Vinterdäck till Elise

Vill du köpa en Lotus? Du kanske efterlyser bildelar? Lägg då in en annons här.
Post Reply
Alrik
Användare

Vinterdäck till Elise

Post by Alrik »

Funderar på att njuta min Elise hela året.
Några invändningar?
Behöver i så fall vinterdäck och fälg, kanske en beg hardtop?
Det är till en Elise från 2007.
Alrik
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Re: Vinterdäck till Elise

Post by oodsell »

Bara du inte sätter på dubbdäck så är det väl OK, men Elise är nog ingen optimal vinterbil om det är snö och is på vägen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Varför inte dubbdäck?

Ragnar åker med dubbdäck.

Går ju alltid att fråga honom om hans erfarenheter.

Daniel
Lotuslös :(
Bjarne
Forumberoende

Post by Bjarne »

Står i instruktionsboken till vår att man inte får sätta på dragkrok eller dubbade däck.
Risken är väl att dubbarna lossnar och slår i glasfibern och man får sprickor eller fula märken i karossen.
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Ragnar
Stamgäst

Post by Ragnar »

Jag har kört iaf några tusen mil med dubbdäck med min Elise, och jag ser inte problemet. Det som sliter vid vinterkörning är enligt min erfarenhet mest att karossen (och vindrutan) blir blästrad av allt salt/sand/grus som dras upp från andra bilister. Speciellt vid tät motorvägskörning. Jag pendlade på E4:an i Sthlm-regionen, och det dödade snabbt alla förhoppningar om en fräsh front-clam.

Senare gick jag över till att veckopendla Sthlm-Thn, och på längre sträckor fungerade Elisen rättså bra som vinterbil. Då den alltid blir genomvarv slipper man de problem som annars lätt uppkommer på enbart korta körningar. Iom att motorn är helt exponerad så får man lätt problem med att spjällhus fryser etc.
Annat vardagsproblem är undermåliga dörrlös. Jag har provat många olika låsoljor etc, men en svensk vinter där det är fuktigt och pendlar kring 0:an gör att man bör ha en brännare med sig för att garanterat veta att man kommer in i bilen.

Men det här skulle ju handla om däck! Jag körde Hakka 5:or. Kalasdäck på Elisen. Oerhört lätt (och rolig) att balansera i snö och snöslask. Enda klagomålet är egentligen att de är lite mjuka, så på vårkanten när asfalten kommer fram är det lätt att överhetta dom med Elise-körstil....

Har fler elise-i-snö anekdoter att dela med mig av, men det får bli en annan gång... Finns några vinterbilden i min tråd på SELOC:
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=334542

mvh/Ragnar
Lotus Exige Cup 240 '06
Post Reply