Page 1 of 1
Besiktning av Miss Elise
Posted: Tue 01 Oct, 2013 21:47
by oodsell
Idag tog jag fördel av det fina sensommarvädret och körde Miss Elise till besiktningen i Kungsbacka. Det blev en ung tjej som var ca 1,85 lång som tog hand om bilen, och hon var tacksam för att jag inte hade taket på..... Som brukligt så blev det problem med avgasvärdena, eftersom jag fått vänta 10 minuter på att komma in. Men efter ett varv runt kvarteret och några minuters stillastående varvande på 4000 r/m så sjönk värdena plötsligt under gränsvärdena. Som många redan har erfarit så är det helt nödvändigt att få upp temperarturen på katalysatorn, speciellt om man har ett "free flow" avgassystem som jag (Janspeed).
Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Tue 01 Oct, 2013 23:08
by Graf Orlok
Grattis! Jag var på besiktningen i förra veckan och fick en 2 meters man med stor kagge. Han skrattade och sa "Hur tror du att jag ska komma in i den där!?". Slutade med att jag fick köra runt till alla instanser tills det kom en liten kille tog över i slutskedet. Visade sig att han tävlingskörde och tyckte det var helkul med en räserbil på jobbet!
Hade 0.0 i CO2...

Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Thu 03 Oct, 2013 09:49
by Finn
Fick min besiktigad i tisdags också. Första gången som de skulle koppla in i OBD-uttaget. Samma läge med avgasvärde. Måste vara rejält varm.
Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Thu 03 Oct, 2013 14:20
by Cat7even
Besiktigade min Elise idag:
CO 0 (0,5)
Co 2500 0 (0,3)
HC 022 (100) Den här är betydligt lättare att få igenom i UK då de har IIRC 200 som gräns
Lambda 1,03 (0,97 - 1,03)
Bromsvärde OK
Godkänt här med !
Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Fri 04 Oct, 2013 13:42
by Ragnar
Även jag rullade igenom besiktningen idag. Lyckades få till 1 PPM i HC, vilket nog får anses mer än godkänt för Pipers 285H-kammar...
Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Fri 04 Oct, 2013 19:23
by Jacob
Kollar besiktningen avgasvärde när de kopplar in OBD läsare?
Re: Besiktning av Miss Elise
Posted: Fri 04 Oct, 2013 19:50
by Cat7even
våra gamla bilar s1 är inte obd kompatibla
Iövrigt

Ragnar emeraldstyrning?