Hej,
Har problem med avgasvärdena på min Elise S1. De har alltid varit på gränsen men i höst så blev det CO 0.9 och 756 HC.
Efter att jag bytt lambda sond (bara ifall det skulle vara något fel på den) så steg bärdena till rekordnivåer, CO 3.8 och HC 2200.
Problemet är bar på tomgång, vid 2500rpm så blev värdena CO 0.1
Någon som har någon idé om vad göra för att få igenom Elisen på biesiktningen?
Luftfilter är nytt, stiftenoch tändkablar ett par år gamla.
Race cat från Elise parts, 6 år c:a
Alu trottelhus
Elise parts RF avgassystem
Hoppas på tips!!!!!
MVH
Jesper
Höga CO och HC värden
Re: Höga CO och HC värden
Hej fick du ordning på det här?.
Annars borde det vara en läckapå avgassystemet innan/vid lambdasonden som suger tjuvluft vilket gör att ecun matar på bränsle
Annars borde det vara en läckapå avgassystemet innan/vid lambdasonden som suger tjuvluft vilket gör att ecun matar på bränsle
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Höga CO och HC värden
Ingen framgång ännu, ska byta tändkablar, Lambdasond och tempgivare (bruna). Har inte hittat några läckor men ska kolla noggrannare.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1396
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Höga CO och HC värden
Hej Jesper, det var ett tag sedan jag var inne och kollade på Forumet, och tyvärr är det inte så många besök här sedan vår Facebookgrupp kom igång.
Det är ett vanligt problem på Elise med K-motor att klara avgasvärdena vid besiktningen. Motorn och katalysatorn är väldigt känsliga för att ha blivit ordentligt varma, och det brukar vara extra svårt när man har racekat och avgassystem med lägre mottryck än original. Det brukar behövas en rejäl varmkörning under belastning, och en motortemp på minst 90 grader innan mätning. Men kanske har du redan hört talas om det tidigare?
Det är ett vanligt problem på Elise med K-motor att klara avgasvärdena vid besiktningen. Motorn och katalysatorn är väldigt känsliga för att ha blivit ordentligt varma, och det brukar vara extra svårt när man har racekat och avgassystem med lägre mottryck än original. Det brukar behövas en rejäl varmkörning under belastning, och en motortemp på minst 90 grader innan mätning. Men kanske har du redan hört talas om det tidigare?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Höga CO och HC värden
Avgasläck kan vara svårt att finna ! Se till att bil ej startar , tex lossa vevaxelgivare kör sen på startmotorn medfullt gaspådrag samtidigt som nån blokerar avgassystemetmed trasor eller pluggar. Samtidigtsprutat såpvatten på hela avgassidan. Motorn byggerupp nått bars avgastryck. Obs helt kall motor. Har hittar små sprickor kring svetsflänsar på avgagrenrör samt även avgaspackningar som blåser bubblor. Har dock ej gjort det på nån Lotus…
Sist kolla ev PCV ventil ( om det finns modell med stålkula i ) fastnar den i läge så bil tar olja från vevhus blir det problem.
Sist kolla ev PCV ventil ( om det finns modell med stålkula i ) fastnar den i läge så bil tar olja från vevhus blir det problem.
Re: Höga CO och HC värden
Tack för infon men tyvärr inget nytt. Körde 45min på låga växlar och högt motorvarvoodsell wrote: ↑Mon 01 Jan, 2024 22:37 Hej Jesper, det var ett tag sedan jag var inne och kollade på Forumet, och tyvärr är det inte så många besök här sedan vår Facebookgrupp kom igång.
Det är ett vanligt problem på Elise med K-motor att klara avgasvärdena vid besiktningen. Motorn och katalysatorn är väldigt känsliga för att ha blivit ordentligt varma, och det brukar vara extra svårt när man har racekat och avgassystem med lägre mottryck än original. Det brukar behövas en rejäl varmkörning under belastning, och en motortemp på minst 90 grader innan mätning. Men kanske har du redan hört talas om det tidigare?
Kommer prova med nya spridare samt översyn av ev. läckage på avgassystemet
Re: Höga CO och HC värden
Tack för tipsen, kollar när temperaturen inte är -15Lali123 wrote: ↑Wed 10 Jan, 2024 08:35 Avgasläck kan vara svårt att finna ! Se till att bil ej startar , tex lossa vevaxelgivare kör sen på startmotorn medfullt gaspådrag samtidigt som nån blokerar avgassystemetmed trasor eller pluggar. Samtidigtsprutat såpvatten på hela avgassidan. Motorn byggerupp nått bars avgastryck. Obs helt kall motor. Har hittar små sprickor kring svetsflänsar på avgagrenrör samt även avgaspackningar som blåser bubblor. Har dock ej gjort det på nån Lotus…
Sist kolla ev PCV ventil ( om det finns modell med stålkula i ) fastnar den i läge så bil tar olja från vevhus blir det problem.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest