Hjääääälp! Motorstrul

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
superfly
Användare
Posts: 3
Joined: Tue 27 Nov, 2012 23:04
Location: Lomma
Contact:

Hjääääälp! Motorstrul

Post by superfly »

Hej på er.

Är ny här på forumet och skulle väldigt gärna få lite hjälp av er.
Har precis totalrenoverat min Elan +2, 1972. Har nu fått tändningsproblem, motorn går endast på två, tre cylindrar, knappt någon gnista alls på två av stiften. Har bytt allt, brytare, rotor, lock, kablar, stift, spole och t o m provat med en elektronisk brytarsats men inget hjälper!

Problemet verkar tillta i takt med att motorn blir varm? Läste nåt om att Lucas-fördelaren kan strula i takt med tempökning?

Är lösningen en ny elektronisk fördelare eller kanske en Bosch-fördelare?

Känner mig helt villrådig och tar tacksamt emot all hjälp/tips.

Ha det bra!
Michael
Hans
Användare
Posts: 14
Joined: Tue 14 Mar, 2006 07:28
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by Hans »

Tjena

Jag hade ett liknande problem med min twin cam, (dock skriver du att du knappt har någon gnista men det kan ju vara värt att kolla) den gick bara på två burkar, det visade sig vara spjällen, väldigt viktigt att dom är exakt synkade.

Lycka till!
Lotus Europa TC-72
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by DJ »

(Eftersom det är el så frågar jag om mitt favorit-elfel)

Är allt jordat ordentligt?
Dålig jord kan ge dålig ork i all typ av el.
 :wave:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
superfly
Användare
Posts: 3
Joined: Tue 27 Nov, 2012 23:04
Location: Lomma
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by superfly »

Hej på er båda och tack för ert engagemang!

Ja, förgasarna är renoverade och ställda med klockor. Det är nåt elstrul eftersom det ej kommer gnista.

Det där med jordfel tänkte jag också varpå jag dubbelkollade att motorn var jordad. Det skumma är att om jag håller stiftet en cm från toppen så kommer det gnista däremellan men om jag håller stiftet direkt mot den jordade toppen så kommer det ingen gnista? Gäller endast cyl 2 och 3.
(Har kollat att det ej finns någon spänning på motorn.)

Någon som har en teori om varför detta fenomen uppstår eller vet nån som är vass på liknande fel?

Njut av våren!
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by Cat7even »

Har du satt tåtarna på tändspolen rätt?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
superfly
Användare
Posts: 3
Joined: Tue 27 Nov, 2012 23:04
Location: Lomma
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by superfly »

Tjohooo! Nu har jag löst problemet!

Tro det eller ej så var det tändstiften som ej var korrekta! Efter att ha bytt och justerat allt elektroniskt och t o m testat en elektronisk brytare samt diverse tändstift-fabrikat så provade vi med Champion eon 6 stift och vipps så lirade grejerna, otroligt!

Stiften som Paul Matty skickade mig var ej rätt. Tydligen är det väldigt viktigt att stiften har rätt tempområde, dvs de skall funka optimalt inom viss motortemp.

Tänk att en sån skitsak kan ställa till det så!

Nu ska det bli åka av ;)
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Re: Hjääääälp! Motorstrul

Post by ola »

Intressant har samma problem på min Europa TC. Går bra från början men när motortempen ökar börjar den gå dåligt. Funkar oftast hyfsat på låga varv men minsta lilla varvning så börja den protestera bara hackar sig fram. Bytte stift en gång NGK BP7ES har jag för mig och då gick den första väldigt bra även varm men efter ett tag började den gå dåligt igen.

Går din fortfarande bra? Om så är fallet så måste jag också prova Champion stiften, var köpte du dom?

Hälsningar
Ola
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests