RHD till LHD konvertering - Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
Nilsson
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 19 jul, 2008 18:33
Ort: Västerås
Kontakt:

RHD till LHD konvertering - Elise

Inlägg av Nilsson » mån 09 sep, 2013 09:13

Är det någon som utför konvertering från RHD till LHD till ett fast pris?
Funderar lite på att köpa en EXIGE S i England :kopf: Eller är det bäst att redan leta efter en vänsterstyrd i Italien eller Tyskland. Det är ju ganska stor skillnad i pris...
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014

Användarvisningsbild
tomakarl
Forumberoende
Inlägg: 192
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 18:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av tomakarl » mån 09 sep, 2013 09:44

Varför konvertera?

Det funkar lika bra med RHD;).
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3585
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Nillet » mån 09 sep, 2013 10:04

Utom i P-hus, färjor, öresundsbron och drive-in, då får man backa.

Prova att prata med Lotus Göteborg, Wendels och Bennets Import, de borde kunna ge dig ett pris på konvertering.
http://www.lotusgoteborg.se/
http://www.wendels.se/
http://www.bennetsimport.se/

mrabarth
Stamgäst
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 05 okt, 2011 07:31
Ort: motala
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av mrabarth » mån 09 sep, 2013 14:51

Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är..... :luxhello:

Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3585
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Nillet » mån 09 sep, 2013 15:03

mrabarth skrev:Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är..... :luxhello:

Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Det är väl att man ser dåligt vid omkörningar.
Men det gäller knappt längre då vi nästan bara har 2+1-vägar numera. :lol:

Användarvisningsbild
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1189
Blev medlem: mån 15 sep, 2003 11:28
Ort: Jönköping.
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Rickard » mån 09 sep, 2013 15:07

Det handlar ju inte om att det är förarmässigt svårare eller enklare att sitta på någon viss sida av bilen, att hantera en växelspak med höger eller vänsterhand kräver bara lite vana, inte högre intelligens.

Det är ju bara att konstatera att man bygger bilar med ratten på olika sida beroende på vilken sida av vägen man kör i respektive land, om det inte vore en fördel att sitta på vänster sida i ett högertrafikland så hade biltillverkarna inte byggt bilar med ratten på den sidan. Sikten vid omkörningar samt alla vardagssituationer som nillet räknade upp gör ju att allt blir både säkrare och smidigare med ratten på rätt sida och dessutom så är en LHD bil alltid mera lättsåld i Sverige.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.

Användarvisningsbild
Per Mo
Forumveteran
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 04 okt, 2011 21:43
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Per Mo » mån 09 sep, 2013 18:27

Kan bara hålla med föregående inlägg, det är inte särskilt svårt att lära sig köra på "fel" sida. Men man roar i alla fall omgivningen om man råkar komma in på en bomförsedd p-plats. :lol:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 -17
Lotus Elise 111R -07 såld
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu

sebo
Stamgäst
Inlägg: 82
Blev medlem: sön 14 nov, 2010 16:05
Ort: malmö
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av sebo » mån 09 sep, 2013 19:16

hey. :hack:
henter du bilen selv kan du køre forbi http://www.redwaterbelgium.be på hemvegen de ombygger en S2 for ca.
4990€  :up: /  :down: uden airbag/aircon.
ang.rhd/lhd klart der er for og imod,men kører du i stan kan du jo prate med folk på trottoaren i en rhd.
i hverdagen er lhd vel bedst, på bane er rhd kun en fordel... :flag:
rock on .  :wave:
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö

Nilsson
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 19 jul, 2008 18:33
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Nilsson » mån 09 sep, 2013 20:59

Det är väl bara lantbrevbärare som är svaga för RHD! :nut:
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014

Användarvisningsbild
Graf Orlok
Forumveteran
Inlägg: 394
Blev medlem: tor 26 jul, 2012 22:16
Ort: Täby, Stockholm
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Graf Orlok » mån 09 sep, 2013 21:56

Och du kan höra med Pierre på Bilhallen Mjölby. De har konverterat Exiger förr. Tror det hamnade runt 60 - 65 000:-.

Jag var livrädd inför att köpa och kanske framförallt köra en RHD, men när jag väl satte mig i den och körde iväg tog det mig 10 minuter för att komma på att jag faktiskt satt på fel sida. Den är dessutom så liten invändigt att vid omkörningar är det oftast bara att luta sig lite åt vänster så är man över det andra sätet och ser vad som händer. Parkeringar kanske är ett problem, men känns inte i paritet till det du får betala för en konvertering. Jag har helt vant mig så jag tänker inte ens tanken på byte längre. Känns som en del av magin av att köra Exige...

Vill du prova på att bygga själv, kolla den här gör-det-självaren: viewtopic.php?f=28&t=5189
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--

Jacob
Stamgäst
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 04 aug, 2012 09:10
Ort: Solna
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Jacob » tis 10 sep, 2013 12:20

Drive-through, öresundsbron och div p-hus ändå ganska hopplöst med en Elise/Exige då man sitter för lågt och vindruteöppningen är för liten för att det ska vara smidigt.

Om den har airbag så går det i alla fall att köpa alla delar från Lotus. Har man inte airbag så har man den gamla instrumentbrädan och den har lotus slutat tillverka. Då får modifiera den själv, vilket inte helt enkelt men absolut inte omöjligt.
2002 Honda SC CC Elise Type 49

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1806
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Stefan_A » fre 11 okt, 2013 16:00

Tänk på de stackare som sitter med en McLaren F1, den fungerar varken med höger eller vänstertrafik :lol:

Förarsäte i mitten för de som inte är lika insnöade som undertecknad
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

bencollins
Stamgäst
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 09:32
Ort: västerås
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av bencollins » sön 20 okt, 2013 20:18

www.pro-builds.com
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... hd/1804369
ha precis sett annonsen över, vet ingenting om företaget, bara FYI!

Användarvisningsbild
claes.hult
Stamgäst
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 26 sep, 2007 10:57
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av claes.hult » mån 21 okt, 2013 10:55

Kommer bara på ett enda moment som stör och det är när jag använder 4-punktsbältet och skall svänga höger i en korsning. Då kan det vara svårt att se höger, speciellt vid en sned utfart om du måste stanna. Planera körningen och le när du någon gång går till "fel" sida för att starta eller försöker växla i höger dörrsida. Det är en Lotus du kör.
claes.hult
Entusiast 1973 med Elan
Idag Elise S2 Race Tech (såld)
Och Exige Lotus Motorsport

Användarvisningsbild
Per Mo
Forumveteran
Inlägg: 395
Blev medlem: tis 04 okt, 2011 21:43
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: RHD till LHD konvertering

Inlägg av Per Mo » mån 21 okt, 2013 16:51

Ja det gäller att alltid ha något man kan lägga på passagerarsätet när man råkar gå fel. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 -17
Lotus Elise 111R -07 såld
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster