Elise CUP 250
Re: Elise CUP 250
Jag tycker att Lotus skulle göra en Elise som vägde lika lite
som S1:orna, dvs ca 750 kg. Det var vad min -98 vägde med
full tank. Hellre lägre vikt än högre effekt.
hälsn
Lasse H
som S1:orna, dvs ca 750 kg. Det var vad min -98 vägde med
full tank. Hellre lägre vikt än högre effekt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Elise CUP 250
Så rätt, det var ju Colin Chapmans grundtanke, en lätt okomplicerad bil med en enkel(och lätt) mittmotor med god väghållning.. Jag tycker att han lyckades, min 97:a känns fortfarande modern,lättkörd och tillräckligt snabb för mig.. dessutom lågmilad och välservad.
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Elise CUP 250
Efter 20 år borde produktionskostnaden vara låg på Elisen (kan man tycka), men så verkar inte alls vara fallet vilket för mig är helt obegripligt givet hur basic bilen ändå är.
Det finns så oändligt mycket man kunnat göra smidigare på bilen för att underlätta arbete på den / snabba upp tillverkningen.
Bara en quick clam lösning t.ex. skulle ju spara massor med tid både vid tillverkning och service. Förklarar man för en icke Lotusfrälst att varje ingrepp i princip kräver att man måste skruva isär halva bilen först skruvar de ju på sig direkt och känner det där är inget att prova på.
Nya Miatan finns med 2 liters motor av senaste snittet för 240.000:- och då är bilen utrustad med modern säkerhet och ändå lika lätt som ur-Miatan. Självklart finns en annan utvecklingsbudget men det är bara tittat på alla entusiaster som moddar sina bilar till att bli bättre än fabriken satt ihop dem, lär lite av dem.....
Baljan är ju fortfarande stark och lätt, och resten är ju "bara påhängt" hur kan det vara så svårt att göra en mer prisvärd version?
Aldrig i livet att jag skulle lägga 400 k+ för en ny Elise, det är en grym bil men lätt inte värd de slantarna.
För runt 250k tror jag nybilsförsäljningen hade blomstrat och folk hade vågat testa på. Men går man back så håller det så klart inte.
Sen får jag känslan av att Lotus är exceptionellt dåliga på att handla upp underleverantörer. Sidorutorna t.ex. kommer från sydamerika med små guide blocks i nylon ditlimmade. Guide blocken kan snäppa av och vips måst man beställa en ny sidoruta med månaders leveranstid från sydamerika istället för att erbjuda lösa såna block eller kanske ännu bättre, varför inte titta på andra bilar hur man löst det och designa om fönstermekaniken, det är inte raketforskning direkt.
Det är så mycket små skitgrejer som är rätt enkla att åtgärda men ändå fortsätter man år efter år att bygga in dessa egenheter. Att man läser trådar om Evoror som börjat mögla inuti pga fukt som kommer in vid regn är ju bara pinsamt. En bil utvecklad i ett av världens regnigaste länder och den tål fortfarande inte regn???
Det är egentligen helt sinnesjukt att bolaget finns kvar, men men sen är man torsk ändå
Det finns så oändligt mycket man kunnat göra smidigare på bilen för att underlätta arbete på den / snabba upp tillverkningen.
Bara en quick clam lösning t.ex. skulle ju spara massor med tid både vid tillverkning och service. Förklarar man för en icke Lotusfrälst att varje ingrepp i princip kräver att man måste skruva isär halva bilen först skruvar de ju på sig direkt och känner det där är inget att prova på.
Nya Miatan finns med 2 liters motor av senaste snittet för 240.000:- och då är bilen utrustad med modern säkerhet och ändå lika lätt som ur-Miatan. Självklart finns en annan utvecklingsbudget men det är bara tittat på alla entusiaster som moddar sina bilar till att bli bättre än fabriken satt ihop dem, lär lite av dem.....
Baljan är ju fortfarande stark och lätt, och resten är ju "bara påhängt" hur kan det vara så svårt att göra en mer prisvärd version?
Aldrig i livet att jag skulle lägga 400 k+ för en ny Elise, det är en grym bil men lätt inte värd de slantarna.
För runt 250k tror jag nybilsförsäljningen hade blomstrat och folk hade vågat testa på. Men går man back så håller det så klart inte.
Sen får jag känslan av att Lotus är exceptionellt dåliga på att handla upp underleverantörer. Sidorutorna t.ex. kommer från sydamerika med små guide blocks i nylon ditlimmade. Guide blocken kan snäppa av och vips måst man beställa en ny sidoruta med månaders leveranstid från sydamerika istället för att erbjuda lösa såna block eller kanske ännu bättre, varför inte titta på andra bilar hur man löst det och designa om fönstermekaniken, det är inte raketforskning direkt.
Det är så mycket små skitgrejer som är rätt enkla att åtgärda men ändå fortsätter man år efter år att bygga in dessa egenheter. Att man läser trådar om Evoror som börjat mögla inuti pga fukt som kommer in vid regn är ju bara pinsamt. En bil utvecklad i ett av världens regnigaste länder och den tål fortfarande inte regn???
Det är egentligen helt sinnesjukt att bolaget finns kvar, men men sen är man torsk ändå
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Elise CUP 250
Kanske skulle Lotus gå in under Toyota och falla naturligt in under Lexus märket ?
Ser framför mig nästa generations Lotus-bilar, lättare, billigare, förbättrad kvalitet....
Ser framför mig nästa generations Lotus-bilar, lättare, billigare, förbättrad kvalitet....
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Elise CUP 250
Skulle de bli billigare lättare och bättre kvalitet som Lexus????
Bättre kvalitet absolut, men garanterat tyngre, dyrare och tristare att köra.
Bättre kvalitet absolut, men garanterat tyngre, dyrare och tristare att köra.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Elise CUP 250
Ett mer naturligt val vore väl Mazda!
De har gjort en Lotusclone i 30 år nu
De har gjort en Lotusclone i 30 år nu
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Elise CUP 250
Charmen med Lotus är att de lyckas bygga bilar som är roligare att köra (per krona) än någon annan bil. Jag hade min Elise i 16 år och 11 000 mil från ny) utan några kvaltetsproblem. Evoran som jag har nu är en dröm att köra - och den läcker definitivt inte in vatten :) .
Lotus har enligt min mening - som väldigt få andra biltillverkare - givit högsta prioritet åt köregenskaper (jämför t.ex hjulupphängning med andra sportbilar i samma prisklass). Jag kan förlåta att andra "mindre viktiga" egenskaper fått stå tillbaka. Om Lotus prioriterar utveckling av en ny spoiler framför en bättre fönsterhiss, så tar jag det alla da'r i veckan. Det är tyvärr sällan man kan få allt till en vettig peng...
Lotus har enligt min mening - som väldigt få andra biltillverkare - givit högsta prioritet åt köregenskaper (jämför t.ex hjulupphängning med andra sportbilar i samma prisklass). Jag kan förlåta att andra "mindre viktiga" egenskaper fått stå tillbaka. Om Lotus prioriterar utveckling av en ny spoiler framför en bättre fönsterhiss, så tar jag det alla da'r i veckan. Det är tyvärr sällan man kan få allt till en vettig peng...
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Elise CUP 250
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Elise CUP 250
Här är en till: http://www.pistonheads.com/news/ph-driv ... iven/34154
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Elise CUP 250
Personligen är jag inte imponerad - börjar bli rätt ful och väger över 1000 kg.... Area-Paketet är svindyrt.. nä skärpning Lotus
Min 180 hk på 850 kg basic Elise ( inkl fullbur och förare!! ) är snabbare än denna....
Min 180 hk på 850 kg basic Elise ( inkl fullbur och förare!! ) är snabbare än denna....
Re: Elise CUP 250
Håller helt med Josen ! Tycker att det som tidigare varit Lotus
adelsmärke; låg vikt, i det närmaste försvunnit. Deras lättaste
gatbil väger nu nära tonnet och den tyngsta väger mer än min SUV !
Att kompensera högre vikt med större och starkare motorer tycker jag
inte är rätt väg att gå.
hälsn
Lasse H
adelsmärke; låg vikt, i det närmaste försvunnit. Deras lättaste
gatbil väger nu nära tonnet och den tyngsta väger mer än min SUV !
Att kompensera högre vikt med större och starkare motorer tycker jag
inte är rätt väg att gå.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Elise CUP 250
Kanske en lättare och mindre spis på 1,5 liter med modern turboteknik och 250 hästar i ett slimmat chassi?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Elise CUP 250
Jag föredrar sugmotor för bankörning, men tanken är god.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Elise CUP 250
Tänker på min Ford Fiesta ST som har en tjänstevikt på drygt 1150 kilo, den motorn borde ju vara rätt lätt och med en lite aggressivare trimning i ett lättvikts Lotuschassi så skulle det bli riktigt bra skjuts, med ett bra vrid redan från låga varv. Det finns ju ett par engelska lättviktare som har EcoBoost motorer från Ford i drivlinan. Hm, synd att man inte jobbar på Lotus
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Elise CUP 250
Man kanske måste fundera på vad som säljer bilar idag ?
Lotus väljer styling och effekt, folk är mer intresserade av snygga fälgar tvätt, puts och vaxande med lite söndags-turer och känna sig som räser-förarare(speciella) som Lotus-varumärket ger.
Inget fel i det och det kanske är rätt - faran är när man tappar sitt DNA och slutar vågar tänka nytt då har man tillslut inget som är unikt.
Lotus väljer styling och effekt, folk är mer intresserade av snygga fälgar tvätt, puts och vaxande med lite söndags-turer och känna sig som räser-förarare(speciella) som Lotus-varumärket ger.
Inget fel i det och det kanske är rätt - faran är när man tappar sitt DNA och slutar vågar tänka nytt då har man tillslut inget som är unikt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest