Nån som kan det här med rätt lufttryck ???

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Nån som kan det här med rätt lufttryck ???

Post by Johnny »

Bytte bakdäcken på min Esprit i torsdags. Jag märkte att de var lite mer slitna på mitten än på kanterna. Jag frågade vad däckskillarna trodde om det. Jag har alltid kört med det tryck som rekommenderas i handboken. Dvs 2.1 bar. ( Jag frågade en annan däckskille om det tidigare i vår eftersom jag tyckte det verkade lågt...... Han sa att det INTE var det utan rekommenderade mig att följa handboken...... Hade med bilens vikt och konstruktion att göra enligt honom..... ).

Döm om min förvåning då när killarna som bytte i torsdags garvade åt mig och sa att jag borde ha minst 2.8 kilo bak........... Jag valde en kompromiss och bad dom lägga i 2.4 istället...... Nu har jag inte hunnit testa bilen ordentligt än men den känns klart svajigare bak nu. Kan också ha att göra med att däcken inte är riktigt "ruggade" än - men jag är klart skeptisk till det nya trycket...... Går nog tillbaka till 2.1 igen.....

Observera att jag har lagt på samma däck som innan..... Toyo Proxies.

Min fråga till forumet är:

ÄR DET NÅGON SOM VET VAD SOM GÄLLER, EGENTLIGEN ????????

:flag:

Mvh

Johnny
Guest

Post by Guest »

På Elise (S2) är det 1.9 bak och 1.8 fram. Det står väldigt tydligt i instruktionsboken att man inte ska ändra på däckstrycket, varken när man kör på vanlig väg eller bana.
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

har Dunlop sport 9000 på min Esprit V8a, någon som vet vad rekommenderat tryck är på dessa?
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej!

Lotus ingenjörer specificerar såväl däckstyp som tryck för Espriterna. Eftersom däcken är del av upphängning/fjädring/stötdämpning så är man noga med att poängtera att ENDAST specificerad däckstyp/dimension och tryck ska användas. Dvs vill man att bilen ska hantera på ett bra sätt ska man rätta sig efter dessa rekomendationer. Har man emellertid tex ändrat däcksdimensioner torde man också kunna bortse från tryck-rekommendationen eftersom man i så fall bör pröva sig fram till optimalt tryck för den nya "set-upen"...

Mvh /LasseW :hack:

P.S. Blablabla, säger hustrun ... :znaika:
User avatar
Per-Ola
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Tue 29 Oct, 2002 13:50
Location: Värnamo
Contact:

Post by Per-Ola »

Lasse wrote: P.S. Blablabla, säger hustrun ... :znaika:
1

Tjena Lasse,

din hustru är inte den enda som säger bla bla bla när man pratar Lotus. Du är i gott sällskap, håll ut!

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Enda sättet är att ha en lufttrycksmätare med sig hela tiden och konsekvent testa (med samma mätare!) tills du hittar rätt tryck. På S1 Elisen varierar "rätt tryck" hela tiden med vad du skall göra. T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck.
Underlaget påverkar oxå trycket och vissa asfalter är hala och andra greppiga.

Testa och kolla. Under en bankörningsdag testar jag trycket inför och efter varje session. :flag:
Cai, Belgien men svensk
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Post by Johnny »

Jag tackar för alla tipsen. Har återgått till ursprungstrycket nu och det funkar acceptabelt. Jag tror att det enda sättet är som CAIC skriver. Dvs ut på bana och testa sig fram......

Mvh

Johnny
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck. :flag:
???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!
Och du kör på samma däck som jag har beställt!
Det innebär att du måste släppa ut massvis med luft på banan. Hur kommer du sedan hem när däcken kallnat? :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Göran,
man får lov att köra fort hem. Brukar inte vara något problem. Skojar bara, jag brukar ha med mig en fotpump (men ska nu köpa en som går på batteriet istället).
Hälsningar,
Cai
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Per-Ola wrote: Din hustru är inte den enda som säger bla bla bla när man pratar Lotus. Du är i gott sällskap, håll ut!

Per-Ola
Kanske det borde finnas ett forum för alla "Lotus-respektive" så att de där kan "Blablablaa" om sådant som berör berör dem? :-D Då slipper de hacka :banghammer: på oss stackars seriösa entusiaster på våra trådar!!! :hyper:

Mvh /LasseW

P.S. Jag tror vi skulle bli det första Lotusforumet i världen med ett sånt forum...
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Göran wrote:
CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck. :flag:
???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!
admin wrote:Det står väldigt tydligt i instruktionsboken att man inte ska ändra på däckstrycket, varken när man kör på vanlig väg eller bana.
Jag tycker att vi släppte det här lite för tidigt. Jag skulle vilja veta mera från er som kan. Om man följer instruktionsboken från Lotus(!) gör man då inte alls som det är brukligt(???) i racingsammanhang.
:kopf:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Göran wrote:
Göran wrote:
CAIC wrote:T.ex på bana med heta däck använder jag samma tryck som jag vid vägkörning har vid helt kalla däck. :flag:
???????????? Här har jag tydligen mycket att lära !!!!!!!!!!!!
admin wrote:Det står väldigt tydligt i instruktionsboken att man inte ska ändra på däckstrycket, varken när man kör på vanlig väg eller bana.
Jag tycker att vi släppte det här lite för tidigt. Jag skulle vilja veta mera från er som kan. Om man följer instruktionsboken från Lotus(!) gör man då inte alls som det är brukligt(???) i racingsammanhang.
:kopf:
Min erfarenhet är att instruktionsboken talar om de däck som bilen i orginal levererats med och instruktionen kan då vara riktig dvs om man inte tar hänsyn till att däcken blir mkt hetare vid bankörning än vid vanligt gatbruk.
Som jag tidigare beskrivit exprimenterar jag med däcktrycket hela tiden. Det är för övrigt det vanligaste sättet att ändra bilens uppträdande vid tävlingskörning. (Exvis i alla standardklasser där man inte får byta eller ha justerbar fjärdring). När jag vägde min bil för att göra geo i samband med bytet till Nitrons, så demonstrerade min mek att enbart 0,4 bar extra i höger framhjul flyttar 13 kg i vikt från höger fram till höger bakdäck. Av detta förstår ni säkert att det finns inget idealiskt däcktryck, annat än det som ger dig snabbaste tiden runt banan.
Således testa, släpput/pumpa, testa osv tills du får det grepp som ger bästa tiden (vid trackdays när tidtagning inte är tillåten, bästa känslan).

Så Göran, de värden jag angav är min erfarenhet och enligt min tryckmätare som i jämförelse med andra tryckmätare både visar för lite och för mycket. Testa med ett och samma mätare är enda sättet: :flag:
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Cai,

Tack för "tålamodet" med mig :-D

En fråga till bara: Hur mycket ökar lufttrycket i dina däck när dom blir riktigt heta (på bana). Dvs vad kör man runt med efter ett tag om man åkt till banan med 1.6/1.9 och inte justerar trycket.
Inser att det beror på en massa faktorer, vädret, banans utseende, etc. etc. men ge mig en hint är du snäll. :shock:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Göran,
detta är bara en hint. Vid lördagens tävling i slalom utanför Amsterdam hade jag 1,45/1,75 i kalla Yokos Advans Neova däck före första start. Efter 4 "runs" i följd om ca 50 sec vardera med ca 5 min paus imellan varje, hade jag 1,6/1,9. Mitt sista run gav snabbaste tiden (räckte till 2 platsen och snabbast av alla Eliser på gatdäck :-D ).

På Spa Franchorchamp ökade trycket från 1,6/1,9 på kalla däck till ca 1,8/2,2 efter 8 varv. Detta var två veckor sedan och det var soligt, torrt men inte mer än 15 grader varmt.

Som du själv skrev så hänger allt på vilka däck du har, hur länge du kör, på vilket underlag, hur varmt det är ute, hur du kör, mönsterdjup osv.

Eftersom jag nu har justerbar krängningshämmare och justerabara Nitron finns det ännu mer att ändra på för att få bra däck. Frågan är nu snarast hur många variabler man klarar av att använda utan specialmätare. Jag får nog åtminstone skaffa mig en temp.mätare som pekar med en laserstråle så att jag kan se om däcken är varmare/kallare på in- eller utsidan av kontaktytan eftersom detta talar om hur mycket "camber" jag skall använda. Idag kör jag med LSS settings och ca 0,5 grader extra camber på framhjulen. Dvs 1,5 grader fram och 2 grader bak.

Mer och mer komplicerat blir det hela tiden :flag:
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Tack!

Inser att man fortfarande är en glad amatör :lol:

Men kul är det i alla fall :steer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest