Verkstad / hjälp med ABS

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Verkstad / hjälp med ABS

Post by Christopher Zell »

Åkte in på regbesiktning idag med VX Turbon - har haft bekymmer med ABS lampan och felsökt, först gnällde den om höger bak, mätte vid sensorn som visade OK och motståndsmätte vid kontaktstycket till ABS enheten fram där det inte kom signal.
Tänkte försöka dra en ny kabel men sen mätte jag nästa gång jag var i garaget så var det OK.
De säger ju att man ska köra en bit för att den ska slockna sen om allt är OK - men den slocknade aldrig. Kollade diagnosen igen och fick nu felmeddelande vänster fram som var intermittent,ibland OK sen efter lite körning felkod igen.

Nu har jag en månad på mig att fixa detta för att åka in igen och har tyvärr så otroligt dåligt med tid att meka själv så jag funderar på att lämna bilen till någon kunnig. Har ni någon att rekommendera i Stockholmstrakten?
Har mailat Bilhallen men det är en bit så då måste jag försöka få låna bil med dragkrok och hyra släp och så går en hel dag för att köra ner den :(

Alla tips mottages varmt!
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Verkstad / hjälp med ABS

Post by Göran »

Om du inte kan åka till Bilhallen så skulle jag prova en "vanlig" verkstad, typ Mekonomen, Autoexperten, etc för just ABS är ju ingen speciell Lotuskomponent.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Verkstad / hjälp med ABS

Post by Christopher Zell »

Bilhallen hade fullt till mitten maj :(
Kul att de verkar ha bra snurr på verkstadsbiten, trist för mig.
Ska göra ett nytt försök med detta i dagarna...jag är helt fascinerad över att det verkar vara så svårt att hitta en "entusiastbilsverkstad" i Stockholm.

Det måste ju finnas små "Independents" som gillar att skruva på annat än V70 i närområdet kring Sveriges huvudstad?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
GinettaG20
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
Location: Wien/Åre
Contact:

Re: Verkstad / hjälp med ABS

Post by GinettaG20 »

Dom här fixar det, norra Stockholm, Sigtuna.
http://www.teamcar.se
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Verkstad / hjälp med ABS

Post by Christopher Zell »

:banana:
Regbesiktning klar!!!
Bet ihop och gav mig på det igen. Bytte ut en halv meter trist gammal kabel på två av givarna samt nya kontaktstycken så var det fixat.

Återstår kontrollbesiktningen hinner inte med den nu då det tydligen ska jobbas lite innan påsken.

Tack för tipset Ginetta! Får se efter kontrollbesiktningen vad som eventuellt behöver göras :)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests