Slog till på en Exige cup240 förra våren. Det kändes som ett bra nästa steg i mitt Lotusägande.
Bilen är från 2006 och en av de 50 cup bilar som byggdes i första omgången.
Specen är riktigt kul på dessa bilar, inte mycket som behöver kompletteras för att bli en perfekt trackday racer.
Öhlins 2vägs, LSD, ställbara krängare, bur, stolar, bälten, släcksystem osv... allt från fabrik.
Direkt efter köp bar det iväg till premiären på Ring Knutstorp med LCCS.
Efter ett par månaders körande började bilen strula. Motorlampan tändes, ABS fungerade inte, motorn misstände.
Det var bara att börja felsöka och byta delar. ABS givaren på ena bakhjulet hade gjort sitt, reläboxen under vänster
framskärm låg bakom misständningarna, gaspedalen orsakade felkod för gasspjäll, båda lambdasonderna var slut,
batteriet lika så. Inget som inte gick att lösa med nya delar.
Lotus Exige Cup240
Re: Lotus Exige Cup240
Fortsättning.
Säsongen avslutades på Gotland Ring GP slinga. Hur kul som helst. .
Där fick jag lära mig att Exigen drar dubbelt så mycket soppa som min gamla Elise. Det lärde jag mig den hårda vägen. .
Efter att ha kört några banträffar insåg jag att jag behövde göra något åt den höga insugstemperaturen.
Kylningen var långt från tillräckligt, jag märkte effektförlusten för varje varv jag körde allt efter temperaturen steg.
Den intercooler som matas med luft, från takets brevinkast, är långt ifrån effektiv nog.
Jag hade ett par alternativ. Mata på med mer luft eller installera en vattenkyld chargecooler. Jag valde det senare.
Det blev en egenkonstruerad installation, mest för att det blev mycket billigare så.
Säsongen avslutades på Gotland Ring GP slinga. Hur kul som helst. .
Där fick jag lära mig att Exigen drar dubbelt så mycket soppa som min gamla Elise. Det lärde jag mig den hårda vägen. .
Efter att ha kört några banträffar insåg jag att jag behövde göra något åt den höga insugstemperaturen.
Kylningen var långt från tillräckligt, jag märkte effektförlusten för varje varv jag körde allt efter temperaturen steg.
Den intercooler som matas med luft, från takets brevinkast, är långt ifrån effektiv nog.
Jag hade ett par alternativ. Mata på med mer luft eller installera en vattenkyld chargecooler. Jag valde det senare.
Det blev en egenkonstruerad installation, mest för att det blev mycket billigare så.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1396
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Exige Cup240
Vi väntar med spänning på fortsättningen av historien. Blev det bra till slut?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests