S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by STELL »

då kommer motfrågan.
Varför gjordes det inte rätt på fabriken med insugsröret?
Kostnad, värmeproblem, etc etc. Kanske finns ett svar som gör att det kan bli kostsamt att förstora det.

Endast tanke, så du inte förstör något som kan bli dyrt
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Nillet »

Rakt fram är ganska ointressant, det finns andra bilar som är bra på det.
Eftersom det finns som fabrikssiffror går det att googla.
Elise SC 2008: 4,4 sec (0-60mph) och 150 mph toppfart - 217 bhp
Exige S 2007: 4,1 sec (0-60mph) och 148 mph toppfart - 220 bhp
Exige S PP 2007: 4,0 sec (0-60mph) och 153 mph toppfart - 243 bhp
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Stefan_A »

Rakt fram har sina risker det med: http://youtu.be/u_40HVuIGEY
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Ter »

Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite  :up:
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Ter »

Smeek wrote:
Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite  :up:
Jag har en Elise S2 från 2001, har dock Honda K20 med kompressor, chargecooler, E85 etc så det är ju lite skillnad mot en original :) Lotusen är ju betydligt mer extrem än vad S2000 var så det jag kan sakna är ju hur fint S2000 beter sig ute på vanlig väg och hur lätt och skön den är att köra.
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Graf Orlok »

Hehe, Ter's Elise är ett MONSTER!
 :beer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Ter wrote:
Smeek wrote:
Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite  :up:
Jag har en Elise S2 från 2001, har dock Honda K20 med kompressor, chargecooler, E85 etc så det är ju lite skillnad mot en original :) Lotusen är ju betydligt mer extrem än vad S2000 var så det jag kan sakna är ju hur fint S2000 beter sig ute på vanlig väg och hur lätt och skön den är att köra.
Du kunde inte hålla dig borta från honda helt då med andra ord ;) Ja S2000 är onekligen en trevlig bil. Exigen springer ju iväg i pris såklart. Man kan ju t.ex få en Porsche 911 997, cayman S, bmw M3 E92, bmw 1m, corvette z06 m.m .... Men tvekar på att någon av dem fångar samma råa körkänsla som lotusen ger. Eller vad tror ni? :)
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Cat7even »

Hej har läst dina funderingar.
Nu är det ett tag sedan jag körde porsche. Men jämfört med en GT2 av gamla modellen så är min Elise en helt annan bil betydligt mer alert. Med en styrning som lever i händerna. BMW m1 är IMHO helt okörbar, en riktigt trist bil. Corvette har jag bara kört en specialvariant av C06. Är en lastbil i jämförelse stor och trög i riktningsändringar men mer lättkörd. Mclaren mp4-12c är märkligt lika min S1 i känsla.

Med motor lågt mitt fram med bakhjulsdrivning uppfattar jag vid körning som om roteringspunkten ligger framför sittplatsen. I Elisen känns det som om den ligger bakom. Vilket tar tid att vänja sig vid
Vill därför hålla upp ett litet varningens finger, Elisen ( S1) är lätt att köra fort, svår att köra riktigt fort. Har själv svårt att komma förbi understyrningströskeln och modet i högfartskurvor.
Med min gamla racer Marcos var det inga problem att ligga på 4 hjulsställ genom " under bron" i väta. Har inga planer på att försöka det med Elisen ( ännu). Behöver väl :mad12: :steer: För vanlig landsvägskörning är den extremt väl lämpad.

Räknar hur som helst mitt billiv i före och efter Elise. Om det kan vara en fingervisning  :wave:
Så köp en Elige dock inte min den är inte till salu.  :up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

"Före och efter Elise" :happy07: :happy07: :happy07: så är det helt klart.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Cat7even wrote:Hej har läst dina funderingar.
Nu är det ett tag sedan jag körde porsche. Men jämfört med en GT2 av gamla modellen så är min Elise en helt annan bil betydligt mer alert. Med en styrning som lever i händerna. BMW m1 är IMHO helt okörbar, en riktigt trist bil. Corvette har jag bara kört en specialvariant av C06. Är en lastbil i jämförelse stor och trög i riktningsändringar men mer lättkörd. Mclaren mp4-12c är märkligt lika min S1 i känsla.

Med motor lågt mitt fram med bakhjulsdrivning uppfattar jag vid körning som om roteringspunkten ligger framför sittplatsen. I Elisen känns det som om den ligger bakom. Vilket tar tid att vänja sig vid
Vill därför hålla upp ett litet varningens finger, Elisen ( S1) är lätt att köra fort, svår att köra riktigt fort. Har själv svårt att komma förbi understyrningströskeln och modet i högfartskurvor.
Med min gamla racer Marcos var det inga problem att ligga på 4 hjulsställ genom " under bron" i väta. Har inga planer på att försöka det med Elisen ( ännu). Behöver väl :mad12: :steer: För vanlig landsvägskörning är den extremt väl lämpad.

Räknar hur som helst mitt billiv i före och efter Elise. Om det kan vara en fingervisning  :wave:
Så köp en Elige dock inte min den är inte till salu.  :up:
Tror jag är ganska såld ändå faktiskt :-D Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.  :beer: Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it. :cry:
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by pontusfyhr »

Smeek wrote: Tror jag är ganska såld ändå faktiskt :-D Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.  :beer: Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it. :cry:
Du kan ta av taket på Exige och sätta dit sofftop, don't worry ;)
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

pontusfyhr wrote:
Smeek wrote: Tror jag är ganska såld ändå faktiskt :-D Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.  :beer: Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it. :cry:
Du kan ta av taket på Exige och sätta dit sofftop, don't worry ;)
Verkar så bökigt bara :P Men skönt iaf att det går om man nu skulle känna sig tvungen!
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Graf Orlok »

Smeek wrote: Tror jag är ganska såld ändå faktiskt :-D Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.  :beer: Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it. :cry:
Chrome orange FTW!  :beer:
Är i Götet den 20 Juli om du vill kika...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

Smeek wrote:
Verkar så bökigt bara :P Men skönt iaf att det går om man nu skulle känna sig tvungen!
Jag har hardtop till min Elise, den satt på när jag köpte den. Det första jag gjorde var att skruva av den och sen jag köpte bilen har hardtopen inte åkt på en enda gång. Jag kör bara på sommaren och i fint väder och då ska taket av :)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests