Byte av kylare Lotus Exige

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Har gått från bättring av stenskott till att lacka om hela fronten.
Har läst att flera har haft problem med kylare som spricker framförallt till Elise.
Har någon här haft problem med detta? då clamen ska bort känns det som ett bra tillfälle att byta kylare.
Om ni har bytt, vilket fabrikat valde ni?
För och nackdelar?

MVH
Andreas
Laggen
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Nillet »

Har själv inte haft problem men någon har sagt att det är plastgavlar på originalkylare och att man skall byta till en helaluminium.
http://www.elise-shop.com/engine-cooling-c-43_44.html
Det som är jobbigast har jag förstått är att lufta ur systemet (om man bortser från att ta av karossen).
Hoppas någon som bytt kan skriva ett bättre svar...
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Graf Orlok »

Min kylare byttes innan jag köpte bilen. Ska kolla vilket märke/variant det blev. Den är i aluminium enligt säljaren. Tror det gjordes på Christopher Neil LTD som gjorde all service och uppgradering, så risken är att det är Lotus orginal, kanske cup-variant. Kollar när jag kommer hem.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Tackar för svar  :up: ,det jag läst på nätet verkar det som att Elise verkar vara mest utsatta.
Är kylarna olika på Exige och Elise?
Om detta är vanligt borde någon i klubben varit drabbad.
Graf Orlok kolla gärna och återkom :-D

Andreas
Laggen
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Graf Orlok »

Hmmm... Verkstadskvittot anger bara "ALLOY RADIATOR MTR S", och ett pris på £262.50. Försökte söka runt på Deroure och hittade inget som påminner om det. Helt klart är i alla fall att det är aluminium. Såg att Eliseparts alu-kylare inte är överdrivet mycket dyrare. De hade dessutom en tripple pass om man ville få extra effektiv kylning.
Edit: Verkar som om Elise-shop har lite fler att välja mellan samt billigare priser.

Min håller sig inom rimliga temperaturer, maxar runt 97 grader vid krypkörning och vid hård belastning. Ligger vanligen runt 85 grader vid normal körning. Har inget att jämföra med dock eftersom kylaren var bytt när jag köpte bilen.
Hoppas det hjälper något.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
bengtl
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Tue 20 Jul, 2010 22:35
Location: Staden i vinden
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by bengtl »

Gör du en sökning på SELOC forumet, och kanske clam off som sökord, får du några förslag på vad som kan vara lämpliga saker att göra när framändan är av.
Finns några trådar på forum som säger att det finns risk för att tryckfallet över kylen blir lite väl högt med en trepass…
__________________
Bengt L
Lotus Elise 111R -04
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Jacob »

Beställ en vanlig Pro Alloy kylare, ingen "3 pass". Byt fläktarna samtidigt om de verkar slitna. Montera då sugande flätar ovanpå kylaren. Pro Alloy har ett kit med sugande fläktar. Att montera av clam:n fram går på någon timme och är en ganska enkel operation om inte skruvarna har rostat fast eller mutterstycken i clam:n skurit :upset: . Se till att var två när ni lyfter av den bara. Kolla skicket på bogseröglan i krashboxen också när clam:n är av.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Tackar för tips!
Jacob förmodar att du menar denna kylare med fläktar.
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
Ska göra ett försök i helgen på plocka bort clamen.
Laggen
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Jacob »

Laggen wrote:Tackar för tips!
Jacob förmodar att du menar denna kylare med fläktar.
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
Ska göra ett försök i helgen på plocka bort clamen.
Nej. Det där är en charge cooler kylare som man har under den vanliga kylaren om man har en charge cooler. Du ska ha kylaren nedan och sedan fläkt kittet.
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Tack Jacob!
Laggen
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by tomakarl »

Det är nog ganska vanligt att originalkylare spricker i plastsidorna.
Så om du ändå har plockat bort fronten så rekommenderar jag att byta kylaren.
Att lufta den var inga problem. Lossa en skruv på en kylarslang vid kylaren, kör motorn c:a 15 min och sätt tillbaks skruven.

Jag köpte den här:
http://www.elise-shop.com/aluminium-hig ... p-345.html

M v h / Tomas
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Tomas, tack för tipset.
Laggen
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Graf Orlok »

Betyder de topmonterade fläktarna att man tar bort de från undersidan?
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Jacob »

Japp
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Christopher Zell »

Tänk på att det finns två storlekar av fläktar, beroende på ålder och konfiguration av bil. Bilar med Ac har de mindre men även t.ex. min 04 s2 111s har de mindre trots att den inte har ac.
Fästelementen brukar vara rätt rostiga så köp nya mounting brackets för fläktarna. Triple pass kylare rekommenderas inte för gatbilar som tidigare nämnt.

Jag köpte elise shops alukyl, motsvarande elise parts men bättre pris.

Passa på och köp lite c-clips samt skruv för att byta ut alla trista rostiga fästelement.

Definitivt 2 personer för att lyfta clamen.

När clamen är av kolla också status på fläktstyrningens resistor pack samt spjällmotor till värmespjället (heater actuator), om nödvändigt kan man sätta över ett litet plastskydd för att förhindra vatteninträngning och att sakerna pajar pga. Fukt längre fram.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest