Toelink-stagen?
Toelink-stagen?
Hejsan,
Jag har en fråga gällande Toelink-stagen som det verkar som i stort sett alla byter.
Vad är det som är den svaga punkten i dessa?
Har detta blivit lite av en "forumgrej" att byta eller är det faktiskt en överhängande risk att dessa brister vid hård körning?
Så vore toppen om någon kunde förklara vart i själva konstruktionen som den svaga punkten sitter, tänkte annars bara byta själva lagerna i dom när jag ändå har allt nere.
Tittar man ex. på andra märken ser dom inte ett dugg kraftigare eller mer robusta ut så har väldigt svårt att förstå om detta verkligen är något problem.
Med vänlig hälsning,
Tobias
Jag har en fråga gällande Toelink-stagen som det verkar som i stort sett alla byter.
Vad är det som är den svaga punkten i dessa?
Har detta blivit lite av en "forumgrej" att byta eller är det faktiskt en överhängande risk att dessa brister vid hård körning?
Så vore toppen om någon kunde förklara vart i själva konstruktionen som den svaga punkten sitter, tänkte annars bara byta själva lagerna i dom när jag ändå har allt nere.
Tittar man ex. på andra märken ser dom inte ett dugg kraftigare eller mer robusta ut så har väldigt svårt att förstå om detta verkligen är något problem.
Med vänlig hälsning,
Tobias
Re: Toelink-stagen?
Hej
Visst kan du klara dig men det är ju inte därför du sätter dit dom.
http://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
http://www.youtube.com/watch?v=mC9PtiyXvTs
http://www.youtube.com/watch?v=xA8FWYeipLk
Visst kan du klara dig men det är ju inte därför du sätter dit dom.
http://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
http://www.youtube.com/watch?v=mC9PtiyXvTs
http://www.youtube.com/watch?v=xA8FWYeipLk
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Toelink-stagen?
Jo men absolut jag förstår exakt vad som händer OM den går av. Men hur vanligt är detta och vart är den svaga punkten?
Re: Toelink-stagen?
Ter wrote:Jo men absolut jag förstår exakt vad som händer OM den går av. Vart är den svaga punkten?
Re: Toelink-stagen?
Utan att veta skulle jag gissa på brottsanvisning vid gängade delen mot staget vilket ger spaltkorrossion vilket ger snap! oversteer en ny innebörd när de går av. TTer wrote:Ter wrote:Jo men absolut jag förstår exakt vad som händer OM den går av. Vart är den svaga punkten?
Mem utifrån det lilla jag läst är S1 mest utsatt och även ombyggda bilar har haft toe stag Alu hubbarna värst åtgångna som går av . MAO kolla och kolla ofta
Last edited by Cat7even on Tue 26 Nov, 2013 14:49, edited 1 time in total.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Toelink-stagen?
Aha, jo alltså jag är väl medveten om problemet. Dock verkar det ju som du säger inte direkt finnas någon klar bild på vad den svaga punkten är. Blir till att beställa ett helt kitt då, men vore intressant att veta vart :)
Re: Toelink-stagen?
Fytt-i-rackarn!! Hua för att råka ut för det på allmän väg...Cat7even wrote:Hej
Visst kan du klara dig men det är ju inte därför du sätter dit dom.
http://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
http://www.youtube.com/watch?v=mC9PtiyXvTs
http://www.youtube.com/watch?v=xA8FWYeipLk
Förutom uppenbara risker för att krocka med något, vad mer kan det dra med sig för skador på hjulupphägningar osv?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Toelink-stagen?
Vad jag förstått är det infästningarna som nöts när de inte är rätt åtdragna. Enligt Lotus serviceprotokoll är det en av sakerna de kollar årligen vid en service. Den som plockade min Exige från England såg till att de blev bytta till lite kraftigare modell enligt sista Brittiska serviceprotokollet, så jag känner mig hyfsat trygg...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Toelink-stagen?
På min bil bytes dessa på garantin från Lotus. Lotus part number B120D0036F.
http://www.seriouslylotus.com/index.php ... b120d0036f
Vet ej om detta är någon försäkring för att det inte ska gå av.
För vad jag har förstått så gäller detta alla Elise/Exige!?
Är det samma som du har Staffan?
http://www.seriouslylotus.com/index.php ... b120d0036f
Vet ej om detta är någon försäkring för att det inte ska gå av.
För vad jag har förstått så gäller detta alla Elise/Exige!?
Är det samma som du har Staffan?
Laggen
- Gunnar7Eriksson
- Stamgäst
- Posts: 27
- Joined: Fri 23 Mar, 2012 09:37
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Toelink-stagen?
Originalinfästningen av toe-linkstaget har ett enkelskärigt förband. När skruven böjs vid hård körning blir skruven utmattad och går av. Du kommer aldrig att veta när, du kommer inte att kunna inspektera utan att demontera och troligen inte utan att använda någon typ av sprickindikering, t ex penetrant.
Elise-shops lösning på det hela är ett litet "hus" som ger ett öra bakom toelinkstaget och vips har toelinkstagets skruv ett dubbelskärigt förband och skruven slipper böjas. Du köper "huset" och ett nytt ledlager med hål genom kulan och en skruv som går genom tre öron och håller ihop det hela. Jag har sådant på min bil. http://www.elise-shop.com/motorsport-to ... 02496.html
Att http://www.seriouslylotus.com/index.php ... b120d0036f finns måste väl vara för att original så har det länkändstycket i kulan inbyggt den skruv som håller bakre undre bärarmens bakre fäste. En typisk Lotuslösning; två i ett.
Lotus lösning tror jag är det stag man kan se på DeRoures bilder http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0 och som sitter bakom toelinkstaget och håller fast skruvänden.
Vilket man väljer spelar nog ingen roll, men att köra utan, tja, kan ju ge spänning. Kanske beror på om man kör på R-däck eller ej, bana eller ej, kanske...
Gick det att förstå?
Jag kan ha fel och blir gärna emotsagd.
Originallänkändstycket ser ju ut som en vanlig styrled på vilken bil som helst, men den på toe-linkstageet är väl för klen eller nåt... Går styrstaget av så går väl bilen rakt fram, går toelinkstaget av bak så... ja, kolla youtubeklippen...
Elise-shops lösning på det hela är ett litet "hus" som ger ett öra bakom toelinkstaget och vips har toelinkstagets skruv ett dubbelskärigt förband och skruven slipper böjas. Du köper "huset" och ett nytt ledlager med hål genom kulan och en skruv som går genom tre öron och håller ihop det hela. Jag har sådant på min bil. http://www.elise-shop.com/motorsport-to ... 02496.html
Att http://www.seriouslylotus.com/index.php ... b120d0036f finns måste väl vara för att original så har det länkändstycket i kulan inbyggt den skruv som håller bakre undre bärarmens bakre fäste. En typisk Lotuslösning; två i ett.
Lotus lösning tror jag är det stag man kan se på DeRoures bilder http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0 och som sitter bakom toelinkstaget och håller fast skruvänden.
Vilket man väljer spelar nog ingen roll, men att köra utan, tja, kan ju ge spänning. Kanske beror på om man kör på R-däck eller ej, bana eller ej, kanske...
Gick det att förstå?
Jag kan ha fel och blir gärna emotsagd.
Originallänkändstycket ser ju ut som en vanlig styrled på vilken bil som helst, men den på toe-linkstageet är väl för klen eller nåt... Går styrstaget av så går väl bilen rakt fram, går toelinkstaget av bak så... ja, kolla youtubeklippen...
Gunnar Eriksson
Lotus Elise 111R 2005
Lotus Elise 111R 2005
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests