Vad har ni för motortemp i era Eliser?
Min ligger mellan 87-90 grader vid normal körning på landsväg, och stiger till 95 grader när man stannar t ex vid rödljus.
Är det normalt? Jag tycker att det är lite högt, eller?
Kan det vara värt att byta till en annan termostat, kanske 82 graders? Misstänker att det sitter en 88 graders i nu.
M v h / Tomas
Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
I min speedster är det helt normala siffror, brukar ligga kring 89-93 grader.
Kylfläkten går igång vid 106 eller 108 grader om jag minns rätt.
Det kan vara värt att testa så att du ser att den fungerar.
För information så kokar kylvattnet inte vid 100 grader.
Kylfläkten går igång vid 106 eller 108 grader om jag minns rätt.
Det kan vara värt att testa så att du ser att den fungerar.
För information så kokar kylvattnet inte vid 100 grader.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
- Posts: 643
- Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
- Location: Genarp, Skåne.
- Contact:
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Hej.
Kokpunkten för kylarvatten beror på hur stor del glykol som man har i vattnet. Det bästa för både värme avledning och hög kokpunkt är att ligga vid 40 till 50% blandning av glykol.
Bara så det inte blir några konstigheter
Vill man veta vilken blandning man har så kolla vilken temperatur som den klarar, det kan vilken verkstad som helst hjälpa till med, och läs sedan av på flaskan hur stor del glykol som behövs för att nå dit
Hälsningar
Patrik.
Kokpunkten för kylarvatten beror på hur stor del glykol som man har i vattnet. Det bästa för både värme avledning och hög kokpunkt är att ligga vid 40 till 50% blandning av glykol.
Bara så det inte blir några konstigheter
Vill man veta vilken blandning man har så kolla vilken temperatur som den klarar, det kan vilken verkstad som helst hjälpa till med, och läs sedan av på flaskan hur stor del glykol som behövs för att nå dit
Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Saxat från manualen till Elise S1 från kapitlet om att lufta kylaren:
Hittar just nu inte min S2 manual, men siffrorna borde vara snarlika för Rover-motorn.5. Remove the pressure test equipment and top up the header tank to the cold level. With the header tank cap removed, start and run the engine at idle until the water temperature gauge reads 60 - 65 C. Increase engine speed to 2000 rpm and observe the temperature gauge which should indicate 93 - 98 C before dropping to 90 C due to the action of the thermostat and the circulation of air pockets. After a further rise and fall of indicated temperature, re-bleed at the radiator hose with the engine running.
6. Continue to run the engine at 2000 rpm until the radiator pipe at the engine feels hot, at which time the header tank cap should be replaced. Check that the radiator fan cuts in at 103 - 105 C and brings down the temperature to 90 - 95 C, before the cycle repeats.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Bjarne
- Forumberoende
- Posts: 173
- Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
- Location: Torna Hällestad, Skåne
- Contact:
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Vi har bytt från 87 (eller om det var 88) graders termostat på vår S1'a till 82 graders.
Innan bytet låg vi runt 87 grader ganska stabilt, nu efter bytet ligger vi på 80 grader.
Om det är bättre eller sämre vet jag inte, men det är ett byte som rekomenderades av SELOC för att inte få problem med topplockspackningen.
Vi köpte vår via nätet och bytet tog inte så lång tid som jag väntat mig (vi bytte all kylvätska samtidigt).
Tänk på att kylvätskan är lite speciell till Rover motorn så du inte köper fel om du skall byta den med.
Finns tydlig förklaring i verkstadshandboken om hur du skall byta, ganska enkelt, men varmt om fingrarna när man skall lufta systemet...
Innan bytet låg vi runt 87 grader ganska stabilt, nu efter bytet ligger vi på 80 grader.
Om det är bättre eller sämre vet jag inte, men det är ett byte som rekomenderades av SELOC för att inte få problem med topplockspackningen.
Vi köpte vår via nätet och bytet tog inte så lång tid som jag väntat mig (vi bytte all kylvätska samtidigt).
Tänk på att kylvätskan är lite speciell till Rover motorn så du inte köper fel om du skall byta den med.
Finns tydlig förklaring i verkstadshandboken om hur du skall byta, ganska enkelt, men varmt om fingrarna när man skall lufta systemet...
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Hittade manualen och det står precis samma även för S2 med Rover-motorStefan_A wrote: Hittar just nu inte min S2 manual, men siffrorna borde vara snarlika för Rover-motorn.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Motortemp i Elise S2 med K-seriemotor??
Hej
Tempen mäts med alla förbrukare avslagna. Med fläkt på fullt och lysen på visar mätaren på min S1 8-10 grader mer vid varvtal under 3 kprm. Om bilen står stilla utan förbrukare på och stadigt 89 grader kan den fås att gå upp till 104 grader momentant bara med att slå på fläkten på fullt, sedan ner till ca 98 slår man av fläkten går tempen ner till ursprungligt. På bana håller den sig till 87-89 när man smiskar på...
Tempen mäts med alla förbrukare avslagna. Med fläkt på fullt och lysen på visar mätaren på min S1 8-10 grader mer vid varvtal under 3 kprm. Om bilen står stilla utan förbrukare på och stadigt 89 grader kan den fås att gå upp till 104 grader momentant bara med att slå på fläkten på fullt, sedan ner till ca 98 slår man av fläkten går tempen ner till ursprungligt. På bana håller den sig till 87-89 när man smiskar på...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest