Page 1 of 1

Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 10:04
by A_Möller
Jag ringde precis Framvagnsservice i Munka Ljunby, som är vassa på sportbilschassin. Efter att ha bokat tid så kom de på att de inte hade tillräckligt med shims hemma. Så vem kan tänkas ha prylar hemma för att göra en fininställning på en Evora?

Det skulle tydligen finnas någon i Malmötrakten, men vem?

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 12:16
by Nillet
Vet inte men Bilhallen i Mjölby kan ha på hyllan.
http://www.bilhallenmjolby.se/
Kolla med Lamborghini i Arlöv, de är danskägda och företaget saluför även Lotus i Danmark.
http://lamborghini-malmo.com/
http://semler.dk/kontakt/

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 12:48
by Cat7even
Nillet wrote:Vet inte men Bilhallen i Mjölby kan ha på hyllan.
http://www.bilhallenmjolby.se/
Kolla med Lamborghini i Arlöv, de är danskägda och företaget saluför även Lotus i Danmark.
http://lamborghini-malmo.com/
http://semler.dk/kontakt/
Saluförde är väl mer korrekt....

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 13:22
by Nillet
Cat7even wrote:
Nillet wrote:Vet inte men Bilhallen i Mjölby kan ha på hyllan.
http://www.bilhallenmjolby.se/
Kolla med Lamborghini i Arlöv, de är danskägda och företaget saluför även Lotus i Danmark.
http://lamborghini-malmo.com/
http://semler.dk/kontakt/
Saluförde är väl mer korrekt....
Sorry, syftningsfel...
Lotus Danmark går att ha affärer med via Lamborghini Malmö.

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 14:25
by Cat7even
Surfade runt i helgen och hittade då en sida där det stog att det var nedlagt.....
Kanske en gammal?

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 15:04
by Nillet
Cat7even wrote:Surfade runt i helgen och hittade då en sida där det stog att det var nedlagt.....
Kanske en gammal?
OK, har missat detta...
Lotus Köpenhamn finns fortfarande på Lotus hemsida, kanske för garantiåtgärder?
http://www.lotuscars.com/lotus-copenhagen

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 18:07
by Stefan_A
Andreas, nu blir jag lite nyfiken - var har du hittat information om shims till Evora? Läser man verkstadshandboken, sektion CK Front suspension resp. DJ Rear suspension, så står det inget om några shims där. Ser inte heller direkt var dessa skulle sitta på en Evora.

Det sitter "cambolt" som används för att justera både camber och caster (liknande som på Miata).

Jag kommer att lämna in min bil till Jonas på Däckteam i Lomma under sommaren om du inte hittar något bättre alternativ innan dess :-D

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Mon 22 May, 2017 20:13
by Göran
Efter att ha varit med när hjulinställningarna gjordes på min, så är jag ganska säker på att shims inte används någonstans. "De' e bar' å skruv"! Däremot så är det många plåtar att ta bort för att komma åt.

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Tue 23 May, 2017 07:27
by A_Möller
Tack! Vi diskuterade just om det var skruv, eller shims, men killen som har Framvagnsservice (som själv kört Lotus tidigare) lutade ändå åt att det var shims. Men OK, det var ju bra nyheter.

Angående Lotus Köpenhamn. De har en Evora 400 och en Exige 350 (eller vilken av alla varianter det nu är...), men är inte direkt aktiva då det är svårt att sälja Lotus i Danmark. Dock så har de sålt tre 3-Eleven, varav den ena är rekordbilen från Hockenheim. Mannen som köpte den, köpte tydligen en Exige Cup ??? också som "väntkorv". Min i övrigt är det klent med försäljningen. Deras verkstad är topp klass och de är väldigt trevliga, men väntetiden ligger f.n. på 2-3 månader, så jag kollade inte ens med dem om hjulinställning.

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Tue 23 May, 2017 07:46
by Göran
A_Möller wrote:......killen som har Framvagnsservice (som själv kört Lotus tidigare) lutade ändå åt att det var shims.
Evoran är en modern Lotus :)

Re: Hjulinställning i Skåne?

Posted: Thu 25 May, 2017 21:17
by A_Möller
Det visade sig att det var hyfsat snabbt gjort. Det mesta var i närheten av specarna i instruktionsboken, dock med i princip noll camber fram och lite toe in. Summa summarum så var alla avvikelser åt det tråkiga hållet, d.v.s. allt blev bättre ur ett körglädjeperspektiv.

Men, det var inte helt lätt att reda ut vad som är standardinställningar. Jag har sett utdrag ur "Lotus service notes" på The Lotus Forums, vilka avviker från min instruktionsbok, vilken i sin tur avviker från inställningar som ligger i den nyligen uppdaterade databasen som däcksfirmor/verkstäder etc hämtar information från. Min instruktionsbok är från 2010, så jag kan köpa att Lotus uppdaterat sig sen dess, men att databasen och Lotus "verkstadshandbok" skiljer är lite märkligt.