Vauxhall VX220 Turbo -06
Vauxhall VX220 Turbo -06
Historien om en Speedster Turbo/VX220T
Jag har sedan många år velat köpa en kulbil, en bil man har för att det är kul snarare än att det är ett sätt att ta sig från A till B. Tidigare har jag försökt kombinera nytta med nöje. Först en Honda Prelude följt av en Audi A3 TS quattro, chiptrimmad, med 220 häst. Ingen i samma liga som en Lotus men visst har jag haft kul med bil även innan.
När jag var yngre var min drömbil en Lotus Esprit Turbo. Jag fastnade för den redan 1987 då den var med i bilspelet Testdrive på Amiga. När Esprit V8 kom 1996 blev den min favorit.
När jag förra hösten kände att det var dags att byta bil bestämde jag mig för att skaffa en äkta kulbil. Med hus med dubbelgarage och en ordnad ekonomi kändes det rätt.
Först funderade jag på en tidig Mx5 men jag tittade även på Fiat Barchetta och Bmw Z3 och Z4. Senare årsmodell av Mx5 har lagt på sig för mycket, framhjulsdrift blev för tråkigt och Z3/Z4 var mer för gamla gubbar kände jag. En kompressormatad Mx5 var intressant men jag fann inte att jag hade ett begär efter den.
Min trevliga granne har en Lotus Elise som jag fick låna på mitt bröllop och efter endast en kort tur blev jag både övertygad och frälst.
Jag började leta Elise på mobile.de och på Pistonheads. För mig var just då 111r enda valet. Anledningen var att jag inte hört så gott om Rovermotorn samt att jag ville göra en kraftig uppdatering i prestanda gentemot tidigare året runt-bil.
Jag var nära att köpa en Elise på mobile som visade sig vara en bluffaffär. Som tur var kontrollerade jag uppgifterna och det enda kapital jag förlorade var tid.
Efter att jag läst mer och hittat vx220 forumet började jag bli intresserad av en Speedster Turbo. Billiga motordelar, lätt att trimma och väghållning i klass med Elise tilltalade. Även priset var en faktor då jag hade svårt att motivera för mig själv varför en 111r var värd ca 50000 mer än en Speedster Turbo (vxt220 i UK), samma årsmodell, även om känslan att äga en äkta egen Lotus var tilltalande.
Efter att jag följt Speedster Turbos och VX220 Turbo till salu ett par månader hittade jag en bil i södra England med ca 2000 mil, årsmodell 2006 d.v.s. alla barnsjukdomar fixade från fabrik. Denna modell har även ABS från VXR220 som går in senare än på tidigare versioner (dock ej på något sätt perfekt). Ägaren hade köpt bilen som ny och hade som jag upplevde tagit väl hand om den. Jag hade telefon och emailkontakt med säljaren under ca en vecka innan jag bestämde mig.
Jag fick pruta via telefon i förväg. Eftersom jag åkte ner och köpte bilen i England tänkte jag att det var svårt att pruta på plats. På plats visade det sig var en supertrevlig man i sina bästa år med genuint intresse för Lotus. Speedstern delade garage med en Elise S1. Lyckades pruta ytterligare en tusing men ville att vi båda skulle känna oss nöjda. Fick veta allt om bilen, det är lag i UK på att förra ägaren berättar det han vet. Fick även med bilder och filmer tagna av tidigare ägaren av bilen. Bilen hade en fläckfri historik med servicebok i ordning, alla kvitton från service etc. fanns. Tyvärr hittade han inte originalkvittot för bilen men allt annat kom med.
Här en bild från första ägaren från Stelvio 2008 där Engelska Lotusklubben träffar Italienska. Säljaren bjöd på middag och erbjöd mig att stanna över natt. Tyvärr hade jag redan avtalat tid för att köpa hardtop samt med vänner senare på kvällen för att övernatta.
Killen som sålde hardtop ägde en vanlig VX220 men hade ägt tre stycken tidigare varav två turbos. En spännande pratstund med andra ord. Det är en vanlig VX i bakgrunden. Skönt att få hjälp första gången man monterar på en hardtop.
Hemresan gick smärtfritt. Det tog mig inte länge att vänja mig vid vänstertrafik. På färjan på väg hem, Harwich till Esbjerg, tänkte jag; Varför måste alla köra SUV? Sedan såg jag att bilen till vänster var en golf. Väl hemma började jobbet med att skicka in alla papper och konvertera lampor etc.
Jag har sedan många år velat köpa en kulbil, en bil man har för att det är kul snarare än att det är ett sätt att ta sig från A till B. Tidigare har jag försökt kombinera nytta med nöje. Först en Honda Prelude följt av en Audi A3 TS quattro, chiptrimmad, med 220 häst. Ingen i samma liga som en Lotus men visst har jag haft kul med bil även innan.
När jag var yngre var min drömbil en Lotus Esprit Turbo. Jag fastnade för den redan 1987 då den var med i bilspelet Testdrive på Amiga. När Esprit V8 kom 1996 blev den min favorit.
När jag förra hösten kände att det var dags att byta bil bestämde jag mig för att skaffa en äkta kulbil. Med hus med dubbelgarage och en ordnad ekonomi kändes det rätt.
Först funderade jag på en tidig Mx5 men jag tittade även på Fiat Barchetta och Bmw Z3 och Z4. Senare årsmodell av Mx5 har lagt på sig för mycket, framhjulsdrift blev för tråkigt och Z3/Z4 var mer för gamla gubbar kände jag. En kompressormatad Mx5 var intressant men jag fann inte att jag hade ett begär efter den.
Min trevliga granne har en Lotus Elise som jag fick låna på mitt bröllop och efter endast en kort tur blev jag både övertygad och frälst.
Jag började leta Elise på mobile.de och på Pistonheads. För mig var just då 111r enda valet. Anledningen var att jag inte hört så gott om Rovermotorn samt att jag ville göra en kraftig uppdatering i prestanda gentemot tidigare året runt-bil.
Jag var nära att köpa en Elise på mobile som visade sig vara en bluffaffär. Som tur var kontrollerade jag uppgifterna och det enda kapital jag förlorade var tid.
Efter att jag läst mer och hittat vx220 forumet började jag bli intresserad av en Speedster Turbo. Billiga motordelar, lätt att trimma och väghållning i klass med Elise tilltalade. Även priset var en faktor då jag hade svårt att motivera för mig själv varför en 111r var värd ca 50000 mer än en Speedster Turbo (vxt220 i UK), samma årsmodell, även om känslan att äga en äkta egen Lotus var tilltalande.
Efter att jag följt Speedster Turbos och VX220 Turbo till salu ett par månader hittade jag en bil i södra England med ca 2000 mil, årsmodell 2006 d.v.s. alla barnsjukdomar fixade från fabrik. Denna modell har även ABS från VXR220 som går in senare än på tidigare versioner (dock ej på något sätt perfekt). Ägaren hade köpt bilen som ny och hade som jag upplevde tagit väl hand om den. Jag hade telefon och emailkontakt med säljaren under ca en vecka innan jag bestämde mig.
Jag fick pruta via telefon i förväg. Eftersom jag åkte ner och köpte bilen i England tänkte jag att det var svårt att pruta på plats. På plats visade det sig var en supertrevlig man i sina bästa år med genuint intresse för Lotus. Speedstern delade garage med en Elise S1. Lyckades pruta ytterligare en tusing men ville att vi båda skulle känna oss nöjda. Fick veta allt om bilen, det är lag i UK på att förra ägaren berättar det han vet. Fick även med bilder och filmer tagna av tidigare ägaren av bilen. Bilen hade en fläckfri historik med servicebok i ordning, alla kvitton från service etc. fanns. Tyvärr hittade han inte originalkvittot för bilen men allt annat kom med.
Här en bild från första ägaren från Stelvio 2008 där Engelska Lotusklubben träffar Italienska. Säljaren bjöd på middag och erbjöd mig att stanna över natt. Tyvärr hade jag redan avtalat tid för att köpa hardtop samt med vänner senare på kvällen för att övernatta.
Killen som sålde hardtop ägde en vanlig VX220 men hade ägt tre stycken tidigare varav två turbos. En spännande pratstund med andra ord. Det är en vanlig VX i bakgrunden. Skönt att få hjälp första gången man monterar på en hardtop.
Hemresan gick smärtfritt. Det tog mig inte länge att vänja mig vid vänstertrafik. På färjan på väg hem, Harwich till Esbjerg, tänkte jag; Varför måste alla köra SUV? Sedan såg jag att bilen till vänster var en golf. Väl hemma började jobbet med att skicka in alla papper och konvertera lampor etc.
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Tyvärr ville vinterbilens elektronik inte riktigt vara med så det blev till att riva både här och där för att få allt att fungera inför besiktningen. T.ex. hade lödningarna i ett relä till varningsljuset knäckts och fick lödas om.
Tid gick till vinterbilen när jag hellre arbetat på sommarbilen. Svårt att få loss tid som familjefar med skrotbil till vinterbil och renoveringsobjekt till hus. Till slut var allt fixat med vinterbilen och jag kunde börja fokusera på sommarprojektet. Att få ut lamporna är lätt, endast en bult. Allt lim äntligen borta efter sju timmars jobb med att få isär strålkastarna. Ledkonverterade lampor som ni kan se.
Tid gick till vinterbilen när jag hellre arbetat på sommarbilen. Svårt att få loss tid som familjefar med skrotbil till vinterbil och renoveringsobjekt till hus. Till slut var allt fixat med vinterbilen och jag kunde börja fokusera på sommarprojektet. Att få ut lamporna är lätt, endast en bult. Allt lim äntligen borta efter sju timmars jobb med att få isär strålkastarna. Ledkonverterade lampor som ni kan se.
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning och lite skylt fram blev det. Småbarnsförälder som ni kan se.
En liten regnig vårrustur till Falkenberg blev det i början av sommaren. Har kört ikapp några andra bilar på bilden och ligger längst bak bland bilarna som ni kanske kan se. Ber om ursäkt för den lilla bilden, är tagen med filmkameran.
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Får bjuda på ett par bilder på bilen också...
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Lite tipps för den som vill importera en VX220 själv
Fixa lysen
Gällande lampkonverteringen så fick jag tag på en PDF med instruktioner hur man går tillväga.
Jag mailar gärna denna om någon behöver.
Stora krånglet är att komma in i lamporna.
Man lägger lamporna i ugnen 60 grader, ta ut och pilla bort lim med skruvmejsel och kniv, lägg in dem igen i ungefär fem minuter och ut och pilla bort mer. Inför andra lampan kom jag på att om man har en dremel med diamatslipskiva så kan man försiktigt slipa bort en del av limmet och på så sätt spara tid när man därefter kör ugnvärmningsmetoden. Jag använde även denna slipskiva för att såga runt där de i PDF'en använder lödkolv, blev lite snyggare snitt..
För mig tog det ungefär 7 timmar av slit innan jag var inne i lamporna varav fem timmar på den första och två timmar på den andra lampan. Jag hade vänner och familj närvarande under mycket av denna tid så det är inte effektiv tid. Men jobbet är så tråkigt att vissa avbrott behövs. Eftersom limningen görs manuellt på fabrik var det stor skillnad i mängden lim som använts på mina två lampor, därav också en stor anledning till att tiden skiljer så mycket. Jag var också orolig att skada något, nya lampor kostar 12000 SEK styck, vilket också gjorde att det tog lång tid.
När jag väl kom in var det ett litet jobb, ca 1-2 timmar, att få ut plåten som ska vändas, vinkla om ”öronen” åt andra hållet (man behöver inte värma för att vända dem) och montera tillbaka plåten.
Jag valde att inte limma ihop lamporna innan besiktningen ifall de skulle klaga på något.
Var försiktig så att du inte råkar skruva på muttrarna som påverkar ljusinställningen. Jag råkade göra det på den första lampan så det var lite pill att få ordning på ljusinställningen.
Tyvärr kan ljusbilden skilja något från gång till gång då man monterar tillbaka lamporna i bilen men man kan justera upp/ner genom ett hål i innerskärmen på framhjulen. Jag har en granne som har verkstad så jag hade möjlighet att låna riktig utrustning för att ställa in ljusbilden. Det tog ungefär två timmar totalt att få ordning på ljusinställningen för mig som aldrig gjort det förut.
Gällande lampkonvertering för betalning så lyckades jag inte hitta någon. Själv skulle det kännas lurigt att göra det för någon annan eftersom det finns viss risk att något går snett, t.ex. att plastglaset spricker. Dessutom är det svårt att ta betalt eftersom det tar någonstans mellan 5-10 timmar att göra jobbet, ca 3000-5000 SEK arbetstidskostnad.
Jag föreslår att man gör det själv. Det känns rätt bra också när man lyckats. Om du bor i Göteborgstrakten får du gärna hälsa på så kan jag visa lite hur det ser ut och berätta mer om hur jag gjorde.
Flera har också hittat lampor på tyska Ebay och därefter sålt de gamla i UK.
Mina lampor var HID konverterade. Det är enkelt att koppla ifrån inför besiktningen vilket de annars kan klaga på. Det bara att förbikoppla ballasterna och koppla in vanliga lampor igen, väldigt litet jobb. I min bil hade de inte förstört gamla kopplingarna så det var bara att koppla om sladdarna. Det tog mig ungefär 30 minuter att sätta tillbaka dem efter besiktningen.
Jag kopplade bort dimljuset bak innan besiktning, tog bort lampan helt enkelt och sa att bilen inte har det. Det finns ingen lag på dimljus bak. Besiktningsmannen gick med på det men jag såg att han funderade lite extra.
Val av bil
Jag valde t.ex. att köpa en bil som ser väldigt orginal ut för att vara mer säker på att få den helbilsgodkänd i Sverige. Kravet vid import är att bilen är i orginalutförande, de kan, i teorin, till och med underkänna bilen om det sitter ett icke orginal klistermärke på fönsterrutan. Min besiktningsman var inte extremt strikt men han kontrollerade så gott han kunde att det såg orginal ut.
Ofta vet de inte exakt hur orginal ska se ut, för min besiktningsman var det den andra Speedstern han sett. Men om t.ex. motorutrymmet är färgglatt och har loggor från flera tuningföretag kan jag tänka mig att de börjar kontrollera mer noggrant. De besiktningsmän som får utföra registreringsbesiktning har speciell utbildning för detta. Min var en man i ca 50 års åldern och var väldigt kunnig på bilar i allmänhet. De som var före mig fick vända om och åka hem och byta ut, bland annat, avgassystem till orginal för att kunna få godkänt.
Om man väljer en tidigare årsmodell så säkerställ att alla fixar/uppdateringar har gjorts, bland annat så återkallades bilar för att fixa bromsar, fälgar som gick sönder etc.
Du kan läsa mer om detta här
Köpet
Jag hade kontanter med mig. Paypal tar rätt mycket pengar för att hantera överföringen. Jag åkte dit över en helg och hörde också att det kan vara svårt att få ut så mycket kontanter i UK med resecheckar.
Prata med säljaren om hur han vill ha betalningen. T.ex. ville min inte ha större sedlar än 5 pund eftersom det förekommer förfalskning på större valörer. Det blev en tjock bunt...
Ett tipps är att se över var man får bästa valutakurs. T.ex. fick jag mycket bättre kurs på Handelsbanken och SEB än på Forex, det skillde nästan två tusen kronor. Banken tar en fast växlingsavgift men därefter är kursen ofta bättre. Man måste beställa valutan i förväg när det gäller större belopp, både på banken och på Forex. Man måste vara ute i god tid, ungefär två veckor i förväg, för att vara säker på att pengarna finns i tid.
En annan sak är att både Forex och banken kommer fråga vart pengarna kommer ifrån på grund av penningtvättslagen. Ofta måste man bevisa med kontoutdrag etc. om pengarna t.ex. kommit från lön, annan bilförsäljning etc.
Det går inte att få billån på en bil du tänker importera utan du måste stå för pengarna själv eller belåna hus eller lägenhet.
Glöm inte; få med registreringsbeviset på bilen hem (en liten del ska du skriva på tillsammans med förra ägaren, klippa ut och skicka in innan du åker hem, gäler export av fordonet), få ett skrivet kvitto på köpet där både ditt och säljarens personnummer, namn, datum, plats samt bilens chassinummer framgår. Få gärna med MOT på bilen, det engelska besiktningspappret.
Du kan kontrollera att bilen ägs av den som utger sig att äga den, ifall bilen vart inblandad i skada där försäkringsbolag varit inblandat etc. genom flera websidor i UK. Kostar endast några kronor att kontrollera bilen i förväg. På MOT tror jag det anges om bilen blivit skadeklassad tidigare.
Bilar som varit inblandade i försäkringsärende klassas enligt:
cat A, totalt vrak, föraren död eller illa skadad
cat B, delvis vrak, vissa delar kan gå att använda
cat c, Stor skada, can vara strukturell t.ex. vridet chassi men kan även vara en mindre skada.
cat d, liten skada, kan vara mindre buckla, parkeringsskada, eller skada på lås, oftast inte problem med bilens tillförlitlighet etc.
Du får köra bilen en vecka i Sverige på din bilimportförsäkring du tog när du hämtade bilen. Detta måste du ordna med innan du åker med försäkringsbolaget. För att göra detta krävs att du har chassinummer på bilen. Jag använde Länsförsäkringar eftersom jag har många av mina andra försäkringar där.
Som jag förstått kan man bara få trafikförsäkring under tiden man har tillfällig registrering om man ansöker för detta. Tillfällig registrering gäller tre månader under vilka man också måste till besiktningen för registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning. Jag tog inte detta. Tyvärr har jag inte hittat att det går att få någon annan försäkring innan man regbesiktigat den. Om det t.ex. skulle brinna i garaget innan regbesiktning får man inte ut något för bilen. Fördelen med tillfällig registrering är att du kan köra bilen till och från verkstad etc. innan den är inregistrerad i Sverige.
Om man inte väljer att skaffa tillfällig registrering så får man ringa försäkringsbolaget och skaffa en trafikförsäkring den dagen då man ska registrerings/kontroll-besiktiga bilen. Denna kostar samma oberoende av bil och vilket försäkringsbolag man väljer. Denna trafikförsäkring gäller endast en dag till och från besiktningen.
Import från UK i allmänhet
Fixa lysen
Gällande lampkonverteringen så fick jag tag på en PDF med instruktioner hur man går tillväga.
Jag mailar gärna denna om någon behöver.
Stora krånglet är att komma in i lamporna.
Man lägger lamporna i ugnen 60 grader, ta ut och pilla bort lim med skruvmejsel och kniv, lägg in dem igen i ungefär fem minuter och ut och pilla bort mer. Inför andra lampan kom jag på att om man har en dremel med diamatslipskiva så kan man försiktigt slipa bort en del av limmet och på så sätt spara tid när man därefter kör ugnvärmningsmetoden. Jag använde även denna slipskiva för att såga runt där de i PDF'en använder lödkolv, blev lite snyggare snitt..
För mig tog det ungefär 7 timmar av slit innan jag var inne i lamporna varav fem timmar på den första och två timmar på den andra lampan. Jag hade vänner och familj närvarande under mycket av denna tid så det är inte effektiv tid. Men jobbet är så tråkigt att vissa avbrott behövs. Eftersom limningen görs manuellt på fabrik var det stor skillnad i mängden lim som använts på mina två lampor, därav också en stor anledning till att tiden skiljer så mycket. Jag var också orolig att skada något, nya lampor kostar 12000 SEK styck, vilket också gjorde att det tog lång tid.
När jag väl kom in var det ett litet jobb, ca 1-2 timmar, att få ut plåten som ska vändas, vinkla om ”öronen” åt andra hållet (man behöver inte värma för att vända dem) och montera tillbaka plåten.
Jag valde att inte limma ihop lamporna innan besiktningen ifall de skulle klaga på något.
Var försiktig så att du inte råkar skruva på muttrarna som påverkar ljusinställningen. Jag råkade göra det på den första lampan så det var lite pill att få ordning på ljusinställningen.
Tyvärr kan ljusbilden skilja något från gång till gång då man monterar tillbaka lamporna i bilen men man kan justera upp/ner genom ett hål i innerskärmen på framhjulen. Jag har en granne som har verkstad så jag hade möjlighet att låna riktig utrustning för att ställa in ljusbilden. Det tog ungefär två timmar totalt att få ordning på ljusinställningen för mig som aldrig gjort det förut.
Gällande lampkonvertering för betalning så lyckades jag inte hitta någon. Själv skulle det kännas lurigt att göra det för någon annan eftersom det finns viss risk att något går snett, t.ex. att plastglaset spricker. Dessutom är det svårt att ta betalt eftersom det tar någonstans mellan 5-10 timmar att göra jobbet, ca 3000-5000 SEK arbetstidskostnad.
Jag föreslår att man gör det själv. Det känns rätt bra också när man lyckats. Om du bor i Göteborgstrakten får du gärna hälsa på så kan jag visa lite hur det ser ut och berätta mer om hur jag gjorde.
Flera har också hittat lampor på tyska Ebay och därefter sålt de gamla i UK.
Mina lampor var HID konverterade. Det är enkelt att koppla ifrån inför besiktningen vilket de annars kan klaga på. Det bara att förbikoppla ballasterna och koppla in vanliga lampor igen, väldigt litet jobb. I min bil hade de inte förstört gamla kopplingarna så det var bara att koppla om sladdarna. Det tog mig ungefär 30 minuter att sätta tillbaka dem efter besiktningen.
Jag kopplade bort dimljuset bak innan besiktning, tog bort lampan helt enkelt och sa att bilen inte har det. Det finns ingen lag på dimljus bak. Besiktningsmannen gick med på det men jag såg att han funderade lite extra.
Val av bil
Jag valde t.ex. att köpa en bil som ser väldigt orginal ut för att vara mer säker på att få den helbilsgodkänd i Sverige. Kravet vid import är att bilen är i orginalutförande, de kan, i teorin, till och med underkänna bilen om det sitter ett icke orginal klistermärke på fönsterrutan. Min besiktningsman var inte extremt strikt men han kontrollerade så gott han kunde att det såg orginal ut.
Ofta vet de inte exakt hur orginal ska se ut, för min besiktningsman var det den andra Speedstern han sett. Men om t.ex. motorutrymmet är färgglatt och har loggor från flera tuningföretag kan jag tänka mig att de börjar kontrollera mer noggrant. De besiktningsmän som får utföra registreringsbesiktning har speciell utbildning för detta. Min var en man i ca 50 års åldern och var väldigt kunnig på bilar i allmänhet. De som var före mig fick vända om och åka hem och byta ut, bland annat, avgassystem till orginal för att kunna få godkänt.
Om man väljer en tidigare årsmodell så säkerställ att alla fixar/uppdateringar har gjorts, bland annat så återkallades bilar för att fixa bromsar, fälgar som gick sönder etc.
Du kan läsa mer om detta här
Köpet
Jag hade kontanter med mig. Paypal tar rätt mycket pengar för att hantera överföringen. Jag åkte dit över en helg och hörde också att det kan vara svårt att få ut så mycket kontanter i UK med resecheckar.
Prata med säljaren om hur han vill ha betalningen. T.ex. ville min inte ha större sedlar än 5 pund eftersom det förekommer förfalskning på större valörer. Det blev en tjock bunt...
Ett tipps är att se över var man får bästa valutakurs. T.ex. fick jag mycket bättre kurs på Handelsbanken och SEB än på Forex, det skillde nästan två tusen kronor. Banken tar en fast växlingsavgift men därefter är kursen ofta bättre. Man måste beställa valutan i förväg när det gäller större belopp, både på banken och på Forex. Man måste vara ute i god tid, ungefär två veckor i förväg, för att vara säker på att pengarna finns i tid.
En annan sak är att både Forex och banken kommer fråga vart pengarna kommer ifrån på grund av penningtvättslagen. Ofta måste man bevisa med kontoutdrag etc. om pengarna t.ex. kommit från lön, annan bilförsäljning etc.
Det går inte att få billån på en bil du tänker importera utan du måste stå för pengarna själv eller belåna hus eller lägenhet.
Glöm inte; få med registreringsbeviset på bilen hem (en liten del ska du skriva på tillsammans med förra ägaren, klippa ut och skicka in innan du åker hem, gäler export av fordonet), få ett skrivet kvitto på köpet där både ditt och säljarens personnummer, namn, datum, plats samt bilens chassinummer framgår. Få gärna med MOT på bilen, det engelska besiktningspappret.
Du kan kontrollera att bilen ägs av den som utger sig att äga den, ifall bilen vart inblandad i skada där försäkringsbolag varit inblandat etc. genom flera websidor i UK. Kostar endast några kronor att kontrollera bilen i förväg. På MOT tror jag det anges om bilen blivit skadeklassad tidigare.
Bilar som varit inblandade i försäkringsärende klassas enligt:
cat A, totalt vrak, föraren död eller illa skadad
cat B, delvis vrak, vissa delar kan gå att använda
cat c, Stor skada, can vara strukturell t.ex. vridet chassi men kan även vara en mindre skada.
cat d, liten skada, kan vara mindre buckla, parkeringsskada, eller skada på lås, oftast inte problem med bilens tillförlitlighet etc.
Du får köra bilen en vecka i Sverige på din bilimportförsäkring du tog när du hämtade bilen. Detta måste du ordna med innan du åker med försäkringsbolaget. För att göra detta krävs att du har chassinummer på bilen. Jag använde Länsförsäkringar eftersom jag har många av mina andra försäkringar där.
Som jag förstått kan man bara få trafikförsäkring under tiden man har tillfällig registrering om man ansöker för detta. Tillfällig registrering gäller tre månader under vilka man också måste till besiktningen för registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning. Jag tog inte detta. Tyvärr har jag inte hittat att det går att få någon annan försäkring innan man regbesiktigat den. Om det t.ex. skulle brinna i garaget innan regbesiktning får man inte ut något för bilen. Fördelen med tillfällig registrering är att du kan köra bilen till och från verkstad etc. innan den är inregistrerad i Sverige.
Om man inte väljer att skaffa tillfällig registrering så får man ringa försäkringsbolaget och skaffa en trafikförsäkring den dagen då man ska registrerings/kontroll-besiktiga bilen. Denna kostar samma oberoende av bil och vilket försäkringsbolag man väljer. Denna trafikförsäkring gäller endast en dag till och från besiktningen.
Import från UK i allmänhet
- Det finns ett skriven riktlinje att besiktningen inte ska underkänna bilar som har dubbla hastighetsskalor, miles/km, även där km/h har det mindre teckensnittet. Vid behov kan jag leta fram detta dokument igen.
- Man behöver få med sig dokumentation som visar på utsläppsgränser etc. för bilen till registreringsbesiktningen. Min besiktningsman använde MOT, motsvarande besiktningsprotokollet, från UK som jag tagit med samt vad som står i användarmanualen för att få dessa siffror. Han tog också data från användarmanualen t.ex. gällande vad bilen ska väga.
- Man behöver i förväg också ta reda på vart alla chassinummer finns inpräntade på bilen då besiktningsmannen vill kontrollera dessa.
- Lite skylt fram var enkelt att få besiktningsmannen att godkänna i mitt fall. Jag hade också letat upp på nätet andra svenska motsvarande bilar, Speedster, Elise och Exige, där de fått liten skylt fram.
- Efter att bilen blivit godkänd på registrerings och kontrollbesiktning (de gör normalt dessa i följd efter varandra) så tar det ungefär en vecka innan man får hem registreringsskyltar. De gamla plåtarna kan man behålla som souvenir. Själv har jag satt dem i garaget. Om man fäster de nya plåtarna med kardborre, t.ex. från Clas Ohlsson, kan man t.ex sätta på dem när man kör racing på bana för att dölja vilken bil det är.När dessa är monterade kan man skaffa en försäkring till bilen och därefter ställa på den i den ordningen.
- Det spelar ingen roll om ratten sitter på höger eller vänster sida för att få bilen godkänd i Sverige. Detta står inte heller i registreringsbeviset på bilen. Du kan därför senare byta t.ex. från höger till vänsterstyrt utan att behöva göra en ny besiktning etc.
- Skillnaden i en högerstyrd bil är att man växlar och drar handbromsen med vänster hand. Fördelen är att man i Sverige sitter på innerspår vid curbsen i de flesta kurvor på bana eftersom svenska banor går på högervarv (undantag Sturup). Det tog för mig ca 30 minuter att känna mig van att köra "på fel sida". Vissa lägger bilen för långt ut i vägbanan precis efter att man bytt till högerstyrt.
- För mig kostade själva importen ungefär 10.000 SEK. Ungefär en tredjedel var kostnad för färja mellan Harwich till Esbjerg i Danmark men jag sparade en hotellnatt samt bilkostnad att åka runt. Jag tog mig också till UK gratis samt övernattade en natt hos vänner i UK gratis. Om man betalar allt själv så hade det landat på ca 15000 SEK. Kanske till och med lite mer.
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
hey martin..
super god historie og stort tillykke med bilen,den er rigtig flot..
ja , meget job med selv at hente en bil i england,men stor tilfredshed når bilen er køreklar med nye skyltar på..
har selv lige hentet en elise 135r s2 i england selv, iøvrigt mit 3 GB køb...
du kan finde den på bluevalleyracing.se om du får tid&lust....
rigtig god fornøjelse med guldklumper håber du mailer hvis du kommer forbi lomma ??
mvh niels hansen
super god historie og stort tillykke med bilen,den er rigtig flot..
ja , meget job med selv at hente en bil i england,men stor tilfredshed når bilen er køreklar med nye skyltar på..
har selv lige hentet en elise 135r s2 i england selv, iøvrigt mit 3 GB køb...
du kan finde den på bluevalleyracing.se om du får tid&lust....
rigtig god fornøjelse med guldklumper håber du mailer hvis du kommer forbi lomma ??
mvh niels hansen
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
niels hansen,malmö
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Tack! :)sebo wrote:hey martin..
super god historie og stort tillykke med bilen,den er rigtig flot..
ja , meget job med selv at hente en bil i england,men stor tilfredshed når bilen er køreklar med nye skyltar på..
har selv lige hentet en elise 135r s2 i england selv, iøvrigt mit 3 GB køb...
du kan finde den på bluevalleyracing.se om du får tid&lust....
rigtig god fornøjelse med guldklumper håber du mailer hvis du kommer forbi lomma ??
mvh niels hansen
Vilken underbar blå färg du har på bilen! Läste att du bytt lampor. Färdig för registreringsbesiktning?
Jag skickar ett PM om jag har vägarna förbi!
2006 VX220 Turbo, Silver Martin "Mozen" Hillbratt
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
hey martin.
ja jeg byttade lamperne på samme sat som dig,precis samme plåt/indmad i lamperna som din , dock inta limade men med 4 skruvor ???
skal til besigtning hos YBB næste fredag morgon og ivag til oldtimer gp på eftermiddagen.....
om vejret er bra skal jeg nå et varv eller 2 på sturup tisdag kvall ochså ????
du er altid velkommen hernede i skåne
ja jeg byttade lamperne på samme sat som dig,precis samme plåt/indmad i lamperna som din , dock inta limade men med 4 skruvor ???
skal til besigtning hos YBB næste fredag morgon og ivag til oldtimer gp på eftermiddagen.....
om vejret er bra skal jeg nå et varv eller 2 på sturup tisdag kvall ochså ????
du er altid velkommen hernede i skåne
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
niels hansen,malmö
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Daniel A
Lotus Elise 111S -02
Lotus Elise 111S -02
- nathan.dahlberg
- Användare
- Posts: 7
- Joined: Tue 22 Oct, 2013 13:33
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vauxhall VX220 Turbo -06
Ser för grannt ut! Grattis till bilen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest