Öhlins har nu kommit med dämpare till Elise, både S1 och S2. Min bil var ju den första "projektbilen", men jag ställde in vidare tester på min bil pga att jag tyckte att Öhlins ställde för höga krav.
Nåväl, nu är i alla fall dämparna klara, läs mer på http://www.ohlins.com/pdf/productnews/c ... s_opel.pdf
Öhlins dämpare till Elise
Öhlinsdämpare
Peter !
Vad menar du med "för stora krav" ?
Vet du något om slutresultatet av Öhlins utvecklingsarbete ?
hälsningar
Lasse H
Vad menar du med "för stora krav" ?
Vet du något om slutresultatet av Öhlins utvecklingsarbete ?
hälsningar
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
De ringde mig och ville låna min bil för att mäta upp dämparna. Jättekul och trevligt. De var tvunga att hämta bilen med släp (detta var i mars tror jag). Vi körde sen bilen till Öhlins och de hade den några dagar för att mäta upp de nuvarande dämparna etc. Sedan körde de tillbaka min bil på släp och då hade de skadat ena bakfälgen ganska kraftigt när de kört upp bilen på släpet.
Jag blev självklart besviken. De sa då att de står för kostnaden att laga fälgen, vilket jag tyckte var absurt. Jag krävde att de skulle köpa en ny fälg såklart. Jag fick då en ny fälg, det tog dock minst 1 månad. Jag fick fälgen levererad i en kartong, och Öhlins sa att jag fick behålla den gamla fälgen om jag satte på den nya själv. Orkade inte argumentera och tog bara den nya fälgen.
Sedan kontaktade de mig igen när de väl utvecklat klart dämparna. De ville då prova prototyperna på min bil. De ville ha min bil i minst 1 vecka och köra ca 100 mil, varav ganska mycket på bana (Gelleråsen). Som tack skullle jag få behålla prototyperna på min bil. Enligt mig ett helt värdelöst erbjudande.
Med tanke på vad som hände med fälgen, värdeminskning, och vad som skulle kunna hända efter 100 mils hårdkörning så tackade jag nej. Detta är något som jag inte ångrat en enda sekund.
Jag blev självklart besviken. De sa då att de står för kostnaden att laga fälgen, vilket jag tyckte var absurt. Jag krävde att de skulle köpa en ny fälg såklart. Jag fick då en ny fälg, det tog dock minst 1 månad. Jag fick fälgen levererad i en kartong, och Öhlins sa att jag fick behålla den gamla fälgen om jag satte på den nya själv. Orkade inte argumentera och tog bara den nya fälgen.
Sedan kontaktade de mig igen när de väl utvecklat klart dämparna. De ville då prova prototyperna på min bil. De ville ha min bil i minst 1 vecka och köra ca 100 mil, varav ganska mycket på bana (Gelleråsen). Som tack skullle jag få behålla prototyperna på min bil. Enligt mig ett helt värdelöst erbjudande.
Med tanke på vad som hände med fälgen, värdeminskning, och vad som skulle kunna hända efter 100 mils hårdkörning så tackade jag nej. Detta är något som jag inte ångrat en enda sekund.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Låna ut bilen en vecka & hårdkörning på bana...
Näe jag hade ALDRIG låtit någon göra det med min bil heller oavsett vilka dämare jag skulle få som kompensation.
Näe jag hade ALDRIG låtit någon göra det med min bil heller oavsett vilka dämare jag skulle få som kompensation.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Cartman
- Forumberoende
- Posts: 118
- Joined: Tue 15 Jul, 2003 12:20
- Location: Stockholm, Sweden
- Contact:
Vilka nötter! Det var minsann en dålig kompensation.
Jag förstår att du hoppade av.
Jag förstår att du hoppade av.
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
www.oldgents.com
Re: Öhlinsdämpare
Nej. Öhlins är ju kända för att göra mycket bra dämpare, vilket de säkert är även till Elise. Öhlinsdämpare sitter ju som standard på endast två produktionsbilar i världen, Pagani Zonda och KoenigseggLars_Hansson wrote:Vet du något om slutresultatet av Öhlins utvecklingsarbete ?
Stora grejen med Öhlins dämpare är att de är ställbara, dvs att du kan ändra inställningarna om du ska köra exempelvis på bana. Jag använder ju min bil till 99% på allmän väg, vilket talar för att det inte skulle vara lika många fördelar för mig.
Dessutom har jag ett mycket stort förtroende för Lotus eget utvecklingsarbete, både med originaldämparna och LSS kittet.
Öhlinsdämpare
Tack för synpunkterna !
hälsningar
Lars
hälsningar
Lars
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Fredrik280zx
- Stamgäst
- Posts: 90
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 09:26
- Location: Umeå
- Contact:
Jag förstår till 100% att du inte vill låna ut bilen för bankörning, men det där med fälgen var väl bra, nu kan du ju laga den gamla och har en i reserv. Brukar inte kosta mer än 1000-1500 och resultatet blir ju som en ny fälg. Du kan ju kolla med Intera (08-188181) som jag har hört ska vara duktiga, har inte provat själv dock.Admin wrote:Jag blev självklart besviken. De sa då att de står för kostnaden att laga fälgen, vilket jag tyckte var absurt. Jag krävde att de skulle köpa en ny fälg såklart. Jag fick då en ny fälg, det tog dock minst 1 månad. Jag fick fälgen levererad i en kartong, och Öhlins sa att jag fick behålla den gamla fälgen om jag satte på den nya själv. Orkade inte argumentera och tog bara den nya fälgen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests