Lotus Evora N/A -11
Lotus Evora N/A -11
Ja det får väl bli en tråd om bilen. kanske inte blir så mycket gjort med den, men den kommer köras så ofta jag kan.
Alltså en Evora 2+2 2011 Man, Starlight metalick, svart skinn, tech-pak, 26xx mil.
Min är utrustad med Performance sportavgassystem och motorkåpan är lackad röd, annars original.
Jag har köpt till reglaget som Stefan_A tipsade om, så jag kan fälla in backspeglarna (ej monterad än). Har även köpt valvecaps med Lotus logga (ej Lotus original).
Funderar på stripning, inget extremt men vill ändå göra något eget med bilen. Blir troligen något likt GTE:n fast ej guld. En Engelsk flagga på framskärmen är fint oxå.
/Mikael
Alltså en Evora 2+2 2011 Man, Starlight metalick, svart skinn, tech-pak, 26xx mil.
Min är utrustad med Performance sportavgassystem och motorkåpan är lackad röd, annars original.
Jag har köpt till reglaget som Stefan_A tipsade om, så jag kan fälla in backspeglarna (ej monterad än). Har även köpt valvecaps med Lotus logga (ej Lotus original).
Funderar på stripning, inget extremt men vill ändå göra något eget med bilen. Blir troligen något likt GTE:n fast ej guld. En Engelsk flagga på framskärmen är fint oxå.
/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Lotus Evora Na -11
Lotus Evora Na -11
Re: Lotus Evora N/A -11
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Lotus Evora N/A -11
Lotus har verkligen lyckats med designen. Grattis till köpet.
Peter - Elise SC
Re: Lotus Evora N/A -11
Svarta Evora är snygga...
Hoppas du får mycket kul med bilen framöver och att vi ses på något evenemang i sommar. Det är inte mycket du behöver göra med bilen men om du tänker köra mycket på bana skulle jag rekommendera att du skaffar en extra uppsättning hjul med R-däck. I och med att du har en 2011 så kan du även fundera på att byta ut växelvajrarna till de nya som kom 2012. Det lär göra underverk med växlingen, jag har dock inte själv provat någon äldre årsmodell så jag har ingen egen erfarenhet av just detta. Men det skrivs mycket om det som tips på både engelska och amerikanska forum.
Hoppas du får mycket kul med bilen framöver och att vi ses på något evenemang i sommar. Det är inte mycket du behöver göra med bilen men om du tänker köra mycket på bana skulle jag rekommendera att du skaffar en extra uppsättning hjul med R-däck. I och med att du har en 2011 så kan du även fundera på att byta ut växelvajrarna till de nya som kom 2012. Det lär göra underverk med växlingen, jag har dock inte själv provat någon äldre årsmodell så jag har ingen egen erfarenhet av just detta. Men det skrivs mycket om det som tips på både engelska och amerikanska forum.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora N/A -11
Tackar för alla svaren. Mycket bra med tips och idéer kring bilen.
Då vädret varit riktigt dåiigt senaste veckan, så har jag inte fått köra något med den. Och jag känner hur Evoran tar sig plats i tankarna. Så igår kväll blev jag tvungen att iaf åka till garaget och sitta, titta, pilla och starta den.
Var där minst en timme i kylan, utan att igentligen göra något. Kopplade upp mobilen (bluetoth) och ringde en vän. Så nu vet man att det funkar bra. Jag skruvade även dit ventilhattarna jag köpt.
Kollade lite på dörrpanelen, vill ju montera dit det nya reglaget för backspeglarna. Måste erkänna att jag inte riktigt vågar göra så mycket själv. Ska åka ner till killarna på Lotus och ställa lite dumma frågor i hopp om att bli smartare. Bara jag får lite tips om hur man tar bort panelen så ska jag nog kunna byta den själv.
Och så tog jag lite bilder. Den var så dammig, så jag tog bara inredningsbilder, men dom blev rätt fina.
OEM motorkåpa från: http://shop.britishracinggroup.com/OEM- ... VECENH.htm
/Mikael
Då vädret varit riktigt dåiigt senaste veckan, så har jag inte fått köra något med den. Och jag känner hur Evoran tar sig plats i tankarna. Så igår kväll blev jag tvungen att iaf åka till garaget och sitta, titta, pilla och starta den.
Var där minst en timme i kylan, utan att igentligen göra något. Kopplade upp mobilen (bluetoth) och ringde en vän. Så nu vet man att det funkar bra. Jag skruvade även dit ventilhattarna jag köpt.
Kollade lite på dörrpanelen, vill ju montera dit det nya reglaget för backspeglarna. Måste erkänna att jag inte riktigt vågar göra så mycket själv. Ska åka ner till killarna på Lotus och ställa lite dumma frågor i hopp om att bli smartare. Bara jag får lite tips om hur man tar bort panelen så ska jag nog kunna byta den själv.
Och så tog jag lite bilder. Den var så dammig, så jag tog bara inredningsbilder, men dom blev rätt fina.
OEM motorkåpa från: http://shop.britishracinggroup.com/OEM- ... VECENH.htm
/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Lotus Evora Na -11
Lotus Evora Na -11
Re: Lotus Evora N/A -11
På en 2011 ska du inte behöva ta bort dörrsidan för att byta switchen till speglarna. Du skall kunna ta ut den i alla fall genom att försiktigt (utan att skada dörrklädseln) lirka upp den ur hålet där den sitter. Sedan är det bara att koppla ur kontakten från den gamla, koppla i den nya och sätta tillbaka den. På 2012 och senare har fabriken varit lite ambitiösare och satt fast kablarna så att man inte får ut switchen så enkelt.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora N/A -11
Jag vet inte om du har däcktryckskontroll. Om du har det så tänk på att ventilhattarna inte får vara i metall utan måste vara i plast (enl. instruktionsboken).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora N/A -11
Stefan_A: Vilket supertips. Tackar så mycket! Ska ge mig på det imorn.
Göran: Nej så lyxig är inte min, tur det då det är av metal. Bra att veta ändå, har ju Merca med sådant. Tackar!
Imorn ska det bli bättre väder, och det är ju onsdag så det är ju den lilla onsdagträffen vid Siba Järnbrott här i stan. Runt 18:00 tiden brukar fok komma. Vet inte om det blir så mycket folk/bilar, men om jag ändå är ute och rullar kan man ju kika förbi. Alla är välkomna!
/Mikael
Göran: Nej så lyxig är inte min, tur det då det är av metal. Bra att veta ändå, har ju Merca med sådant. Tackar!
Imorn ska det bli bättre väder, och det är ju onsdag så det är ju den lilla onsdagträffen vid Siba Järnbrott här i stan. Runt 18:00 tiden brukar fok komma. Vet inte om det blir så mycket folk/bilar, men om jag ändå är ute och rullar kan man ju kika förbi. Alla är välkomna!
/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Lotus Evora Na -11
Lotus Evora Na -11
Re: Lotus Evora N/A -11
Jag har skrivit om det i Teknikavdelningen på forumet redan men det tål att upprepas. För en billig peng kan du köpa verkstadshandbok direkt från Lotus (i digital form). Gå in på http://vsic.lotuscars.com. Värt varenda £ om du skall göra något med bilen. Dock går det inte att köpa manualerna för växellåda och motor där. Dessa måste beställas vi en Lotusverkstad.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora N/A -11
Stefan_A: Nämen, det är ju precis vad jag behörver. Tackar för ännu ett bra tips!
Jag sitter här och kollar runt efter några andra fälgar. Först var det tänkt att jag skulle ha några andra till bana/race med R-däck på. Men nu när jag kollat runt och hittat superfina fälgar så känns det bättre att använda originalfälgarna till bana/race och köpa ett sett finare till vardags. Det är ju större chans att Lotusfälgarna tål hård körning än de fälgar man hittar på nätet. Mycket skit och kina kopior överallt.
Än så länge har jag fastnat för dessa:
Cosmis:
Motegi:
Och dessa känner ni säkert igen, Motegi:
Riktigt snygga alla tre. Men gillar nog de överta bäst. 5 ekrat har en speciell plats i mitt estetiska sinne. Får se hur det blir. Men vore kul med lite feedback!
/Mikael
Jag sitter här och kollar runt efter några andra fälgar. Först var det tänkt att jag skulle ha några andra till bana/race med R-däck på. Men nu när jag kollat runt och hittat superfina fälgar så känns det bättre att använda originalfälgarna till bana/race och köpa ett sett finare till vardags. Det är ju större chans att Lotusfälgarna tål hård körning än de fälgar man hittar på nätet. Mycket skit och kina kopior överallt.
Än så länge har jag fastnat för dessa:
Cosmis:
Motegi:
Och dessa känner ni säkert igen, Motegi:
Riktigt snygga alla tre. Men gillar nog de överta bäst. 5 ekrat har en speciell plats i mitt estetiska sinne. Får se hur det blir. Men vore kul med lite feedback!
/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Lotus Evora Na -11
Lotus Evora Na -11
Re: Lotus Evora N/A -11
Jag håller med dig om att den översta designen är klart snyggat.
Den är nog den som är enklast att hålla ren också
Den är nog den som är enklast att hålla ren också
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Lotus Evora N/A -11
Gäller att hitta något som passar också utan spacers och annat otyg. PB Racing i Italien har en variant (finns i 18", 19" och 20"): http://www.pbracingshop.com/en/wheel-sp ... nches.html
Sedan finns ju mina favoriter Team Dynamics Motorsport Pro 1.3 (dvs samma som Lotus Motorsport säljer som en del i GT4-kitet). Då är det 18" runt om som gäller: http://www.rimstock.co.uk/wheeldetail.php?ProRace1.3. 18" har tre stora fördelar när det gäller bankörning. Däcken är billigare än 19"/20", fälgarna är lättare samt att urvalet av däck ökar. Jag köpte mina direkt från Lotus Motorsport, men vilken däckhandlare som helst som säljer Team Dynamics borde kunna beställa hem dem. Vill till att han/hon beställer rätt fälgar dock.
Ibland dyker det upp originalhjul på eBay också. T ex http://www.ebay.de/itm/Original-Lotus-E ... 51cbd37c63
På Seloc finns alla originalfälgarna listade (nåja, inte Evora 400 och GTE): http://wiki.seloc.org/a/Wheels_and_tyres_-_Evora
Sedan kan du ju alltid specialbeställa fälgar. Hittade t ex dessa på det amerikanska forumet: http://www.lotustalk.com/forums/f170/ev ... ls-206562/
Sedan finns ju mina favoriter Team Dynamics Motorsport Pro 1.3 (dvs samma som Lotus Motorsport säljer som en del i GT4-kitet). Då är det 18" runt om som gäller: http://www.rimstock.co.uk/wheeldetail.php?ProRace1.3. 18" har tre stora fördelar när det gäller bankörning. Däcken är billigare än 19"/20", fälgarna är lättare samt att urvalet av däck ökar. Jag köpte mina direkt från Lotus Motorsport, men vilken däckhandlare som helst som säljer Team Dynamics borde kunna beställa hem dem. Vill till att han/hon beställer rätt fälgar dock.
Ibland dyker det upp originalhjul på eBay också. T ex http://www.ebay.de/itm/Original-Lotus-E ... 51cbd37c63
På Seloc finns alla originalfälgarna listade (nåja, inte Evora 400 och GTE): http://wiki.seloc.org/a/Wheels_and_tyres_-_Evora
Sedan kan du ju alltid specialbeställa fälgar. Hittade t ex dessa på det amerikanska forumet: http://www.lotustalk.com/forums/f170/ev ... ls-206562/
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora N/A -11
Av en händelse så diskuteras det gruppköp av fälgar från Rimstock på TLF just nu. Riktigt bra priser och frakten till Sverige brukar inte vara så blodig heller. Kika på http://www.thelotusforums.com/forums/to ... els/page-2
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora N/A -11
Oj oj, där fanns ju galet många fina fälgar att välja bland. Tackar så mycket för länkarna!
Det som jag gillar bäst, finns tydligen bara i 18" riktigt tråkigt om jag vill ha de som finfälgar, men att raca med funkar det bra.
Igår hämtade jag bilen från Lotus Gbg, efter att motorlampan bråkat lite med mig, och då passade jag på att köra lite, var lite överallt runt Gbg. men det som var riligast var helt klart Härskogsvägen. Tog den från Björöd Härryda, hamnade bakom en lastbil tyvärr, då tog det 21 min till Stenkullen. Där vände jag och lät de bilarna som var framför mig köra, väntade lite och sedan bar det iväg. Då tog samma färd 8 min. Det är precis över en mil, så visst det går att köra fort även där. Riktigt kul!
Nu fungerar allt som det ska och det känns riktigt tryggt att köra den.
Jag har även anskaffat nya regskyltar. de små fina sakerna. Har monterat fram, men bak blev jobbigt. Här kommer jag behöva lite hjälp för att lösa det bra (om det går).
Tycker det ser mer rätt ut med de mindre skyltarna:
Men så har vi två lite tråkiga problem. Hålleren är för stor. Så jag undrar om någon vet om, och isf var man kan få tag på en mindre hållare (fram)?
Bak är det ändå svårare att få det att bli bra. Det är så att backkameran är integrerad i skylthållaren. Alltså det är en och samma del. Så jag ser bara två allternativ. Ny hållare med kamera och allt. Eller börja kapa och greja. Det förstnämnda ja vist om det inte är för kostsamt. men det sistnämnda, nej tack. Så finns det andra skylthållare eller går det lösa på något vis?
Nu till problem #2
Kondens i höger framlampa. Ser inge bra ut, smått irriterande att alla ska påpeka detta oxå. Vad kan jag göra åt detta?
Mycket tacksam för alla tips, svar och info!
/Mikael
Det som jag gillar bäst, finns tydligen bara i 18" riktigt tråkigt om jag vill ha de som finfälgar, men att raca med funkar det bra.
Igår hämtade jag bilen från Lotus Gbg, efter att motorlampan bråkat lite med mig, och då passade jag på att köra lite, var lite överallt runt Gbg. men det som var riligast var helt klart Härskogsvägen. Tog den från Björöd Härryda, hamnade bakom en lastbil tyvärr, då tog det 21 min till Stenkullen. Där vände jag och lät de bilarna som var framför mig köra, väntade lite och sedan bar det iväg. Då tog samma färd 8 min. Det är precis över en mil, så visst det går att köra fort även där. Riktigt kul!
Nu fungerar allt som det ska och det känns riktigt tryggt att köra den.
Jag har även anskaffat nya regskyltar. de små fina sakerna. Har monterat fram, men bak blev jobbigt. Här kommer jag behöva lite hjälp för att lösa det bra (om det går).
Tycker det ser mer rätt ut med de mindre skyltarna:
Men så har vi två lite tråkiga problem. Hålleren är för stor. Så jag undrar om någon vet om, och isf var man kan få tag på en mindre hållare (fram)?
Bak är det ändå svårare att få det att bli bra. Det är så att backkameran är integrerad i skylthållaren. Alltså det är en och samma del. Så jag ser bara två allternativ. Ny hållare med kamera och allt. Eller börja kapa och greja. Det förstnämnda ja vist om det inte är för kostsamt. men det sistnämnda, nej tack. Så finns det andra skylthållare eller går det lösa på något vis?
Nu till problem #2
Kondens i höger framlampa. Ser inge bra ut, smått irriterande att alla ska påpeka detta oxå. Vad kan jag göra åt detta?
Mycket tacksam för alla tips, svar och info!
/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Lotus Evora Na -11
Lotus Evora Na -11
Re: Lotus Evora N/A -11
När det gäller skylthållare fram så finns det en hållare till USA-modellen. Kika på det amerikanska forumet http://www.lotustalk.com/forums/f170/su ... ng-213066/
Titta även på https://www.deroure.com/diagrams.asp?TB ... 0&ST=&SC=0 där hittar du delarna du behöver fram. Bak tycker jag att du skall behålla den stora skylten, den fyller upp utrymmet.
Titta även på https://www.deroure.com/diagrams.asp?TB ... 0&ST=&SC=0 där hittar du delarna du behöver fram. Bak tycker jag att du skall behålla den stora skylten, den fyller upp utrymmet.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests