Jag var med på senaste GT-board eventet på ett flygfält, var väl kanske inte det mest optimala för den lilla Elisen att med sitt tygtak åka i 270+. Jag fick in luft så det reste sig som en ballong över 250 och märkte nu att det liksom har blivit lite slappt, finns det något trix att fixa detta? Typ ångmaskin eller dylikt?
Alla tips är välkommna :)
"Krympa" taket?
Re: "Krympa" taket?
Du fick nog inte in luft, utan taket verkade som en flygplansvinge. Luftströmmen över taket lyfte det helt enkelt. Det är nog inte konstruerat för de hastigheterna.... :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
Re: "Krympa" taket?
Jag tror faktiskt att det nämns i min handbok som kom med bilen. Den är både för Exige och Elise S2 och där nämner de att Elisen är att betrakta som en "taklös bil" och att ett tak endast är för temporärt bruk för att hålla vädrets makter något utanför bilen. Det lustiga är att på Exige-sektionen står det att Exigen är att betrakta som en coupé med möjligheten att ta av taket... Dvs att taket inte är för temporärt bruk. Trots att konstruktionen på taket är i stort likadan. Jag har för mig att det står att soft-topen inte ska användas i högre hastigheter, men jag är inte säker. Får kika när jag kommer hem.
Men vad tråkigt att den tänjts ut. Jag kan inte komma på hur man skulle lösa det annat än att skaffa en ny soft-top... Inte billigt, men de brukar dyka upp på ebay begagnat för halva priset.
Men vad tråkigt att den tänjts ut. Jag kan inte komma på hur man skulle lösa det annat än att skaffa en ny soft-top... Inte billigt, men de brukar dyka upp på ebay begagnat för halva priset.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: "Krympa" taket?
Tack för svaren ska prova att ånga det och se om det händer något men annars får jag nog köpa ett nytt sen :)
Då vet man det bara släppa av i dom hastigheterna haha :)
Då vet man det bara släppa av i dom hastigheterna haha :)
- Marcus N
- Forumveteran
- Posts: 494
- Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
- Location: Helsingborg, Skåne
- Contact:
Re: "Krympa" taket?
jag tvätta av mitt med varmt kranvatten och efter det blev det tajt som fan.
Lotus Elise -97