Nån som kan det här med rätt lufttryck ???
Nån som kan det här med rätt lufttryck ???
Bytte bakdäcken på min Esprit i torsdags. Jag märkte att de var lite mer slitna på mitten än på kanterna. Jag frågade vad däckskillarna trodde om det. Jag har alltid kört med det tryck som rekommenderas i handboken. Dvs 2.1 bar. ( Jag frågade en annan däckskille om det tidigare i vår eftersom jag tyckte det verkade lågt...... Han sa att det INTE var det utan rekommenderade mig att följa handboken...... Hade med bilens vikt och konstruktion att göra enligt honom..... ).
Döm om min förvåning då när killarna som bytte i torsdags garvade åt mig och sa att jag borde ha minst 2.8 kilo bak........... Jag valde en kompromiss och bad dom lägga i 2.4 istället...... Nu har jag inte hunnit testa bilen ordentligt än men den känns klart svajigare bak nu. Kan också ha att göra med att däcken inte är riktigt "ruggade" än - men jag är klart skeptisk till det nya trycket...... Går nog tillbaka till 2.1 igen.....
Observera att jag har lagt på samma däck som innan..... Toyo Proxies.
Min fråga till forumet är:
ÄR DET NÅGON SOM VET VAD SOM GÄLLER, EGENTLIGEN ????????
Mvh
Johnny
Döm om min förvåning då när killarna som bytte i torsdags garvade åt mig och sa att jag borde ha minst 2.8 kilo bak........... Jag valde en kompromiss och bad dom lägga i 2.4 istället...... Nu har jag inte hunnit testa bilen ordentligt än men den känns klart svajigare bak nu. Kan också ha att göra med att däcken inte är riktigt "ruggade" än - men jag är klart skeptisk till det nya trycket...... Går nog tillbaka till 2.1 igen.....
Observera att jag har lagt på samma däck som innan..... Toyo Proxies.
Min fråga till forumet är:
ÄR DET NÅGON SOM VET VAD SOM GÄLLER, EGENTLIGEN ????????
Mvh
Johnny
- Lasse
- Forumveteran
- Posts: 542
- Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
- Location: Sollentuna, Stockholm
- Contact:
Hej!
Lotus ingenjörer specificerar såväl däckstyp som tryck för Espriterna. Eftersom däcken är del av upphängning/fjädring/stötdämpning så är man noga med att poängtera att ENDAST specificerad däckstyp/dimension och tryck ska användas. Dvs vill man att bilen ska hantera på ett bra sätt ska man rätta sig efter dessa rekomendationer. Har man emellertid tex ändrat däcksdimensioner torde man också kunna bortse från tryck-rekommendationen eftersom man i så fall bör pröva sig fram till optimalt tryck för den nya "set-upen"...
Mvh /LasseW
P.S. Blablabla, säger hustrun ...
Lotus ingenjörer specificerar såväl däckstyp som tryck för Espriterna. Eftersom däcken är del av upphängning/fjädring/stötdämpning så är man noga med att poängtera att ENDAST specificerad däckstyp/dimension och tryck ska användas. Dvs vill man att bilen ska hantera på ett bra sätt ska man rätta sig efter dessa rekomendationer. Har man emellertid tex ändrat däcksdimensioner torde man också kunna bortse från tryck-rekommendationen eftersom man i så fall bör pröva sig fram till optimalt tryck för den nya "set-upen"...
Mvh /LasseW
P.S. Blablabla, säger hustrun ...
Enda sättet är att ha en lufttrycksmätare med sig hela tiden och konsekvent testa (med samma mätare!) tills du hittar rätt tryck. På S1 Elisen varierar "rätt tryck" hela tiden med vad du skall göra. T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck.
Underlaget påverkar oxå trycket och vissa asfalter är hala och andra greppiga.
Testa och kolla. Under en bankörningsdag testar jag trycket inför och efter varje session.
Underlaget påverkar oxå trycket och vissa asfalter är hala och andra greppiga.
Testa och kolla. Under en bankörningsdag testar jag trycket inför och efter varje session.
Cai, Belgien men svensk
???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck.
Och du kör på samma däck som jag har beställt!
Det innebär att du måste släppa ut massvis med luft på banan. Hur kommer du sedan hem när däcken kallnat?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Lasse
- Forumveteran
- Posts: 542
- Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
- Location: Sollentuna, Stockholm
- Contact:
Kanske det borde finnas ett forum för alla "Lotus-respektive" så att de där kan "Blablablaa" om sådant som berör berör dem? Då slipper de hacka på oss stackars seriösa entusiaster på våra trådar!!! :hyper:Per-Ola wrote: Din hustru är inte den enda som säger bla bla bla när man pratar Lotus. Du är i gott sällskap, håll ut!
Per-Ola
Mvh /LasseW
P.S. Jag tror vi skulle bli det första Lotusforumet i världen med ett sånt forum...
Göran wrote:???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck.
Jag tycker att vi släppte det här lite för tidigt. Jag skulle vilja veta mera från er som kan. Om man följer instruktionsboken från Lotus(!) gör man då inte alls som det är brukligt(???) i racingsammanhang.admin wrote:Det står väldigt tydligt i instruktionsboken att man inte ska ändra på däckstrycket, varken när man kör på vanlig väg eller bana.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Min erfarenhet är att instruktionsboken talar om de däck som bilen i orginal levererats med och instruktionen kan då vara riktig dvs om man inte tar hänsyn till att däcken blir mkt hetare vid bankörning än vid vanligt gatbruk.Göran wrote:Göran wrote:???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck.Jag tycker att vi släppte det här lite för tidigt. Jag skulle vilja veta mera från er som kan. Om man följer instruktionsboken från Lotus(!) gör man då inte alls som det är brukligt(???) i racingsammanhang.admin wrote:Det står väldigt tydligt i instruktionsboken att man inte ska ändra på däckstrycket, varken när man kör på vanlig väg eller bana.
Som jag tidigare beskrivit exprimenterar jag med däcktrycket hela tiden. Det är för övrigt det vanligaste sättet att ändra bilens uppträdande vid tävlingskörning. (Exvis i alla standardklasser där man inte får byta eller ha justerbar fjärdring). När jag vägde min bil för att göra geo i samband med bytet till Nitrons, så demonstrerade min mek att enbart 0,4 bar extra i höger framhjul flyttar 13 kg i vikt från höger fram till höger bakdäck. Av detta förstår ni säkert att det finns inget idealiskt däcktryck, annat än det som ger dig snabbaste tiden runt banan.
Således testa, släpput/pumpa, testa osv tills du får det grepp som ger bästa tiden (vid trackdays när tidtagning inte är tillåten, bästa känslan).
Så Göran, de värden jag angav är min erfarenhet och enligt min tryckmätare som i jämförelse med andra tryckmätare både visar för lite och för mycket. Testa med ett och samma mätare är enda sättet:
Cai, Belgien men svensk
Cai,
Tack för "tålamodet" med mig
En fråga till bara: Hur mycket ökar lufttrycket i dina däck när dom blir riktigt heta (på bana). Dvs vad kör man runt med efter ett tag om man åkt till banan med 1.6/1.9 och inte justerar trycket.
Inser att det beror på en massa faktorer, vädret, banans utseende, etc. etc. men ge mig en hint är du snäll.
Tack för "tålamodet" med mig
En fråga till bara: Hur mycket ökar lufttrycket i dina däck när dom blir riktigt heta (på bana). Dvs vad kör man runt med efter ett tag om man åkt till banan med 1.6/1.9 och inte justerar trycket.
Inser att det beror på en massa faktorer, vädret, banans utseende, etc. etc. men ge mig en hint är du snäll.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Göran,
detta är bara en hint. Vid lördagens tävling i slalom utanför Amsterdam hade jag 1,45/1,75 i kalla Yokos Advans Neova däck före första start. Efter 4 "runs" i följd om ca 50 sec vardera med ca 5 min paus imellan varje, hade jag 1,6/1,9. Mitt sista run gav snabbaste tiden (räckte till 2 platsen och snabbast av alla Eliser på gatdäck ).
På Spa Franchorchamp ökade trycket från 1,6/1,9 på kalla däck till ca 1,8/2,2 efter 8 varv. Detta var två veckor sedan och det var soligt, torrt men inte mer än 15 grader varmt.
Som du själv skrev så hänger allt på vilka däck du har, hur länge du kör, på vilket underlag, hur varmt det är ute, hur du kör, mönsterdjup osv.
Eftersom jag nu har justerbar krängningshämmare och justerabara Nitron finns det ännu mer att ändra på för att få bra däck. Frågan är nu snarast hur många variabler man klarar av att använda utan specialmätare. Jag får nog åtminstone skaffa mig en temp.mätare som pekar med en laserstråle så att jag kan se om däcken är varmare/kallare på in- eller utsidan av kontaktytan eftersom detta talar om hur mycket "camber" jag skall använda. Idag kör jag med LSS settings och ca 0,5 grader extra camber på framhjulen. Dvs 1,5 grader fram och 2 grader bak.
Mer och mer komplicerat blir det hela tiden
detta är bara en hint. Vid lördagens tävling i slalom utanför Amsterdam hade jag 1,45/1,75 i kalla Yokos Advans Neova däck före första start. Efter 4 "runs" i följd om ca 50 sec vardera med ca 5 min paus imellan varje, hade jag 1,6/1,9. Mitt sista run gav snabbaste tiden (räckte till 2 platsen och snabbast av alla Eliser på gatdäck ).
På Spa Franchorchamp ökade trycket från 1,6/1,9 på kalla däck till ca 1,8/2,2 efter 8 varv. Detta var två veckor sedan och det var soligt, torrt men inte mer än 15 grader varmt.
Som du själv skrev så hänger allt på vilka däck du har, hur länge du kör, på vilket underlag, hur varmt det är ute, hur du kör, mönsterdjup osv.
Eftersom jag nu har justerbar krängningshämmare och justerabara Nitron finns det ännu mer att ändra på för att få bra däck. Frågan är nu snarast hur många variabler man klarar av att använda utan specialmätare. Jag får nog åtminstone skaffa mig en temp.mätare som pekar med en laserstråle så att jag kan se om däcken är varmare/kallare på in- eller utsidan av kontaktytan eftersom detta talar om hur mycket "camber" jag skall använda. Idag kör jag med LSS settings och ca 0,5 grader extra camber på framhjulen. Dvs 1,5 grader fram och 2 grader bak.
Mer och mer komplicerat blir det hela tiden
Cai, Belgien men svensk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest