Lotus Eclat -77

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Tänkte lägga upp lite info om Eclaten jag skaffade lite av en slump efter att ha sett en bortskänkesannons här på forumet för någon vecka sen.

viewtopic.php?f=8&t=4615


Detta är min andra Lotus, hade en Elise tidigare som jag bytte bort mot en Caterham.


Tycker det är häftigt att det fortfarande finns "bortglömda" bilar av detta slag :-D

Bilen har ägts av PiB Per Brandström fd (ägare av?) Lotusimportören sportvagnsimport.

Målet är att få igång bilen och ha den som finåkarbil på sommaren. Efter första provturen så verkar den betydligt bekvämare att åka i än sjuan..

Lite bilder från när vi hämtade den:
Image
Image
Image
Image

Såhär ser den ut efter en grundlig tvätt och en runda med polermaskinen:
Image

Just nu håller jag på att försöka putsa upp kaross och aluminum och det blir faktiskt ganska bra även om det finns en del sprickor i lacken.


Vi startade upp bilen i söndags efter lite putsande på brytarna och den gick jämnt och fint, t.o.m med AC:n kylde  :up:
Tog en liten provtur och bromsarna slog lite först men annars gick den fint, inga missljud i låda eller bakaxel. Ska byta kamremmen innan jag kör för mycket nu.

Har ni några tips eller om ni vet något om bilens historia så skriv gärna här!
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Puttriken »

Roligt att gamla lik kan få bli återupplivade! Lycka till med renoveringen!
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by STELL »

Tummen upp  :up:
Det är bara att önska lycka till och hoppas att vi får se den på vägarna igen. :-D
Det är roligt att det finns andra Lotusar som har några år på nacken , och som kommer att användas  :banana:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Fredrik_S »

Lycka till med renoveringen!

//Fredrik
Lotus Lös :bawling:
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Lasse H »

Ditt arbete här Patrik är en kulturgärning !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by oodsell »

Grattis till nyförvärvet Patrik! Jag hörde att det var flera som var intresserade av bilen, men det verkar som den kommit i rätta händer. Angående PI Brandström så har min gamla TR3:a också ägts av honom några år i slutet av 50-talet, då han var "Med. stud." från Nissaström. Det blev väl inte så mycket med läkarstudierna utan han blev mer känd som importör av sportbilar i Göteborg och även som racerförare med bl a Alfa Romeo. Tyvärr såg jag hans dödsannons i tidningen för någon månad sedan.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Tack för lyckönskningarna!

De andra som var och tittade på bilen var också riktiga (och mycket trevliga) entusiaster som säkert också hade vårdat bilen ömt :-D och det var nog det PiB:s son ville när han annonserade ut bilen just här på forumet..

Ikväll har jag tvättat av en fälg med ett starkt medel som jag fått av farsan, de använder det på firman han jobbar på för att tvätta av skit och oxid på bakgavellyftar av aluminium på transportbilar. Det funkade jäkligt bra faktiskt! Ska ta en jämförande bild imorgon för att visa skillnaden.
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Jakke »

jag har ett "dundermedel" på flaska om du är intresserad, tror att det heter Process AL. Hojta om du är intresserad.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Ska försöka få tag i lite bättringsfärg till bilen.

Lotus hade 3st olika gula färger 1977, Lotus Yellow, Medium Yellow och Lemon yellow.

Nån som vet vilken det kan vara eller om det går att hitta nånstans på bilen?
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by STELL »

Kolla med fabriken. När jag har varit i kontakt med dem så har de hjälpt till så gått de kan.
Jag fick motor & chassi#, färg , tillverknings och leveransdag av dem på min Excel ( Visserligen var det några år sedan ca 7-8 år sen tror jag)
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Stefan_A »

Såväl verkstadshandbok som reservdelskatalog finns att hitta på eBay, om du inte redan har beställt så är det mer eller mindre ett måste. Lycka till med renoveringen, och tänk på att det är en kulturgärning! Ser fram emot ett reportage i Winners Choice framöver :hack:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Fick detta svar från Lotus Cars ang färgen på bilen. Kul att de svarar och fort dessutom! :-D

Dear Patrik,
I had been asked to search the archives on your behalf, these older records are very scarce and limited. A domestic (UK) 0142D in yellow was ordered by the Norfolk Motor Company for a Mr Frost or Frosts on 19.3.76 with engine number 260312545. The second with Vin: 77080142F ordered in Monaco White by Per Brandstrom on the 23.9.77 with engine number 770814020, the build book only contained the four small warranty claims. Colin Chapman owned a 1977 Yellow Eclat but I can not find any ICI codes for either the yellow or Monaco White.
I hope this is of assistance.

Best Regards
Colin


Det konstiga är att det inte finns några spår av att det varit nån annan färg på bilen från början...

Kul att Chapman hade en gul Eclat 1977 själv  :up:
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Stefan_A wrote:Såväl verkstadshandbok som reservdelskatalog finns att hitta på eBay, om du inte redan har beställt så är det mer eller mindre ett måste. Lycka till med renoveringen, och tänk på att det är en kulturgärning! Ser fram emot ett reportage i Winners Choice framöver :hack:
Ska kolla ebay, en verkstadshandbok vore kanon att ha.

Tack för tipset!


Kanske kan skriva ihop nåt när jag kommit lite längre med bilen :-D
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Stefan_A »

Jag gjorde en sökning på det innan vi träffades i Laholm. Då hittade jag även en broschyr med en ljusgul Eclat på. Allt på Engelska eBay, och ge inte upp hoppet även om det står att de bara skickar inom UK. Det är bara att ställa en fråga om de kan tänka sig att skicka till Sverige också, vilket inte brukar vara några problem.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by STELL »

Jag köpte min reservdelsbok via Paul Matty. Serviceboken hittade jag i hyllan hos Margie bookshop i Stockholm. Om eclatens böcker är som till Excelen så är reservdelskatalogen viktigast, om du intr är ute efter åtdragningsmoment etc för renovering av motor och liknande.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest