Chassinummer Esprit Turbo 1989

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
dream
Användare
Posts: 1
Joined: Sun 02 Jun, 2013 09:20
Location: Arlöv???
Contact:

Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by dream »

Besiktningsproblem. I dag var jag och besiktigade min Esprit 1989 inköpt av Lars Wendel (Wendels bil & motor) Arlöv. Vid flera tidigare besiktningar har man sökt efter ett chassinummer instansat i chassit och man har aldrig lyckats hitta något sådant. Däremot har jag visat dom plåtar med numret invändigt på vänster fram och bakskärm samt ett ingjutet i framrutan och dessa har alltid räckt till. Döm om min förvåning när besiktningsmannen sa att allt var Ok men eftersom han inte kunde finna det instansade numret krävde han och hans chef efter många diskussioner att bilen skulle registeringsbesiktigas inom en månad annars körförbud. Jag ifrågasatte om detta var mitt problem eftersom bilen regbesiktigats av Svensk Bilprovning
1989 och blivit godkänd då. Om det nu inte finns något instansat inser jag att det är deras problem eftersom bilen varit godkänd för bruk i Sverige och dessutom en bil med en ägare och nyskick med 3500 mil på mätaren och inget konstigt i register eller dylikt. Enligt verkstadshandboken finns endast de nummer som jag nämnde tidigare.

Är det någon som haft samma problem och hur löste ni det?
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by oodsell »

Detta är något som MHRF har engagerat sig i men det verkar inte som de har kommit fram till någon lösning för gamla bilar. Det verkar vara upp till chefen på besiktningsstationen att avgöra om bilen kan godkännas. Så för att slippa bråka så kan man ta besväret att stansa in chassinumret på ett synligt ställe på t ex en rambalk, trots att man tycker att det inte ska behövas. Jag gjorde det på min Elan Sprint och den gick igenom den senaste besiktningen utan problem.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Re: Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by Joakim »

Chassinumret skall vara stansat på ramen i höger hjulhus.
joakim
SE highwing
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 708
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by Larsson »

Joakim wrote:Chassinumret skall vara stansat på ramen i höger hjulhus.
Mm hittade ramnr på min Esprit (-83) under en del "beläggningar" på ramen i höger hjulhus.
Attachments
Ramnr.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Re: Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by Joakim »

Bra :)

glöm inte att smeta in numret igen med gegga så slipper du ev rostproblem framöver

:)
joakim
SE highwing
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Chassinummer Esprit Turbo 1989

Post by oodsell »

Det verkar som om det kan bli en ändring till det bättre för äldre bilar (se artikel). Det är ju så dags nu, när många redan haft problem vid besiktningen.

http://www.klassiker.nu/reportage/id-kraven-lattas
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests