Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Suget efter att få tävla har varit stort i och med att jag hjälpt till med att anordna MSCC:s klubbmästerskap.
Min Opel Speedster var inte optimal att tävla med så när den avyttrades så var frågan vad för bil jag skulle köpa.
Exige/2-11 var överst på önskelistan men pris och repareringsmöjligheter gjorde att valet föll på en Seven.
Jag är inte jättebra på att skruva så den skulle vara ganska ny (eller helt ny) men att hitta en som hade bur var inte lätt.
Genom MSCC känner jag de som säljer Westfield och fick med hjälp att spec:a upp en bil som de tog fram ett pris på (en helt ny bil).  :up:
Tanken var att de skulle bygga den åt mig men de övertalade mig att bygga den själv (med support från dem), vad har jag gett mig in på? :shock:

Beställde bilen i december och de förvarnade mig om att Westfield inte var snabba på att leverera grejer.
Motorn kom i mars och de första delarna kom i april.
Image
Image
Image
Image

Som ni förstår har bygget kommit en bit men inte så långt, mer om det senare.  :bang:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Först ut är bottenplåtarna och sedan plåtarna kring sittbrunnen.
Det blir många hål som skall borras så minst ett 10-pack bra borr går åt.
Sedan skall det i ca 500 nitar så jag fick låna en tryckluftsdriven popnittång.
Image
Image
"Ryggen" var knölig att få dit utan att få veck i plåten.
Image
Fick tips om att göra en buckla för att få plats vid sidan om kopplingen.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Westfield

Post by tomakarl »

Kul att se lite bilder på ditt bygge Nillet!

Du får hålla oss uppdaterade och lägga ut fler bilder.

M v h / Tomas
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Westfield

Post by Göran »

Bra investering inför framtida reparationer. Du kommer att veta var varenda skruv sitter  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Eftersom jag inte fick alla delar så vågade jag inte fortsätta med plåtarna kring pedaler och kardantunnel.
Bromsrör bak kunde jag bocka till men röret fram till bromscylindrarna fick jag vänta med.
Image
Image
Sedan roade jag mig med att börja fästa upp kabelhärvan.
Image
Image
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Pressa bussningar var hårt jobb, många är det, jag hade bussningarna i kylväskan och värmde hålen för det skulle bli lättare.
Image
På med A-armarna fram.
Image
Sedan på med styrväxeln som krävde lite kapning och förlängning (wide track).
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: Westfield

Post by pontusfyhr »

Kul att följa!  :up:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Skruvade ihop lite grejer i bakre hjulupphängningen (blir inte vän med dagens dataprogram, vrid på huvudet).
Image
Monterade diff:en, ett jobb jag inte skulle gjort ensam, hade behövt två händer till.
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Nillet wrote:Beställde bilen i december och de förvarnade mig om att Westfield inte var snabba på att leverera grejer.
Ungefär såhär långt kom jag med bygget på 1 månad, det saknades delar som gjorde det svårt att bygga vidare.
Sedan dröjde det 3 månader innan det kom fler delar och nu är vi nära nutid...  :bang:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Det var kul att äntligen få börja jobba med bilen igen när delar väl kom.
Fick nästan alla grejor till pedalerna så jag kunde nästan slutföra pedaler och bromsrör.
Image
Image
Image
Image
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Westfield

Post by Graf Orlok »

Yay! Kul att se lite framgång i projektet!  :beer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Drog bromsrör och bränslerör i kardantunneln men det gick sådär...
Det slutade med att jag köpte bränsleslang i stället men fick tips om att slangen jag köpte inte var godkänd enligt reglementet.
Nu hade jag fått klart för mig hur jag skall dra rören/slangarna vågade jag mig på att montera bakre uprights, drivaxlar och hanbromswire.
Image
Alla uprights kom färdigmonterade med skivor och ok. Tyvärr hade men monterat fel styrarmar (vänster på båda) så jag fick dela på det för att komma åt en dold insexa (som inte var i mm = köpa mer verktyg). Det verkar vara vanligt för SSCS hade styrarmar i hemma i Sverige...
Image
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Då var bilen klar! :-D
Attachments
_DSC7656.JPG
_DSC7656.JPG (76.6 KiB) Viewed 31914 times
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Westfield

Post by Göran »

Va' bra! Nu har du ju byggt en så att göra nästa klar blir ju en barnlek :-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Westfield

Post by Patriks »

Gjorde du jobbet själv eller var det ett legoarbete? :lol:
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests