Hej!
Med tanke pa vad Lotus presterar enligt "pappret" sa undrar jag om nagon verkligen mätt upp sin Lotus 0-100? Med antingen traditionellt tidtagar-ur eller GPS?
Vad fick ni för tider? Vilken modell? Vilka modifikationer?
Vad har ni för 0-100 tider?
Vad har ni för 0-100 tider?
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Anledningen till att jag frågar är för att just 0-100 verkar vara ett "känsligt" ämne för lotusar, vilket gör mig mer nyfiken...
Visst, att jämföra 0-100 tider är ungefär lika ologiskt som att jämföra snoppstorlek, det köper jag. Lotus ska vara med där det svänger, visserligen... Men anledningen till att jag frågar är just att folk verkar dra sig från att mäta detta..
-Varför?
Tja, säkert hälften tycker det är löjliga siffror att stirra sig blind på..
Många andra menar på att det luktar bränd koppling och att det inte alls är bra att testa detta.... Detta tycker jag däremot är intressant... Hur kan det komma sig? På exempelvis Elisen har man inget direkt större vridmoment som kan dra sönder en koppling.. Bilarna är dessutom mycket lätta, har små hjul, och det handlar inte direkt om några enorma krafter. Ändå vägrar folk dra 0-100 sprints med sina Elise..
Såå, gör Lotus anmärkningsvärt dåliga kopplingar? Eller hur ligger det till egentligen?
/Johan
Visst, att jämföra 0-100 tider är ungefär lika ologiskt som att jämföra snoppstorlek, det köper jag. Lotus ska vara med där det svänger, visserligen... Men anledningen till att jag frågar är just att folk verkar dra sig från att mäta detta..
-Varför?
Tja, säkert hälften tycker det är löjliga siffror att stirra sig blind på..
Många andra menar på att det luktar bränd koppling och att det inte alls är bra att testa detta.... Detta tycker jag däremot är intressant... Hur kan det komma sig? På exempelvis Elisen har man inget direkt större vridmoment som kan dra sönder en koppling.. Bilarna är dessutom mycket lätta, har små hjul, och det handlar inte direkt om några enorma krafter. Ändå vägrar folk dra 0-100 sprints med sina Elise..
Såå, gör Lotus anmärkningsvärt dåliga kopplingar? Eller hur ligger det till egentligen?
/Johan
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
- Posts: 643
- Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
- Location: Genarp, Skåne.
När det gäller min gamla (87) Excel så får den gå på bra ibland. Motorn kräver att den dras upp på varv för att det ska gå iväg, men jag tvivlar inte på tiden som anges i tester och av Lotus själva mellan 6,8 och 7,2 sec.
Tror att den lägre tiden är med 180 hk motorn, och den högre med Sverige motorn.
Ska bli roligt att gämföra med min bror mär han får ihop sin bil, ett renoverings obj av en Excel med 180hk maskinen i.
Patrik.
Tror att den lägre tiden är med 180 hk motorn, och den högre med Sverige motorn.
Ska bli roligt att gämföra med min bror mär han får ihop sin bil, ett renoverings obj av en Excel med 180hk maskinen i.
Patrik.
Tja, det handlar nog mer om växellådor, åtminstone för Esprit, och sen handlar det givetvis om föraren - man hittar många olika uppgifter avs 0-100 i diverse tidskrifter/tester (För V8: 4,2-4,9 s) Själv är jag nog glad om jag klarar under 5 s.JohanZ3 wrote:
Såå, gör Lotus anmärkningsvärt dåliga kopplingar? Eller hur ligger det till egentligen?
/Johan
Men trycket efter 150 km/h är iallafall massivt
Per
Gul V8 -96
Gul V8 -96
Hej
jag provade att mäta acceralationen med hjälp av diktafonen på mobilen,
alltså med bandspelare där jag startde med go och skrek 100 när jag nådde 100 på mätaren, sedan bar det väg hem och mäta skriken med tidtagarur. Det var inte helt lätt men jag kom fram till att min bil accade 0-100 på ca 5,8 sekunder. Alltså ungefär samma tider som Lotus uppger. Min bil är dock trimmad till varför jag hade förväntat mig en tid på ca 5,2 sek. <Alltnog jag tänker nog effektmäta bilen för att få svart på vilken effekt den ger. Jag drar alltid fullt med min bil och den håller hur bra som helst förövrigt.
Staffan
jag provade att mäta acceralationen med hjälp av diktafonen på mobilen,
alltså med bandspelare där jag startde med go och skrek 100 när jag nådde 100 på mätaren, sedan bar det väg hem och mäta skriken med tidtagarur. Det var inte helt lätt men jag kom fram till att min bil accade 0-100 på ca 5,8 sekunder. Alltså ungefär samma tider som Lotus uppger. Min bil är dock trimmad till varför jag hade förväntat mig en tid på ca 5,2 sek. <Alltnog jag tänker nog effektmäta bilen för att få svart på vilken effekt den ger. Jag drar alltid fullt med min bil och den håller hur bra som helst förövrigt.
Staffan
Tja, min kommentar blir nog tyvärr att det är ganska ointressant med exakta 0-100 tider. Min 135 motor plus lite annat ska enligt Lotus ge en tid runt 5,2 - 5,3 s, men att mäta det och verifiera det kräver mera av föraren än av bilen.
Som Elise-ägare uppskattar man den helt överlägsna väghållningen mera än ett "stillastående-till-hundra-skjut". Därför har nog väldigt få brytt sig om att själva mäta (mig inkluderad). Accelerationen till hundra "räcker".
Jag tror att intresset för denna sprint-tid är större hos andra sportbilsägare där farten rakt fram är mera imponerande än väghållningen.
Då kan det kanske vara roligt att veta att man har en 0-100 tid som är bättre än den eller den bilen.
En Elise-ägare VET att bara det svänger (och det är ju det som är kul) så hänger väldigt få bilar med, se'n må dom heta Ferrari, Porsche, eller nå't annat.

Som Elise-ägare uppskattar man den helt överlägsna väghållningen mera än ett "stillastående-till-hundra-skjut". Därför har nog väldigt få brytt sig om att själva mäta (mig inkluderad). Accelerationen till hundra "räcker".
Jag tror att intresset för denna sprint-tid är större hos andra sportbilsägare där farten rakt fram är mera imponerande än väghållningen.
Då kan det kanske vara roligt att veta att man har en 0-100 tid som är bättre än den eller den bilen.
En Elise-ägare VET att bara det svänger (och det är ju det som är kul) så hänger väldigt få bilar med, se'n må dom heta Ferrari, Porsche, eller nå't annat.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
