KÖPT (Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar))

Vill du köpa en Lotus? Du kanske efterlyser bildelar? Lägg då in en annons här.
mr_ljungstrom
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 23 Mar, 2015 21:48
Location: Göteborg???
Contact:

KÖPT (Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar))

Post by mr_ljungstrom »

Nu ska jag äntligen göra slag i saken och köpa min drömbil sedan så många år tillbaka! Jag är ute efter en Elise S2 eller en Exige, gul med svarta fälgar. Vänsterstyrd är krav, hardtop är ett plus (Elisen).

Jag planerar att börja köra med klubben och vara med på banträffar. Alla tips är varmt välkomna!

Philip Ljungström
0736-483545
info@philipljungstrom.se
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Graf Orlok »

Om du är beredd att åka en bit för att hämta den verkar det ligga just en sådan Exige på Mobile.de:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... modelId=10

Inte överdrivet dyr heller för att vara en LHD Exige. Är visserligen utan supercharger och första generationens S2:a, men den ser ju fin ut. ;)
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

Unfallfrei och nylack är ju två saker som sällan sammanfaller.... Bör kontrolleras MAP att den är en rhd från början
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
mr_ljungstrom
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 23 Mar, 2015 21:48
Location: Göteborg???
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by mr_ljungstrom »

Tack för tipset @Graf Orlok! Jag håller med @Cat7even att de två sakerna sällan sammanfaller. Man undrar ju mycket varför den är omlackerad (och vem som gjort det). Jag är generellt väldigt osäker kring att köpa bil i Tyskland. Har ni erfarenhet av det? Jag har hört en del som gått på minor (vilket man såklart kan göra i Swe också). Är man relativt safe om man köper via en handlare? Jag tänker främst på att mätarställningen och service stämmer som de säger.

Jag tycker också att den bilen ser extra kitad ut med små detaljer. Jag har lite svårt att sätta finger på vad det är men det måste vara de små som är färgade i svart...

@Cat7even: Vad är MAP och rhd (frågar en oerfaren)?
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Göran »

Jag köpte min Evora i Tyskland (se tråd under Våra Bilar) och kan, baserat på mina erfarenheter rekommendera det. Jag tror inte att det är någon skillnad mellan länder i västeuropa när det gäller köp av begagnat. Samma möjligheter/risker finns nog överallt. Trovärdig historik är viktigt och rent generellt så är det nog att föredra att köpa hos en större auktoriserad bilhandlare, vare sig man köper i Tyskland eller Sverige.

Men i Sverige finns en uppfattning att "svensksåld" är bättre. Man ser det som en positiv information i de flesta bilannonser. Varför vet jag inte.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Uboivie
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 31 Oct, 2010 11:34
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Uboivie »

Har köpt i Tyskland och skulle inte tveka en sekund om prisskillnaden är motiverad. Etablerade tyska handlare litar jag mer på än de svenska, men det är ju lite svårt att reklamera om något ändå trasslar. Såklart underlättar det om man gillar utmaningar och att resa.
/Ulf
Ulf Boivie
________________
Lotus Elise S1 2000
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

Med avseende på och right hand drive.
Bilen i annonsen är importerad från uk (United kingdom) till Tyskland sedan konverterad till vänsterstyrt.
Enklaste sättet att bli av med en bils "historia" är att exportera den. Nu behöver det inte vara så i det här fallet. Men bör undersökas innan köp.

PS vänsterstyrt, har du prövat köra högerstyrt? Beroende på person så tar det från 5 minuter att lära sig.
Lycka till med att hitta en bra bil!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Göran »

Cat7even wrote:PS vänsterstyrt, har du prövat köra högerstyrt? Beroende på person så tar det från 5 minuter att lära sig.
Lära sig växla är en sak och på bana är högerstyrt ok. Men vill man snabbrasta bilen på böljande småvägar och kunna komma om dem som inte har "lika bråttom" då är det vänsterstyrt som gäller.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

Hej
Visst finns det situationer då det är bättre med vänsterstyrt men att betala 50 000+ för nöjet är en I mina ögon dålig investering.
Jämfört med "vanliga" (högerstyrda) bilar så är Elige förarplatser rejält centrerade
Det går ju alltid att lämna bort för konvertering om man så önskar efter att ha kört en säsong.
Vi hade själva planer på att konvertera men när sonen ifrågasatte varför, så blev planerna skrotade.

Sedan finns det fördelar i öppna höger svängar då man kan planera genom att titta på höger insida...
( Nu är ju S2 Elige betydligt svårare att se ut igenom än S1 Elise)
Oavsett vad man väljer är det i mitt tycke viktigare att skaffa en.

@ Göran snygg Evora du skaffat
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by pontusfyhr »

Cat7even wrote: Sedan finns det fördelar i öppna höger svängar då man kan planera genom att titta på höger insida...
( Nu är ju S2 Elige betydligt svårare att se ut igenom än S1 Elise)
Oavsett vad man väljer är det i mitt tycke viktigare att skaffa en.
För en lagom insatt spekulant, varför är det så?
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

s1 elise jämfört med S2 Elise är lägre bakom bakrutan "butress" Hittar inget svenskt ord
Dvs snett bakåt över axeln. Exigen är ännu sämre.
Se bilder
http://boitierrouge.com/2014/06/29/lotu ... x-sources/
http://gomotors.net/Lotus/Lotus-Elise-S ... tml?pic=12
http://www.lotustalk.com/forums/f157/ex ... tos-29287/

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotu ... ?ca=10&w=3 :loveu:
Konverterad Vänsterstyrt även om den är dyr....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

Om du tänker på att se i höger kurva?
IOM att du sitter till höger ute vid vägrenen så ser du mötande trafik betydligt längre till höger om framförvarande bil. Om du ligger bakom en bil för omkörning så: I en vänsterstyrd skyms mötande bil tidigare för att komma fram tidigare. I en högerstyrd skyms mötande bil senare för att komma fram senare....
Sedan är det bara att hålla stumt och vika ut:)
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
mr_ljungstrom
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 23 Mar, 2015 21:48
Location: Göteborg???
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by mr_ljungstrom »

Bra att höra era kommentarer gällande att köpa bil i Tyskland.

För några år sedan körde jag mer högerstyrt än vänsterstyrt då jag jobbade mycket i UK så är ganska van. Jag har också hört att det är bra på bana att köra högerstyrt (kan inte komma på anledningen riktigt nu dock..). Jag tänker bara att jag inte kommer att gilla det i svenska trafiken och när jag ska "snabbrasta bilen på böljande småvägar".

Hur svårt är det att konvertera från höger- till vänsterstyrd? Finns det någon i Swe som gör det? Det kommer oavsett vara för stort projekt för mig men ändå nyfiken.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by Cat7even »

mr_ljungstrom wrote:Bra att höra era kommentarer gällande att köpa bil i Tyskland.

För några år sedan körde jag mer högerstyrt än vänsterstyrt då jag jobbade mycket i UK så är ganska van. Jag har också hört att det är bra på bana att köra högerstyrt (kan inte komma på anledningen riktigt nu dock..). Jag tänker bara att jag inte kommer att gilla det i svenska trafiken och när jag ska "snabbrasta bilen på böljande småvägar".

Hur svårt är det att konvertera från höger- till vänsterstyrd? Finns det någon i Swe som gör det? Det kommer oavsett vara för stort projekt för mig men ändå nyfiken.
Mjölbyhandlaren kan nog hjälpa till.
På bana i höger varv har du 360 grsder mer "innerkurvor"än ytter.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S2 el. Exige, gul köpes (helst med svarta fälgar)

Post by oodsell »

För bankörning så är det en fördel med högerstyrt eftersom de allra flesta banor körs medurs, och du "burkar" bättre med vikten om du sitter på höger sida. I Sverige är det bara Sturup som körs moturs, och även internationellt körs nästa alla banor medurs. Sedan ska man inte överdriva skillnaden i detta. Det som många tror är problem med högerstyrt är att vänja sig att växla med vänster hand, men det vänjer man sig vid ganska fort. Jag har en vänsterstyrd Elise och en högerstyrd Elan och kan växla ganska obehindrat mellan dem.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests