Page 1 of 2

Importera en Elise s1 från England?

Posted: Tue 09 Sep, 2003 07:40
by George H.
Ärade medanglofiler,

Jag har länge funderat på att göra mig av med min Austin-Healey för att istället joina Team Lotus.

Jag undrar därför följande: jag är mycket intresserad av att köpa en 1996 års Elise från England, då det verkar vara det billigaste alternativet. Jag har sett i prisguider att sådana finns i acceptabel kondition för ca 130 000 SEK.

Vågar jag satsa på detta? Finns det några problem/risker? Hur ser det ut med ägarkostnaderna på Elise (service, reparationer). Finns det någon pålitlig återförsäljare av begagnade Eliser i England som någon kan rekommendera?

Re: Importera en Elise s1 från England?

Posted: Tue 09 Sep, 2003 08:14
by Göran
George H. wrote:jag är mycket intresserad av att köpa en 1996 års Elise från England,
Hej,

Du har förstås redan insett att du då får en högerstyrd bil...?
Andra jaktmarker skulle kunna vara Belgien, Holland och Tyskland där det finns mycket fler sålda Eliser än i Sverige.

Återförsäljare i alla länder finns listade på Lotus' hemsida
www.lotuscars.co.uk

Lycka till!

Yes...

Posted: Tue 09 Sep, 2003 08:55
by George H.
...och det är i mina ögon en fördel! Jag växlar hellre med vänsterhanden, och kontrollen över vägkanten blir fenomenal i en högerstyrd bil!

Jag har kollat lite på www.mobile.de, men bilarna där är ca 75 000 kr dyrare än i England...vet ej varför...

Skall kolla länkarna, tackar!

Re: Yes...

Posted: Tue 09 Sep, 2003 09:04
by Guest
George H. wrote:bilarna där är ca 75 000 kr dyrare än i England...vet ej varför...
Mycket enkelt svar....utbud och efterfrågan!

Kolla www.autotrader.co.uk

Hehe...

Posted: Tue 09 Sep, 2003 09:27
by George H.
...jaja, marknadsekonomiska insikter har aldrig varit min starka sida! Har renoverat en Austin-Healey för 180 000 kronor, och nu är den värd 100 000 kronor... att jag aldrig lär mig!

Låt oss säga att jag hämtar en Elise ´96 från England...vad kan jag räkna med för kostnader? Fungerar Länsförsäkringars entusiastförsäkring? (600 kr/år)? Bör man räkna med höga verkstadskostnader? Worst case-scenario? Finns det en risk att man åker på en riktig blåsning?

Finns det någon i klubben som har importerat en Elise från GB? Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Mitt huvudsakliga skäl för att byta upp mig är utsikten att få en hållbar, snabb och pålitlig modern engels sportbil, som dessutom kan köra åttor runt alla Porschar... är detta en rimlig förhoppning?

En annan sak - största delen av min tid med Healeyn går åt att bekämpa rost och irriterande småfel, och det har jag tröttnat på. Då ser jag att Lotus lämnar 8 års korrossionsgaranti på Elise? Vad menas med det? Jag trodde den var gjord av alu och plast? Jag vill spendera maximalt med tid i sittbrunnen, och minimalt med tid under bilen, eller i väntrummet till en dyr verkstad...

Posted: Tue 09 Sep, 2003 09:33
by Guest

Re: Hehe...

Posted: Tue 09 Sep, 2003 09:34
by Guest
George H. wrote:som dessutom kan köra åttor runt alla Porschar... är detta en rimlig förhoppning?
Många Porschar, men inte alla.

Tack för tipsen!

Posted: Tue 09 Sep, 2003 10:12
by George H.
...nu skall jag ta mig en ordentlig titt på autotrader! Ahhh, jag gillar den Azurblå varianten med svart skinninredning....

Posted: Tue 09 Sep, 2003 10:54
by Mikael_W
gällande försäkringen tror jag faktiskt inte en elise av 96 godkännes som entusiast, eller rättare sakt risken finns att de tycker den är för ny. Det fick jag befara med min Esprit 97a tyvärr....

Posted: Tue 09 Sep, 2003 11:50
by George H.
Gäller det Ginettan också? Det är ju en riktig entusiastbil om något! Byt bolag!

Bor du i Malmö? Konstigt, en grå/silverfärgad Lotus och/eller en Ginetta borde jag ha sett - och kommit ihåg! På Mobilias onsdagsträffar har jag sett och dreglat över en röd och en gul Lotus Esprit av senare modeller, men ingen grå/silver.

Rule Britannia!

Posted: Tue 09 Sep, 2003 11:57
by Mikael_W
jorå Ginettan gick igenom som entusiast...Har inte bilarna parkerade i stan av någon anledning men inne på en sväng ibland. Ginettan borde i alla fall halva malmö ha hört:-) Får ta och besöka mobilia till våren, är det inte mest jänkare på dessa träffar?

Posted: Tue 09 Sep, 2003 12:28
by George H.
Jo, men då är det ju hög tid att bryta dominansen! Vissa onsdagar har jag sett 2 espriter, 1 elise (gul), 1 Lotus Cortina, flera MG, jaguarer, Hundkojor m.m.

Jag har också talat med folk i AH-klubben om att starta en motsvarande träff (på en icke-konkurrerande tidpunkt) sommaren 2004...




:bow: Colin Chapman

Helbilsgodkännande

Posted: Wed 10 Sep, 2003 13:44
by George H.
...ööööerrrggghhh... vet någon om Lotus Elise 1996 är helbilsgodkänd (EU-typgodkänd)? Det kan tydligen klydda till sig med importen annars?

Posted: Wed 10 Sep, 2003 13:49
by Mikael_W
det bör de nog kunna svara på lotus, jag mailade dem en gång när jag kollade från italien och fick svar hyfsats snabbt.

Re: Helbilsgodkännande

Posted: Wed 10 Sep, 2003 14:10
by Plus2
George H. wrote:...ööööerrrggghhh... vet någon om Lotus Elise 1996 är helbilsgodkänd (EU-typgodkänd)?
I Discovery-programmet om utvecklingen av Elise tar de en förseriebil till ett ackrediteringsföretag i Holland (tror jag att det låg) för att få bilen typgodkänd inom EU.

Mvh,
P-O