Lotus Evora S SR -13

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Christopher Zell wrote:Synd att de ska ta så bra betalt för cg lock. Än så länge kör jag fattigmansversionen. Skjut bak stolen, dra i bältet så det låser, åk fram med stolen så bältet spänner ordentligt. Lite bökigt men bättre än inget alls.
Det är värt pengarna! Och nu har ju pundet dessutom blivit billigare... :-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Idag har jag varit t.o.r. i ösregn till Bilhallen i Mjölby för service och garantibyte av knut i styrningen (#15).
Knut.jpg
Imorgon väntas snö i våra trakter så det var inte en dag för tidigt.
Som vanligt kan man inte vara annat än supernöjd med Bilhallens bemötande och kunnande. Speciellt tack till Kenth som gjorde ett utmärkt jobb. Inget glapp i styrningen längre och nya vätskor mm till våren. Med tanke på väntande snö så får nog även jag "ge mig" och lägga 2016 års säsong till handlingarna. 1346 mil blev det, 36 mil (!) mer än förra året.
Last edited by Göran on Fri 24 Mar, 2017 15:53, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

I höstas hann jag bara testa styrningen på motorvägen hem från Mjölby innan snön kom och bilen åkte in i garaget. Idag ställde jag på bilen och tog en tur på mindre vägar (ingen sand, ingen sten, fantastiskt!) och insåg att jag fått en "ny bil". Styrningen är mycket stummare (surprise, surprise...) och antagligen också mera "precis". Det borde innebära att jag alltid träffar apex exakt fr.o.m. nu, eller....? :-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu har mina gatdäck, Michelin Pilot Super Sport rullat ca 1600 mil. Som nya har de ett mönsterdjup på 7,7 mm. Nu har framdäcken 6 mm och bakdäcken 5 mm kvar. Det är en rejäl skillnad mot tidigare P-Zero Corsa som var slut efter ca 900 mil! Min rekommendationw att byta till Michelin kvarstår även om PSS inte tillverkas längre. De har ersatts av Pilot Sport 4S, som man bara kan hoppas är minst lika bra! Hoppas någon här får erfarenhet av dem innan det är dags för mig att byta. :-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Göran wrote:Nu har mina gatdäck, Michelin Pilot Super Sport rullat ca 1600 mil. Som nya har de ett mönsterdjup på 7,7 mm. Nu har framdäcken 6 mm och bakdäcken 5 mm kvar..........
Nu har mina Super Sport rullat 2500 mil och fortfarande inte riktigt dags att byta. Innerkanterna bak börjar ta slut men i mitten finns fortfarande 4 mm.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Korrigerat: Under LCCS' bandag på Kinnekulle började det låta som om ett hjullager fram hade gett upp. Värst var det i högersväng men efter ett tag började det låta även rakt fram. Av säkerhetsskäl avbröt jag dagen tidigare än tänkt och styrde hem.
Med hjälp av Bilhallen i Mjölby och Skanstulls Däck i Västberga har jag fått förklaringen till "missödet".
Varför vet jag inte, men vänster fram hade en helt fel hjulinställning med positiv camber och toe in, vilket ledde till en onormal och kraftig belastning på utsidan av däcket, vilket i sin tur resulterade i att klackarna på yttersidan slets sneda då däcket "studsade" genom högerkurvorna.
IMG_5086.JPG
IMG_5086.JPG (106.03 KiB) Viewed 19235 times
Vid besök på Skanstulls Däck idag fick jag se flera Cup 2 däck med samma sorts slitskador - alla vänster fram, efter att ha gått på våra svenska "medurs-banor" med för lite Camber. Tydligen en känslig punkt för däcktypen(?).
Hur som helst så har bilen nu en korrigerad geometri. "Vänster fram" rekommenderades att åka höger fram ett tag. Enda problemet är nu att bansäsongen håller på att ta slut............
Last edited by Göran on Tue 26 Sep, 2017 18:19, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Patriks »

Tänkvärt, nog bra att kolla hjulinställningarna efter en säsong med mycket fast road-körning och några bandagar med körning över kerbs...
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Jakke »

Har varit med om samma sak när man har extrema hjulvinklar. Detta var på insidan av bakhjulen och just mönster med " klackar" gör detta fenomen.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Idag var det årets tråkigaste Lotusdag. Jag ställde av bilen och det är dags att göra bokslut.
2015: 1310 mil
2016: 1346 mil
2017: 1259 mil
Jag tycker att jag har ansträngt mig, men tydligen blev året ändå mitt sämsta Evora-år. :shock:
2018 hoppas jag blir bättre, ev. med hjälp av lite utlandsresor - Hockenheim och Lotus Cup Europe(?) Alpresa(?) och/eller Evora Jubileum i Skottland(?).
Dessutom - som vanligt - så många LCCS-evenemang som möjligt här hemma i Sverige.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by mjohannssen »

Det är en jämn och fin mil-slukning du gör. Ca 1300mil entusiastbils körning per år är rätt bra, tycker jag.
Själv skall jag göra bokslut till helgen.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Jag har dreglat över en GT430 som står hos Premium Cars.....
Tyvärr är det så lätt att glömma bort och uppskatta det man har.
Jag läste en gammal artikel en gång till och bestämde sedan att jag lämnar GT430'n till någon annan köpare....... :)
https://www.thelotusforums.com/latest-n ... to-forget/
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Med nyservad bil innan avställningen så blir garageprojekten ganska små i år:
- Ny nummerskylthållare efter att ha skrapat i fartgupp, mm alldeles för många gånger. Hållaren går inte att laga längre och jag vill inte tappa framskylten på autobahn i april :)
- Beställt nya bromsbelägg bak som får ligga i beredskap. Får hålla koll.....
- Beställt tid för byte av bussningar till främre krängningshämmaren. Jag har haft ett klonkande/smällande ljud i framvagnen, som blev bättre när bussningarna ”smordes upp” vid höstservicen, men det försvann inte. Så nu får vi se om byte hjälper..
- Uppdatering av kartor och ”fartkameror” i Alpine-maskinen (ja, jag vet att det är olagligt att använda fartkameravarnare i Tyskland - men hittills har det gått bra ändå... Faktiskt inte bara olagligt att använda, t.o.m. olagligt att systemet finns och skulle kunna användas!)
Dessutom behöver jag kanske nya bakdäck efter Hockenheim-resan, men det får vänta till dess. Som vanligt är det innerkanterna som slitits och dessutom har jag i år något mera camber, så slitaget blir nog inte mindre.....
Men..... det är snart ”Unser in der Luft” :) :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by oodsell »

...und bald kommen die Bären und die Löwen! Vi ses i baren på Kiel-färjan i april!  :beer:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Göran wrote: - Uppdatering av kartor och ”fartkameror” i Alpine-maskinen (ja, jag vet att det är olagligt att använda fartkameravarnare i Tyskland - men hittills har det gått bra ändå... Faktiskt inte bara olagligt att använda, t.o.m. olagligt att systemet finns och skulle kunna användas!)
Blev just varse att man inte längre kan uppdatera mjukvaran för fartkameravarnare för bl.a Tyskland och Frankrike p.g.a. nya lagar i de länderna......

Edit: Kanske i alla fall.... Har hittat en ny sajt......

Edit 2: All uppdatering klar för västeuropa: kartor, POI’s och fartkameror :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Byte av bussningar till främre krängningshämmaren löste inte problemet med ”klonkningar” från framvagnen. Men Martin på Premium Cars hittade en centimeterstor sten fastkilad i sätet för en av framfjädrarna. Bort med den :) och så vitt jag kan bedöma efter relativt kort provkörning så är problemet löst.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests