Road & Track performance car of the year

Ditt eller någon annans reportage om Lotus.
Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1342
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Road & Track performance car of the year

Inlägg av oodsell » tor 09 mar, 2017 13:55

Den amerikanska tidningen Road & Track har utsett Best performance car of 2017. De testade nio fantastiska bilar inklusive Lotus Evora 400. Vilken vann?

Ja det blev inte Lotusen, men den kom på en mycket hedrande andra plats :luxhello: efter den dubbelt så dyra och avancerade hybridbilen Acura (Honda) NSX. Läs gärna igenom artikeln och döm själv!

http://www.roadandtrack.com/car-culture ... -the-year/
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, och en GolfCab -90 i standby för dottern.

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3585
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: Road & Track performance car of the year

Inlägg av Nillet » tor 09 mar, 2017 16:55

Trodde inte att Evoran var så lik Corvetten i siffror, verkar vara mycket bil för pengarna...

Användarvisningsbild
A_Möller
Forumberoende
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Road & Track performance car of the year

Inlägg av A_Möller » sön 12 mar, 2017 14:51

Klart intressant läsning. Jag tyckte de fick fram Evorans olikhet mot övriga startfältet på ett annorlunda, men positivt sätt. Trist bara att det inte framgick i någon av sammanställningarna att den var en av två bilar som rullade på gatdäck (vilken var den andra?). Den framställdes som ganska långsam om man bara skummade genom artikeln. Det leder direkt tankarna till en diskussion jag såg i ett annat forum där det spekulerades i stor skillnaden faktiskt är mellan Evora 400 och Evora Sport 410, sett till varvid runt Hethelbanan. Av de fyra sekunderna som skiljer, så skull det inte förvåna mig om åtminstone två ligger däcken.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
Jocke_D
Stamgäst
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 08:41
Kontakt:

Re: Road & Track performance car of the year

Inlägg av Jocke_D » mån 13 mar, 2017 15:59

Jag tyckte nog snarare tvärtom att de tydligt presenterade att Evoran (och Porschen) var de enda på gatdäck. De säger också att det troligen var enda orsaken till att den var långsammast på banan. Det är inget dåligt sällskap den är i men ändå får den bl.a följande utlåtande efter bankörningen.

The M4 GTS may have our editor-in-chief's vote, but almost without exception, the rest of the staff reserved their highest praise for the Evora. "The ideal track car,"DeMatio raves. "Sublime purity." "No balancing act," Sorokanich notes, "just balance." Of the nine cars here, only the Evora feels absolutely at home around NCM. Aside from the Grand Sport, no other car in the test lets you get this up close and personal with its limits right away, encouraging me to take chances that I didn't feel comfortable taking on short notice elsewhere. But not even the Corvette can challenge the organic feedback of the Evora's steering and brake pedal.

So why is it the slowest car in the test? In a word: tires. Seven of the nine cars came prepared with low-treadwear track tires like the Michelin Pilot Sport Cup 2 or the Pirelli P Zero Corsa. The Evora, by contrast, arrived with ordinary Pilot Super Sports. It is also one of just three cars with fewer than 500 horses on call. On the positive side, the AP Racing brakes didn't fade a whisker during two days' worth of track driving—particularly impressive when you consider that it was probably the most popular car in pit lane.
Speedster - kompressor mm

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1556
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Road & Track performance car of the year

Inlägg av Göran » mån 13 mar, 2017 20:03

Jocke_D skrev:... when you consider that it was probably the most popular car in pit lane.[/i]
Säger väl allt!!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst