Slitsade bromsskivor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Slitsade bromsskivor

Post by Joakim »

Har hittat en leverantör av slitsade bromsskivor på rejsa.nu/slita. Har kompis som använt sig av denna teknik på sin BMW 328 och dundrat runt på Nurburgring med goda resultat ( EBC green stuff klossar). Han slapp fading tror ett antal hårda varv runt ringen så det kan ske håller vad som lovas, om inte annat så ser det rejsigt ut.

:-D joakim
joakim
SE highwing
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

Om du tanker at slitsa bromsskivorna for din highwing sa var forsiktig. Jag kanner flera som har gjort det och skivorna spricker efter en tid. Dina bromsar kommer ocksa at atas upp mycket snabbare.

ett bra trick for mindre fading ar att byta ut till Motul brake fluid istallet. Den ar valtigt dyr men reultated ar imponerande.

MVH

Johan
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Pad förslitning kan jag förstå, sprickor låter troligt. Det är dock ej fading som är det största problemet( bromsvätske kokning), mina pads formligen brinner upp och bränner fast på skivorna. Jag vet att nuvarande pads är skräp men inser också att en uppsättning större skivor inte hade varit helt fel då skivorna blir så varma efter endast 1-2 futtiga varv på bana slår dom sig. Vet dock inte annars vad jag skall hitta på, har ingen lust att byta ut fälgarna pga kostnad då jag endast kan tänka mig andra orginal monterade dito. Har dock inte mätt men tror inte att det går att få dig mkt större skivor innanför 15 tummarna fram. På europan därimot gär det att flytta ut oken ca en tum. detta medför en X % lig ökning av broms momentet på denna bil vilket är mkt välkommet då nuvarande bromsar inte är mkt att ha. Jag skall dock mäta på Espriten om det går att få på lite större skivor, det ger ju alltid något.
joakim
SE highwing
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

Jag instammer at bromasarna a skrap pa espriten. Jag har samma problem skalv pa banan. Efter nagra varv sa forsvinner bromsarna :(

Du har ocksa ratt att pa 4 cyl lotus sa finns det inte mycket mer plats for battre skivor. Man kann eventuellt installera X180R bromsar men jag tror ocksa de ar storre an orginal falgarna.

For mej skalv sa tanker jag bygga in AP racing bromsar. Sedan tanker jag flytta fram bromsarna till bak.

MVH

Johan
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Mmm, true. Jag får se vad jag hittar på. Dock verkar slitsningen funka på enligt bmw mannen. Skivorna ( brembo) är billiga ca 700 kr och slitsningen går på en 300 kr så det är egentligen inte så mkt att bråka över. Skall dock kolla upp om det finns tillräcklig gods i skivorna för slitsning.

Kul bil du har, har sett den på nätet många ggr, visste inte att du var svensk..

:-D

joakim
joakim
SE highwing
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

huh, Det var otroligt billigt. En sak ar saker, lotus delar ar billigare i europa an i USA.

hehe.. Jag maste ju vara svensk for att bygga en sadan helgalen bil :lol:

Johan
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

Ja den e ju lite ball!!

Du e våran gud!!! -ler-
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

vad e rekomenderat för ett kit med skivor, vad det än är??
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej Patrik,

Jag skall rejsa på Gelleråsen 13/4 och kommer att uppgradera bromsarna lite. Fram skall få nya bremboskivor som skall slitsas( orginal) och RÖDA EBC pads, dessa tål 100C mer än de gröna vilket kommer att behövas då bromsarna är ganska marginella. Bak räcker det nog med gröna EBC. Ytterliggare fram blir det stålomspunna slangar( NBC hydralik i Stockholm) kanske även bak.
Totalkostand blir ca 700kr skivor, slitsning 300kr, slangar ca 500kr+( 500kr), klossar 2kkr. En del pengar men ganska lite i sammanhanget.
Denna setup funkar helt ok om man skall köra med orginal 15tum fälgar.
Vill man ha större skivor så får man flytta ut oken en bit vilken inte är några större problem bara lite pill.
Last edited by Joakim on Fri 14 Mar, 2003 16:29, edited 1 time in total.
joakim
SE highwing
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

oki va du vräker på!!
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Inte det Patrik,
Skall bromsarna hålla det minsta på bana behövs denna modifiering, skulle egentligen behöva större skivor fram och ventilerade bak men det får ju inte plats i exiterande fälgar. Vill du ha en setup för fast road, vilket espriten är, skaffa EBC gröna klossar och en kvalitets bromsvätska.
Har du ABS bör du använda en DOT 5.1 vätska AP Lockhead har en jag använt med hyfsade resultat. DOT 6 silikonvätska kommer inte att smörja din ABS vilket gör att det skär ihop. Dock är DOT 6 värmeegenskaper och att den inte är hygroskopisk( tar ej upp vatten) gör att den lämpar sig väldigt bra för bilar som inte rullar så mkt. Nackdelen är att den är lite komprimerbar.
Hoppas detta var mera ett lagomtips för dina bromsar Patrik.

 :wave:
joakim
SE highwing
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

jag har redan skaffat de gröna + ny broms olja!!
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej,

Vill nu dela med mig lite av mina senaste bravader. Var på Gelleråsen i söndags och rejsade med ett gäng från rejsa.nu. Mkt trevligt! Har tidigare haft problem med för svaga bromsar på tidigare ban-events så jag tyckte det var dags att försöka göra något åt det. Nya skivor fram har inskaffats a 609kr/st, Toyota orginal( 50 lappen billigare än mekonomens horribla brembo varianter), mkt fin kvalitet. Dessa skivor har också en ny design vilken bör öka kylningsförmågan och minska skevningstendensen. Dessa skivor har slitsats hos Rolle i Kungenskurva a 250 kr paret( för ökad kylning och minskad glasning). En uppsättning Porterfield klossar fram inskaffades och EBD gröna till bak( detta pga att porterfield var slut hos leverantören). Bromsvätska AP Lockhead dot 5.1, inte den bästa med det fick duga.
Resultat; mkt bättre på gata, detta skall dock jämföras men min tidigare uppbrända Mekonomen pads.
På Bana blev resultatet lite annat, redan efter trå/tre varv så försvann bettet i bromsarma, dock fanns det gott om kraft kvar. Denna tortyr fortsatte i 10-12 varv och avslutades men avkylning på landsvägen, ca 5-10 minuter. Det blev ytterliggare ett pass i samma tempo, dock inte lika långt.
Slutsatsen blir dock att bromsarna är fortfarande alldeles för underdimentionerade för denna bil, den behöver mkt större skivor för att kunna ta ner hastigheten på bana( se Sport 300). Dock försvann aldrig bromsverkan utan den fanns alltid kvar om dock kraftigt försvagad.
Vid en inspektion av bromsarna kan man mkt tydligt se överhettningsspår på padsen. Kanterna på padsen runt om har blivit vita( förmodligen för att bindningsmaterialet lämnat klossarna) och den gröna färgen på bakklossarna har mera övergått i svart. Dom främre, porterfield padsen med sina slitsade skivor verkar ha klarat tortyren mkt bättre än den gröna EBC som sitter bak. Dom verkar inte ha glaserat( dock ej kollat än) vilket EBCna har gjort( har kollat). Vill med detta säga att skall man köra på bana med orginal setupen skall man ta det mkt lugnt.

Nästa försök på denna bil blir att prova vattenkylning, det har testats med goda resultat på en jänkare i SLC serien vilken kunde rulla runt varv ut och varv in i några timmar utan problem.

:steer:

RaceOn..
joakim
SE highwing
User avatar
Birger
Stamgäst
Posts: 71
Joined: Tue 18 Mar, 2003 17:04
Location: Malmö
Contact:

Post by Birger »

Intressant diskussion. Jag håller med Joakim att en ökning av bromseffekten får man genom att kyla bromsarna. Det lättaste är ju att på något sätt leda in luft till skivorna. Slitsade skivor höjer också kyleffekten. Vattenkylning är kanske en teoretisk idé, men knappast genoförbar på en Lotus med tanke på mängd=kilo, behållare, dosering,m.m. Efter några varv när bromsarna är varma är förmodligen vattnet lika varmt som omgivande luft.
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej igen

Birger du måste betänka att vatten inte kan bli varmare än 100C och ett bromsbelägg tål ca 700C. Leda luft till skivorna är nog bra men i detta fall inte tillräckligt. Vatten därimot har mkt högre värmekapacitetet vilket gör mediet mkt effektivare än luft på att kyla. Tanken är att man skall spruta in vätska mellan lamellerna ( ventilerade skivan). Visst så måste man fylla på vatten då och då men vad gör det, denna konstruktion är bara nödvändig på bana.
joakim
SE highwing
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 3 guests