Elise funderingar

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Peter
Användare
Posts: 3
Joined: Wed 21 May, 2003 07:38
Contact:

Elise funderingar

Post by Peter »

Hej!
Efter att ha sett några Eliser på Nurburgring och åkt i en Exige är jag väldigt sugen på att skaffa en Elise.
Den svenska marknaden för sådana bilar är liten, går det att sälja en Elise i Sverige?
Om några år är det nämligen dax att byta.
Wendels hade någon till salu men det lutar åt att jag rullar ner till Tyskland och inhandlar en bil.

Tack!

Peter
Guest

Post by Guest »

Min uppfattning är att bilar av "Elisetyp" är en kraftigt växande marknad i Sverige. Tidigare har det varit framför allt engelsmännen som insett detta med lätta och billiga bilar, men nu verkar svenskar och andra även inse att det är kul och relativt billigt.

Jag tror att det är inga som helst problem att sälja en Elise i Sverige, det finns ju väldigt få till salu samtidigt som efterfrågan växer. Titta på dig själv - du måste hämta en i Tyskland. Jag vet två andra bara i Stockholm som hämtat hem Elise från Tyskland i år.

Åkte du Exige på Ringen?
User avatar
Olof Björland
Stamgäst
Posts: 29
Joined: Wed 22 Jan, 2003 09:48
Location: Kullavik, 2 mil SV om Gbg
Contact:

Post by Olof Björland »

Vilken motor var det i Exigen ?

Var den komplett tävlingsutrustad ?

Hur många varv körde Du ?

Vad blev det för tid ?

Snabba hälsningar
o L O f TUS
( ) L ( ) F Björland
Korshamnsvägen 51
S-429 31 Kullavik (2 mil SV om Gbg)
Telefon 031 - 93 37 10
Mobil 0708 - 93 37 10
E-mail: olof.bjorland@telia.com
Peter
Användare
Posts: 3
Joined: Wed 21 May, 2003 07:38
Contact:

Exige på ringen

Post by Peter »

Enligt den glada holländaren var motorn standard förutom:
Luftbox, avgassystem och mappad.
Ingen aning om effekt.
Bilen var preppad för clubracing och hade en enklare skyddsbur.

Varvet, gick inte fort, detta berodde dock mer på att föraren inte kunde linjen.
Jag upplevde bilen som riktigt snäll, OK, det gick inte fort, föraren körde definitivt inte på gränsen.
På ringen bör bilen ställas lite mjukare baktill (visst, subjektivt men allafall min erfarenhet). Exigen var nu inställd för sprintrace på Zandvoort och en aning för hård i de snabba partierna. I Kesselchen studsade den lite för mycket, går att göra en del map chassi inställningar.
Men, cool kärra, jag skall dock handla en Elise, behöver inte en bil till som är totalt obrukbar på landsväg.
Coolt att kunna ta en tur med flickvännen utan att bli bullerskadad och känna sig "centrifugierad".

/Peter
Guest

Post by Guest »

Hör av dig om det blir något köp! Du kan få massor av råd och tips från oss.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests