Lotus Evora S SR -13
Re: Lotus Evora S SR -13
Jag hade missat att de fanns i 275 också
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S SR -13
Sent om sider fick jag detta positiva svar :)
Further to you recent enquiry, I have spoken to our Ride and Handling Engineers and as a result I am pleased to be able to report that we have conducted a series of tyre assessments that were completed using an Evora S at the Michelin proving ground in France and our own test track, fitted with 235/35/19 and 275/30/20 Michelin Pilot Super Sport tyres.
These tests used the standard Evora pressures of Front 2.4 bar Rear 2.6 bar. The tyres performed well and were considered an acceptable alternative to the Pirelli Corsa LS.
These tyres were also originally installed on the Evora GTE. (with 380ps engine) and during our tests, the overall tyre performance was very good, with predictable and linear grip levels in both wet and dry.
Therefore based on this information we feel that the Michelin Pilot Super Sport (non-branded) 235/35/19 91Y XL and 275/30/20 97Y XL are an acceptable alternative to the Pirelli Corsa LS tyre used on Evora S vehicles, with no modifications or alterations to existing suspension geometry settings being required.
I hope this helps.
Yours sincerely,
Neil Turner – Customer Services & Warranty Manager
LOTUS CARS LIMITED, Hethel, Norwich, Norfolk, NR14 8EZ, England
Further to you recent enquiry, I have spoken to our Ride and Handling Engineers and as a result I am pleased to be able to report that we have conducted a series of tyre assessments that were completed using an Evora S at the Michelin proving ground in France and our own test track, fitted with 235/35/19 and 275/30/20 Michelin Pilot Super Sport tyres.
These tests used the standard Evora pressures of Front 2.4 bar Rear 2.6 bar. The tyres performed well and were considered an acceptable alternative to the Pirelli Corsa LS.
These tyres were also originally installed on the Evora GTE. (with 380ps engine) and during our tests, the overall tyre performance was very good, with predictable and linear grip levels in both wet and dry.
Therefore based on this information we feel that the Michelin Pilot Super Sport (non-branded) 235/35/19 91Y XL and 275/30/20 97Y XL are an acceptable alternative to the Pirelli Corsa LS tyre used on Evora S vehicles, with no modifications or alterations to existing suspension geometry settings being required.
I hope this helps.
Yours sincerely,
Neil Turner – Customer Services & Warranty Manager
LOTUS CARS LIMITED, Hethel, Norwich, Norfolk, NR14 8EZ, England
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Ute i friska luften för första gången i år i samband med däckbyte på bruksbilarna :)
Nu är det bara en vecka kvar innan jag ska ställa på den (1 april).
Nu är det bara en vecka kvar innan jag ska ställa på den (1 april).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Nu har jag bytt ut Pirelli Corsa mot Michelin Super Sport och gjort en komplett hjulinställning. Det var mycket "rött" på skärmen men ingen direkt katastrof som skulle kunna förklara den snabba slitningen av bakdäcken. Det som stack ut var faktiskt Caster som var mest "off".
Att göra hjulinställning på en Evora är ganska enkelt eftersom allt kan justeras utan shims. MEN de var tvugna att demontera sammanlagt fem plåtar under för att komma åt ....och de behövde definitivt servicemanualen som jag hade tagit med. Allt som allt tog däckskifte och inställning fem timmar. Hur som helst, så var mekanikerna på Däckia i Värmdö mycket duktiga och noggranna och hade en helt ny och supermodern inställningsutrustning. NU är de också experter på Evora, så det kommer nog att gå mycket fortare nästa gång :)) Jag kan absolut rekommendera dem för er andra Evora-ägare i Stockholmsområdet.
Att göra hjulinställning på en Evora är ganska enkelt eftersom allt kan justeras utan shims. MEN de var tvugna att demontera sammanlagt fem plåtar under för att komma åt ....och de behövde definitivt servicemanualen som jag hade tagit med. Allt som allt tog däckskifte och inställning fem timmar. Hur som helst, så var mekanikerna på Däckia i Värmdö mycket duktiga och noggranna och hade en helt ny och supermodern inställningsutrustning. NU är de också experter på Evora, så det kommer nog att gå mycket fortare nästa gång :)) Jag kan absolut rekommendera dem för er andra Evora-ägare i Stockholmsområdet.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Var du möjligen ute och körde igår förmiddag? Mötte en röd SR på Södertäljevägen när jag var på väg in mot Hufvudstaden.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S SR -13
Det var jag :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Då var vårens premiärtur avklarad. Det blev 530 mil under 2 veckor genom Rhen- och Moseldalen, Schwarzwald och tyska alperna. (Stefan, du mötte oss när vi var på väg ner). Bra väder, bra mat, gott "dricka", slingriga vägar, fantastiska vyer = En bra start på Lotusåret.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Blev det Schwarzwald Hochstrasse också? Vi körde delar av den förra sommaren
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S SR -13
Jajamän hela sträckningen plus Deutsche Alpenstrasse (Bodensjön - Garmisch Partenkirchen - Berchtesgaden) samt lite annat smått och gott.Stefan_A wrote:
Blev det Schwarzwald Hochstrasse också? Vi körde delar av den förra sommaren
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Fantastiskt roligt att köra där nere. Ser ut som ni hade en fin runda. Själv väntar jag på att få en spruta i ryggen sen kanske man äntligen kan börja köra längre än 2 mil
Re: Lotus Evora S SR -13
Med bandagen på Ring Knutstorp avklarad, så är det bara att buga och bocka för ett perfekt arrangemang .....igen!
Jag är imponerad av Michelins Cup 2 däck. De fungerade fantastiskt bra!
Minst lika imponerad är jag av CG-Lock som konverterade mitt trepunktsbälte till nästan(!) samma komfort som ett fyrpunktsbälte. Jag satt som i ett skruvstäd :)
Jag kan definitivt rekommendera det. http://carlimits.com/shop/catalogue.php
Jag är imponerad av Michelins Cup 2 däck. De fungerade fantastiskt bra!
Minst lika imponerad är jag av CG-Lock som konverterade mitt trepunktsbälte till nästan(!) samma komfort som ett fyrpunktsbälte. Jag satt som i ett skruvstäd :)
Jag kan definitivt rekommendera det. http://carlimits.com/shop/catalogue.php
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Det var ju det jag sa Göran!Göran wrote:
Jag är imponerad av Michelins Cup 2 däck. De fungerade fantastiskt bra!
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Evora S SR -13
Flyttade lite inlägg om däck på begäran eftersom de inte hade med bilen att göra, de hamnade nu i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=6345
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lotus Evora S SR -13
Synd att de ska ta så bra betalt för cg lock. Än så länge kör jag fattigmansversionen. Skjut bak stolen, dra i bältet så det låser, åk fram med stolen så bältet spänner ordentligt. Lite bökigt men bättre än inget alls.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest