Page 1 of 1

Renault+Caterham=Sant

Posted: Mon 05 Nov, 2012 22:15
by Stefan_A
Enligt artikel på AMS sida skall nu Renault och Caterham börja samarbeta >Länk<

Caterham samarbetar med Renault

Posted: Wed 07 Nov, 2012 13:44
by Nillet
Caterham köper 50% av Renault Alpine där de resterande 50%:en innehas av Renault.
Bilarna kommer att tillverkas i "Alpine-fabriken" i franska Dieppe och bilarna byggs med DNA från Caterham och Alpine.
http://www.caterhamf1.com/news/2012/cat ... s-vehicles
Bild från senaste conceptbilen från Alpine.
Image

Re: Caterham samarbetar med Renault

Posted: Wed 07 Nov, 2012 15:51
by Puttriken
Grymt snygg bil! Synd att det sitter ett Renault-märke på den... :shock:

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Fri 30 Nov, 2012 22:26
by Stefan_A
Lite senkommet men här är länken till pressreleasen: >Länk<

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Fri 07 Dec, 2012 10:53
by DJ
Jag tycker den ser ascool ut!  :up:

Re: Caterham samarbetar med Renault

Posted: Fri 07 Dec, 2012 14:31
by Falk
Puttriken wrote:...Synd att det sitter ett Renault-märke på den... :shock:
Varför är det synd?
Renault & Co stoltserar ju verkligen med ett motorsportarv. Få "vanliga biltillverkare" har väl haft ett så rosat utbud av prestandamodeller och gjort så mycket för motorsporten som Renault. Otaliga raceklasser och serier.
I den lilla ankdammen Sverige får man lätt en skev bild av vilka värden varumärken egentligen står för i ett litet vidare perspektiv. Renaults aura har blivit en smula kvävd av sina svenska försäljning/marknads-organisationer under lång tid.

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Fri 07 Dec, 2012 21:58
by Puttriken
Ja du har säkert rätt, det är bara jag som har gammalt groll med diverse Renaultbilar från -80 och 90-talet när
jag i början av 90-talet arbetade med att installera larm och ljudanläggningar i bilar.
Renault och Peugeot var alltid värst att arbeta i..

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Fri 07 Dec, 2012 23:14
by STELL
Ja du har säkert rätt, det är bara jag som har gammalt groll med diverse Renaultbilar från -80 och 90-talet när
jag i början av 90-talet arbetade med att installera larm och ljudanläggningar i bilar.
Renault och Peugeot var alltid värst att arbeta i..
Den som var ännu värre enligt min erfarenhet i samma branch,Ungefär samtidigt. var Porsche 911.

Urspårad tråd Jag vet  :bang:

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Mon 10 Dec, 2012 22:12
by CL767
Brukade alltid hyra en Clio RS Cup när jag skulle ha det lite roligt på Nurburgring. Jätte rolig liten bil. Sen köpte jag en Elise, ock plötsligt var Clio inte så roligt längre :-).
Fast Clion är snabbare runt ringen än en Standard Elise....:-(

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Thu 27 Dec, 2012 23:31
by Nillet
Tittade på Renault TV (de har en egen kanal på Astra).
Såg ett klipp när Kimi Räikönnen körde Alpine, klippet fanns på nätet.
Alpine börjar efter 45 sekunder, låter gott!
http://www.youtube.com/watch?v=5UlWG4DrQ7g

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Thu 10 Jan, 2013 16:37
by Nillet
Lite från Autocar att läsa: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... che-cayman
Image

EDIT: Det är en datorbild från Autocar och den kommer inte från Caterham eller Renault Alpine.

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Mon 24 Mar, 2014 13:01
by Nillet
Det verkar som om samarbetet lägs ner, men det kommer nya modeller under 2016 ur detta samarbete.
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -be-canned

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Thu 27 Mar, 2014 17:55
by Stefan_A
Varför blir jag inte förvånad när det är fransmän med i ekvationen???

Dock skulle Caterham behöva komma ut med något nytt snart, annat är upphottade 7:or. Som föreslagits på andra forum så borde Elise-chassiet kunna licensieras till Caterham. Rita ihop en uppdaterad kaross i kolfiber, tätstegad låda, turbo-fyra (för att differentiera mot Lotus kompressor) och så har vi gjort oss en kul bil :-D

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Tue 29 Apr, 2014 14:48
by Christopher Zell
Fransmän plus engelsmän är väl värsta tänkbara kombo? Caterham såg sin chans att få nödvändiga r&d pengar från ekonomiskt starka Renault för att få fram nya plattformar, Renault såg väl ett Pr värde som skulle ge satsningen auktoritet.
Sällan dessa samarbeten går vägen även om merca plus renault rullar på rätt hyggligt.

Re: Renault+Caterham=Sant

Posted: Tue 10 Jun, 2014 09:57
by Nillet
Renault köper tillbaka den del av Alpine som Caterham köpt.
Kan tycka att det är lite synd då det lät som en god kombination...
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... -car-brand