Lotus elise s1 -97

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus elise s1 -97

Post by StefanA »

Göran wrote: Jag satte dit nylonbussningar för flera år sedan och har aldrig fått dem tysta. Det knirkar och knarkar hela tiden. Vad är din erfarenhet och har du några tips???
Sorry för sent svar...

Har kört med mina nylonbussningar ett halvår nu och jag har inte hört några missljud (iaf inget som överröstar allt annat missljud... ;) )
Hade på rätt mycket fett när jag satte dit dom. Mina hade också väldigt tight passform vilket gjorde att metallcylindern i mitten gick väl trögt*, därför putsade jag av plastbussningarna på utsidan en aning innan jag pressade i dom i bärarmarna.

*Så trögt att det var svårt att röra hjulnavet upp och ned (utan fjäder och stötdämpare)...
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus elise s1 -97

Post by Göran »

Jag är också rätt sen..... :)

Hur som helst så verkar du ha gjort ett bättre jobb än den verkstad jag anlitade. Säkert bättre att ha gjort det själv, om man hade haft tid.....
Men väghållningen är det inget fel på (med nya fjädrar och ställbara dämpare). Och så vänjer man sig vid att det "ska" låta.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus elise s1 -97

Post by StefanA »

Idag blev det premiärtur för året! Riktigt skönt väder och det gick att åka med taket av utan att frysa!

Lotusen åkte ut ur mekgaraget och den gamla landrovern åkte in:
Image
Är en helt vansinnig kontrast mellan bilarna, känns som om man sitter under vägbanan och att det räcker med att blåsa på ratten för att svänga när man hoppar in i elisen efter en vinters landroverkörande... :) Det enda som är likt är väl den obefintliga komforten... ;) (även om lotusen faktiskt är riktigt tyst och bekväm i jämförelse)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus elise s1 -97

Post by oodsell »

Schysst combo tycker jag.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests