Växellådsolja Esprit
Växellådsolja Esprit
Hej!
Finns det någon på forumet som känner till en olja som funkar bra i espritlådan?
Bytte växellådsolja på min esprit turbo se för någon vecka sedan.
Den enligt manualen föreskrivna oljan MOBIL SHC 630M lyckades jag ej hitta någonstans så jag frågade i biltillbeörsbutiken vad de rekommenderade.Fick med mig en GL5 från valvoline hem som jag
hällde i.Detta verkar inte funka särskilt bra. När bilen är varmkörd blir det nästan omöjligt att få i ettan då bilen står stilla.
MVH/Micke
Finns det någon på forumet som känner till en olja som funkar bra i espritlådan?
Bytte växellådsolja på min esprit turbo se för någon vecka sedan.
Den enligt manualen föreskrivna oljan MOBIL SHC 630M lyckades jag ej hitta någonstans så jag frågade i biltillbeörsbutiken vad de rekommenderade.Fick med mig en GL5 från valvoline hem som jag
hällde i.Detta verkar inte funka särskilt bra. När bilen är varmkörd blir det nästan omöjligt att få i ettan då bilen står stilla.
MVH/Micke
Jag är på väg att posta en annan tråd här på forumet som jag tror du kan ha hjälp utav?
Detta är ett fenomen som jag också råkat ut för ett par gånger, dvs när bilen är varm är backen och 1:an svåra att få i!
Vid hård körning dvs fullt varv på trean och växling till fyran så får jag nästan slita i växeln för att få i den.
Detta har troligtvis med "Red hose" slangen att göra.
När kopplingsoljan blir för varm påverkas slangen som är av plast på ett något sätt (är inte ingenjör) läs mer på
www.lotusespritworld.com/EMaintenance/clutchhose.html
Vad tror ni?
Är det någon här på forumet som har erfarenheter kring Red hose?
Någon som är erfaren nog att byta på min bil?
//Niclas
Detta är ett fenomen som jag också råkat ut för ett par gånger, dvs när bilen är varm är backen och 1:an svåra att få i!
Vid hård körning dvs fullt varv på trean och växling till fyran så får jag nästan slita i växeln för att få i den.
Detta har troligtvis med "Red hose" slangen att göra.
När kopplingsoljan blir för varm påverkas slangen som är av plast på ett något sätt (är inte ingenjör) läs mer på
www.lotusespritworld.com/EMaintenance/clutchhose.html
Vad tror ni?
Är det någon här på forumet som har erfarenheter kring Red hose?
Någon som är erfaren nog att byta på min bil?
//Niclas
- Lasse
- Forumveteran
- Posts: 542
- Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
- Location: Sollentuna, Stockholm
- Contact:
Hej!
Oljan som ska användas i Espritens Renault-Alpine låda är Castrol TAF-X 75W/90. Allt enligt Dave Massey på Lotus. Mobile SHC630M görs inte längre och SHC630 (utan M) är inte kompatibel. Det är mycket hokus-pokus runt detta eftersom det står i bilens handbok att den ENDA olja som är tillåten är just Mobil SHC630M...
Om man har en äldre Esprit med Citroen-Maserati låda rekommenderar jag Castrol SAF-X (GL5+). Har kört på den de senaste 5 åren utan några problem alls. Denna olja har mycket högre prestanda än vad specen kräver för denna låda...
Mvh /Lasse
Oljan som ska användas i Espritens Renault-Alpine låda är Castrol TAF-X 75W/90. Allt enligt Dave Massey på Lotus. Mobile SHC630M görs inte längre och SHC630 (utan M) är inte kompatibel. Det är mycket hokus-pokus runt detta eftersom det står i bilens handbok att den ENDA olja som är tillåten är just Mobil SHC630M...
Om man har en äldre Esprit med Citroen-Maserati låda rekommenderar jag Castrol SAF-X (GL5+). Har kört på den de senaste 5 åren utan några problem alls. Denna olja har mycket högre prestanda än vad specen kräver för denna låda...
Mvh /Lasse
Last edited by Lasse on Tue 03 Jun, 2003 13:14, edited 1 time in total.
- Lasse
- Forumveteran
- Posts: 542
- Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
- Location: Sollentuna, Stockholm
- Contact:
Hej igen!
Om man inte får i ettan beror det på att kopplingen inte lyfter isär ordentligt.
Det har inte i första hand med med oljan att göra eftersom allt i lådan står stilla när man trycker i ettan. Naturligtvis är det så att om synken inte greppar ordentligt kommer det att ta längre tid innan primäraxeln i lådan (som snurrar runt vid tomgång så länge som kopplingspedalen är uppe) stannar när pedalen trycks ner. Men för eller senare ska det gå och utan större ansträngning. Är ettan mycket svår at få i och man måste trycka i den hårt och kanske med skrap som följd så har man problemet enligt ovan.
Detta kan bero på det sk "red-hose syndrom" som består i att kopplings-slangen mjuknar när den blir varm och således expanderar när man trycker på kopplingspedalen så att rörelsen inte överförs korrekt från huvud till slavcylinder i kopplingen.
Själv har jag 2 Espriter, båda med "red-hose", och har haft probemet med att kopplingen inte lyfter isär ordentligt på den ena. Problemet har i mitt fall lösts med nya packningssatser till huvud-slav cylindrarna samt justering av kopplingslagerarmen (sticker ut ur kopplingshuset).
Packningssatserna kostar en 100:ing, så det kanske är i denna ända man ska börja...?
Själv har jag som sagt inte haft NÅGRA problem som skulle relatera till "red-hose syndrom" på mina 2 bilar...
Om du vill ha slangen bytt så kan jag hjälpa dig. Jag bor i Gnesta.
Mvh /Lasse
Om man inte får i ettan beror det på att kopplingen inte lyfter isär ordentligt.
Det har inte i första hand med med oljan att göra eftersom allt i lådan står stilla när man trycker i ettan. Naturligtvis är det så att om synken inte greppar ordentligt kommer det att ta längre tid innan primäraxeln i lådan (som snurrar runt vid tomgång så länge som kopplingspedalen är uppe) stannar när pedalen trycks ner. Men för eller senare ska det gå och utan större ansträngning. Är ettan mycket svår at få i och man måste trycka i den hårt och kanske med skrap som följd så har man problemet enligt ovan.
Detta kan bero på det sk "red-hose syndrom" som består i att kopplings-slangen mjuknar när den blir varm och således expanderar när man trycker på kopplingspedalen så att rörelsen inte överförs korrekt från huvud till slavcylinder i kopplingen.
Själv har jag 2 Espriter, båda med "red-hose", och har haft probemet med att kopplingen inte lyfter isär ordentligt på den ena. Problemet har i mitt fall lösts med nya packningssatser till huvud-slav cylindrarna samt justering av kopplingslagerarmen (sticker ut ur kopplingshuset).
Packningssatserna kostar en 100:ing, så det kanske är i denna ända man ska börja...?
Själv har jag som sagt inte haft NÅGRA problem som skulle relatera till "red-hose syndrom" på mina 2 bilar...
Om du vill ha slangen bytt så kan jag hjälpa dig. Jag bor i Gnesta.
Mvh /Lasse
- Lasse
- Forumveteran
- Posts: 542
- Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
- Location: Sollentuna, Stockholm
- Contact:
Förresten... Joakim, grattis till att ha blivit Gubbe! Förresten är min bil inte "Silver"... den är "Pearl", vilket är en j-kla skillnad.
Mvh /LasseW
Mvh /LasseW
Last edited by Lasse on Tue 03 Jun, 2003 13:59, edited 2 times in total.
Var du med på Emmaboda kanske??, Stefan skvallrat.
Vill bara passa på att uppmuntra alla som inte nått dit ännu, måste säga att roligare vecka får man leta efter, men skumpa, bilkörning, presenter tårta osv.. SuperKul.. Skall nu för första gången lämna asfalten för en tripp i en cessna, det blir något annorlunda.
Oj vad urspårad denna tråd blev. Peter du har mitt ord på att det är ok att plocka bort mina dumma kommentarer, tihi..
Vill bara passa på att uppmuntra alla som inte nått dit ännu, måste säga att roligare vecka får man leta efter, men skumpa, bilkörning, presenter tårta osv.. SuperKul.. Skall nu för första gången lämna asfalten för en tripp i en cessna, det blir något annorlunda.
Oj vad urspårad denna tråd blev. Peter du har mitt ord på att det är ok att plocka bort mina dumma kommentarer, tihi..
joakim
SE highwing
SE highwing
Hej!
Castrol TAF-X är nu påfylld(tack för upplysningen Lasse) jag har dock inte märkt någon skillnad ännu.Men det tar väl en stund innan oljefilmen är helt utbytt.Annars blir det väl att fundera på "red hose"och kopplingshydrauliken.Kul med detta forum där många delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.Det behövs.
Lasse ,min esprit är ochså "pearl".Jag har aldrig sett någon annan med denna färg så jag tror inte att den är speciellt vanlig.
MVH/Micke.
Castrol TAF-X är nu påfylld(tack för upplysningen Lasse) jag har dock inte märkt någon skillnad ännu.Men det tar väl en stund innan oljefilmen är helt utbytt.Annars blir det väl att fundera på "red hose"och kopplingshydrauliken.Kul med detta forum där många delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.Det behövs.
Lasse ,min esprit är ochså "pearl".Jag har aldrig sett någon annan med denna färg så jag tror inte att den är speciellt vanlig.
MVH/Micke.
Hej Lasse!
Jag köpte min bil på en bilfirma i Göteborg för ganska exakt ett år sedan.
Den har vinröd skinnklädsel och en tidigare ägare Peter Bergquist.
Känner du till något om min bil?
Inget negativt hoppas jag.Jag har redan haft tillräckligt med problem med bilen som jag har rättat till.
MVH/Micke
Jag köpte min bil på en bilfirma i Göteborg för ganska exakt ett år sedan.
Den har vinröd skinnklädsel och en tidigare ägare Peter Bergquist.
Känner du till något om min bil?
Inget negativt hoppas jag.Jag har redan haft tillräckligt med problem med bilen som jag har rättat till.
MVH/Micke
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest