrekt monterade tycker jag att du kan utgå från. Är ju dessutom inte en svårare operation, och Andy har säkert gjort det massor av gånger. Såg på när han bytte dina, och såg att han tom lägger lite kopparpasta på baksidan av beläggen för att minska ljudet.
OK, så det er det oransjefargede belegget på klossene ja... Jeg har lagt merke til dette og lurte på hva det var. Høres jo fornuftig ut.
Hmm, möjligt. Var själv ute och körde en runda igår. Hör inget av detta
"annoying clacking noise". Kan det bero på att de belägg jag har är annorlunda än dina ? Jag menar inte bättre utan annorlunda. Du har Green Stuff och jag har Pagid. Tror att även om mina inte klickar så gnisslar dom. Stör inte mej, dock.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb wrote:Spørs om ikke dette kan være løsningen på problemet. Kjenner godt igjen "symptomene" ihvertfall.
Hej,
Det ljudet du hör är troligtvis att belägget rör sig lite i oket. Detta är inte alls ovanligt när man byter till eftermarknads belägg då dessa brukar vara lite mindre för att dom ska kunna expandera när dom blir varma. Eliseparts Anti Rattle Brake Buffers kommer att göra så att ljudet försvinner, eller så kan du helt enkelt ta lite aluminiumfolie som du viker några gånger och klipper till så att det blir rätt storlek.
Mvh
Stefan
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport