Torkar-trubbel... idéer någon?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Thuring
Användare
Posts: 23
Joined: Wed 18 Jul, 2012 08:09
Location: Malmö
Contact:

Torkar-trubbel... idéer någon?

Post by Thuring »

Lotusvänner,

Jag behöver lite hjälp med felsökningsidéer till ett efterhängset problem jag har med min elise -99. Det är nämligen så att vindrutetorkaren ibland fungerar klanderfritt och ibland inte fungerar alls. Jag har haft detta problem länge men nu har jag bestämt mig för att gå till botten med det.

Enligt vad jag har observerat är det fullkomligt godtyckligt om den ska fungera utmärkt eller om den inte ska starta alls (och bränna säkringen direkt) eller om den ska ta ett kvarts varv och sen bränna säkringen eller ta ett halvt varv och sen bränna säkringen. Vid de tillfällen när den bränt säkringen någonstans på rutan har jag bytt säkring och antingen bränt den nya direkt eller sett torkaren gå ned till ursprungsläge eller sett den gå ett par centimeter för att sedan stanna igen... och då bytt säkring igen osv.
Det har gått några säkringar på detta sätt...

Så, någonting är uppenbart galet någonstans. Frågan är bara vad och var?

När torkaren har stannat på rutan och inte heller rört sig med en ny säkring på plats har jag med handkraft ruckat lite på den fram och tillbaka (innan jag slår på tändningen), det har alltid hjälpt torkaren ur det gällande läget (för att ibland gå till ursprungsläget och ibland stanna igen på ett annat ställe). Detta får ju en att tro att det är något mekaniskt fel på armen, men samtidigt borde den inte stanna på olika ställen på rutan då.

Jag tycker heller inte att det är någon skillnad på om det regnar mycket eller om jag bara ska ta bort dagg från rutan, här tänkte jag först att det kanske var något som blev blött som inte skulle bli blött...

Som ni hör är jag ganska clue less just nu. Är det någon som har några intelligenta (eller galna) idéer om vad detta kan vara och hur jag kan avhjälpa det?

Spänd på fantasifulla idéer...

Fredrik Thuring
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Torkar-trubbel... idéer någon?

Post by Graf Orlok »

Har du provat att plocka isär själva den roterande mekaniken bredvid torkarmotorn för att se om något är på tok? Det är en ganska enkel och rustik konstruktion och den ändrar sig inte mycket i konstruktion varken mellan märken eller åldrar... Så det är lätt att hitta info på nätet.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests