Westfield SEIW -19
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Westfield SEIW -19
Suget efter att få tävla har varit stort i och med att jag hjälpt till med att anordna MSCC:s klubbmästerskap.
Min Opel Speedster var inte optimal att tävla med så när den avyttrades så var frågan vad för bil jag skulle köpa.
Exige/2-11 var överst på önskelistan men pris och repareringsmöjligheter gjorde att valet föll på en Seven.
Jag är inte jättebra på att skruva så den skulle vara ganska ny (eller helt ny) men att hitta en som hade bur var inte lätt.
Genom MSCC känner jag de som säljer Westfield och fick med hjälp att spec:a upp en bil som de tog fram ett pris på (en helt ny bil).
Tanken var att de skulle bygga den åt mig men de övertalade mig att bygga den själv (med support från dem), vad har jag gett mig in på?
Beställde bilen i december och de förvarnade mig om att Westfield inte var snabba på att leverera grejer.
Motorn kom i mars och de första delarna kom i april.
Som ni förstår har bygget kommit en bit men inte så långt, mer om det senare.
Min Opel Speedster var inte optimal att tävla med så när den avyttrades så var frågan vad för bil jag skulle köpa.
Exige/2-11 var överst på önskelistan men pris och repareringsmöjligheter gjorde att valet föll på en Seven.
Jag är inte jättebra på att skruva så den skulle vara ganska ny (eller helt ny) men att hitta en som hade bur var inte lätt.
Genom MSCC känner jag de som säljer Westfield och fick med hjälp att spec:a upp en bil som de tog fram ett pris på (en helt ny bil).
Tanken var att de skulle bygga den åt mig men de övertalade mig att bygga den själv (med support från dem), vad har jag gett mig in på?
Beställde bilen i december och de förvarnade mig om att Westfield inte var snabba på att leverera grejer.
Motorn kom i mars och de första delarna kom i april.
Som ni förstår har bygget kommit en bit men inte så långt, mer om det senare.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Först ut är bottenplåtarna och sedan plåtarna kring sittbrunnen.
Det blir många hål som skall borras så minst ett 10-pack bra borr går åt.
Sedan skall det i ca 500 nitar så jag fick låna en tryckluftsdriven popnittång.
"Ryggen" var knölig att få dit utan att få veck i plåten.
Fick tips om att göra en buckla för att få plats vid sidan om kopplingen.
Det blir många hål som skall borras så minst ett 10-pack bra borr går åt.
Sedan skall det i ca 500 nitar så jag fick låna en tryckluftsdriven popnittång.
"Ryggen" var knölig att få dit utan att få veck i plåten.
Fick tips om att göra en buckla för att få plats vid sidan om kopplingen.
Re: Westfield
Kul att se lite bilder på ditt bygge Nillet!
Du får hålla oss uppdaterade och lägga ut fler bilder.
M v h / Tomas
Du får hålla oss uppdaterade och lägga ut fler bilder.
M v h / Tomas
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Re: Westfield
Bra investering inför framtida reparationer. Du kommer att veta var varenda skruv sitter
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Eftersom jag inte fick alla delar så vågade jag inte fortsätta med plåtarna kring pedaler och kardantunnel.
Bromsrör bak kunde jag bocka till men röret fram till bromscylindrarna fick jag vänta med.
Sedan roade jag mig med att börja fästa upp kabelhärvan.
Bromsrör bak kunde jag bocka till men röret fram till bromscylindrarna fick jag vänta med.
Sedan roade jag mig med att börja fästa upp kabelhärvan.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Pressa bussningar var hårt jobb, många är det, jag hade bussningarna i kylväskan och värmde hålen för det skulle bli lättare.
På med A-armarna fram.
Sedan på med styrväxeln som krävde lite kapning och förlängning (wide track).
På med A-armarna fram.
Sedan på med styrväxeln som krävde lite kapning och förlängning (wide track).
-
- Stamgäst
- Posts: 43
- Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
- Contact:
Re: Westfield
Kul att följa!
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Skruvade ihop lite grejer i bakre hjulupphängningen (blir inte vän med dagens dataprogram, vrid på huvudet).
Monterade diff:en, ett jobb jag inte skulle gjort ensam, hade behövt två händer till.
Monterade diff:en, ett jobb jag inte skulle gjort ensam, hade behövt två händer till.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Ungefär såhär långt kom jag med bygget på 1 månad, det saknades delar som gjorde det svårt att bygga vidare.Nillet wrote:Beställde bilen i december och de förvarnade mig om att Westfield inte var snabba på att leverera grejer.
Sedan dröjde det 3 månader innan det kom fler delar och nu är vi nära nutid...
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Det var kul att äntligen få börja jobba med bilen igen när delar väl kom.
Fick nästan alla grejor till pedalerna så jag kunde nästan slutföra pedaler och bromsrör.
Fick nästan alla grejor till pedalerna så jag kunde nästan slutföra pedaler och bromsrör.
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Westfield
Yay! Kul att se lite framgång i projektet!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Drog bromsrör och bränslerör i kardantunneln men det gick sådär...
Det slutade med att jag köpte bränsleslang i stället men fick tips om att slangen jag köpte inte var godkänd enligt reglementet.
Nu hade jag fått klart för mig hur jag skall dra rören/slangarna vågade jag mig på att montera bakre uprights, drivaxlar och hanbromswire.
Alla uprights kom färdigmonterade med skivor och ok. Tyvärr hade men monterat fel styrarmar (vänster på båda) så jag fick dela på det för att komma åt en dold insexa (som inte var i mm = köpa mer verktyg). Det verkar vara vanligt för SSCS hade styrarmar i hemma i Sverige...
Det slutade med att jag köpte bränsleslang i stället men fick tips om att slangen jag köpte inte var godkänd enligt reglementet.
Nu hade jag fått klart för mig hur jag skall dra rören/slangarna vågade jag mig på att montera bakre uprights, drivaxlar och hanbromswire.
Alla uprights kom färdigmonterade med skivor och ok. Tyvärr hade men monterat fel styrarmar (vänster på båda) så jag fick dela på det för att komma åt en dold insexa (som inte var i mm = köpa mer verktyg). Det verkar vara vanligt för SSCS hade styrarmar i hemma i Sverige...
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Westfield
Va' bra! Nu har du ju byggt en så att göra nästa klar blir ju en barnlek
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Westfield
Gjorde du jobbet själv eller var det ett legoarbete?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests