Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Har haft influensa så det har inte blivit gjort så mycket dessa två veckor.
Borrade och gängade ett hål till i toppen.
Image
Monterade dragögla bak.
Image
Satte fast tanken.
Image
Slutmonterade på "torpedväggen".
Image
Fick tips om att montera värmesköld på ledningen från kopplingen.
Image
Monterade bottenplåten fram och batteriet på den. Samtidigt tror jag att huvudströmbrytaren hamnar i hjulupphängningen.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Förberedde för SFRO byggbesiktning och städade i garaget så det blev inte så mycket gjort. Bilen kom ner på hjulen och hjulupphängningen spändes. Kenneth som varit med på flera Westfield-besiktningar dök upp och stöttade så besiktningen gick bra.
Image
Dagen efter så stod den här på bilen (farsan är ordblind).
Image
Kommer inte att bli någon uppdatering nästa vecka.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Westfield

Post by Per Mo »

Håller med dina föräldrar :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Nere på hjulen var det dags att spänna hjulupphängningen. Upptäckte då 2 st grejer...
Främre krängningshämmaren satt fast, skall förbi en mekanisk verkstad och fått borrat större hål (kan inte borra så stort med mina verktyg).
Bultarna till stötdämparen (a-arm och up-right) bak var för korta, beställde nya från Norrlands Custom som bara hade 5" långa. De var för långa så jag har nu beställt 4 1/2" från England.
Image
Monterade huvudströmbrytaren (går att manövrera utan att lyfta huven) "i" hjulupphängningen och var noga med att isolera polerna. Jag stal wire-justerings-skruven från min cykel, får köpa ny hos cykelhandlarn.
Image
Om jag fattat det rätt utgår all bilens 12V från startmotorns pluspol.
Image
Kenneth nämnde att det ofta var problem med jordningen så jag valde att göra det ordentligt. Kopplade batteriet till 2 punkter, chassit och motorn.
Image
För att "sluta cirkeln" kopplade jag även en extra jordning på andra sidan, mellan chassit och motorn.
Image
Har även påbörjat att koppla det elektriska, här tror jag att jag måste ha hjälp...
Image
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Westfield

Post by Stefan_A »

Snyggt jobbat Niklas. Lite märkligt att inte Westfield lyckas leverera en komplett byggsats. De är inte direkt nybörjare. Jag hade varit riktigt irriterad om det varit mitt bygge. Undras just om Caterham är bättre eller bara dyrare?
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Stefan_A wrote:Snyggt jobbat Niklas. Lite märkligt att inte Westfield lyckas leverera en komplett byggsats. De är inte direkt nybörjare. Jag hade varit riktigt irriterad om det varit mitt bygge. Undras just om Caterham är bättre eller bara dyrare?
Jag vet naturligtvis inte, men har hört att Caterham har liknande problem. Sedan kan jag även försvara Swedish SportsCar Solution, detta är första gången de fått en beställning på en hel bil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Blev inte så mycket gjort denna vecka, en hållare för ECU, reläer och fler säkringar.
Image
Gjorde om nedre kopplingen till kylaren, blev bättre och jag kompletterade med extra slangklämmor där slangen låg emot.
Image
Om det inte varit så olika dimensioner hade det blivit färre skarvar, kanske gör om detta...
Image
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Westfield

Post by Göran »

Nillet wrote:
Göran wrote:Grattis till "milstolpen"!
Lova att vi får se den på Knutstorp den 27/5 :flag:
Det finns en risk för det. :-D
34 dagar kvar.....  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Göran wrote:
Nillet wrote:
Göran wrote:Grattis till "milstolpen"!
Lova att vi får se den på Knutstorp den 27/5 :flag:
Det finns en risk för det. :-D
34 dagar kvar.....  :wave:
Risken att jag bilen kommer är mindre ju närmare tiden kommer... :(
Nåja, det kommer fler tillfälle...
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

Gjorde om så det blev färre skarvar och ingen luftficka.
Image
Drog sedan övre kylrören.
Image
Givaren (M12x1,5) passade inte i hålet så en verkstad gängade om till mig.
De fixade även större hål i fästet till krängningshämmaren.
Image
Gjorde en hållare till expansionskärlet (SSCS tipsade om att inte hänga den i "skuttelpanelen").
Image
Image
Köpte mig en transponderhållare.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

Olje-ventilation med catchtank byggd.
Image
3 anslutningspunkter och alla har olika dimension...
Image
Byggde ihop instrumentbrädan.
Image
Har även klurat på elsystemet, idag var "support-Kenneth" på besök och förklarade en massa el-grejer som jag skall få ihop...
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Stefan_A »

Kul att se att det går framåt Niklas! :luxhello:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

Har jobbat med el denna vecka, gjorde om en grej som nu blev bättre.
Blev dock inte klart, så inga bilder denna vecka.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Nillet »

Var inte riktigt nöjd med dragningen av kabelstammen nu när alla slangar är på plats. Gjorde om det och nu blev det bättre.
Image
Sedan lånade jag en idé från Westfieldforumet, en plåt som även täcker fel chassinummer (Westfields). Den tjänar även som säkringshållare (kompletterade med en för extra 12V upp till instrumentpanelen).
Image
Men även som upphängning av kabelstam och elkontakter.
Image
Kopplade och drog kabelrör för kablar till startmotor.
Image
Dessa drog jag sedan upp tillsammans med ECU-kablarna.
Image
Hängde upp överblivna kablar i kardantunneln.
Image
Image
Sedan blev det dags att få till locken på kardantunneln (hål för växelspak fixar jag senare).
Image
Image
"Kontoret" börjar ta form...
Image
Köpte blinkershållare från Caterham då Westfield:s inte håller när man kör på en kon.
Image
Termobrytare för kylfläkt köptes, valde 92 grader för den var billigare...
Image
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Westfield SEIW

Post by Cat7even »

Snyggt  :race:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests