Det är för trångt i garaget så jag behöver göra mig av med någon bil. Då börjar man väl med den som man använder minst, och då blir det min Isuzu Piazza Turbo ”Lotus edition”. En ganska unik och ovanlig bil som stått mest i garage och körts endast på somrarna totalt 2000 mil. Så det är i princip en fabriksny bil som är 25 år gammal! Historien om bilen finns beskriven i Winners Choice nr 1 2010 för dem som har den tidningen, men annars kommer här en kort presentation.
Den började som en designstudie av Giugiario (som även designat t ex Esprit) i slutet av 70-talet, och började sedan byggas av Isuzu 1981. Detta exemplar är ett av de sista från 1989 och såldes ny av Förenade Bil till en man i Avesta som gav den till sin hustru. Hon körde den 50-100 mil per år och då jag köpte den 2009 hade den gått 1800 mil. Lotus var inblandade i utvecklingen i mitten av 80-talet då de fick i uppdrag av GM att förbättra väghållningen, och då styvades chassit upp och diffbroms monterades. Därav emblemen på bilen ”Handling by Lotus”.
Det är en 2-dörrars coupé med fyra riktiga sittplatser, och en 2-liters motor med turbo och intercooler på 140 Hk. Inredningen är mycket 80-tal med tweedklädsel och instrumentbräda med ”satelliter” där många reglage är placerade. Till bilen finns 6x14 tums originalhjul samt även lite modernare 7x15 tums Al-hjul.
Det är jättesvårt att sätta ett pris på denna bil, som är dels en nästan fabriksny bil men samtidigt är 25 år gammal. Jag tycker 75.000 kr är rimligt, och jag hoppas att någon i Lotusklubben vill ta hand om den och vårda den som den förtjänar. Den kan ju vara en samlarbil som kan transportera hela familjen, men givetvis också en bruksbil eller ungdomsbil (om hen lovar att inte sätta på bauta-vingar och spoilers). Den är nybesiktigad i början av augusti utan anmärkningar, och besiktningsmannen sade när han gick under bilen: ”Den här ser ju ut som om den kom direkt från fabriken!” Jag har helförsäkring i MHRF som kostar 690 kr per år.
Mer info och fler bilder kan fås per mail: ordforande@lccs.nu eller tel 0708-205091.
Isuzu Piazza Turbo "Lotus Edition"
Isuzu Piazza Turbo "Lotus Edition"
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.