Larsson wrote:Hej!
Någon som vet vad delen nedan är och var den skall sitta?
"otter switch", temperaturstyrd brytare.
Den ska sitta i någon kylarslang/adapter och ska sluta kontakterna till kylar fläktarna.
Jag vet inte hur det ser ut på Esprit men på Excel sitter den i den översta slangen mellan motorn och kylaren.
Larsson wrote:Hej!
Någon som vet vad delen nedan är och var den skall sitta?
"otter switch", temperaturstyrd brytare.
Den ska sitta i någon kylarslang/adapter och ska sluta kontakterna till kylar fläktarna.
Jag vet inte hur det ser ut på Esprit men på Excel sitter den i den översta slangen mellan motorn och kylaren.
Tack för hjälpen har nu hittat var den skall sitta.
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Då har den vänstra tanken kommit på plats, kul att få montera något!!
Attachments
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Kommer inom kort att få tillbaka toppen och vevaxeln, skall då börja sätta ihop motorn.
Vissa delar monteras ihop utan packning (bl.a. oljesumpen) och enligt handboken skall
man använda "Permabond". Finns denna produkt idag eller någon har något annat tips?
Såg när jag demonterade motorn att man tidigare använt någon form av Silicon, mycket
av detta satt i silen där oljepumpen suger upp oljan.
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
När jag demonterade motorn så sitter inte röret som är markerat med rött på bilden i min motor.
Tror jag läst någonstans att detta rör endast sitter på 907 och 912 motorn, är det så?
Attachments
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Hej Fredrik. Följer ditt projekt och är väldigt imponerad av hur mycket du får gjort. Underbar, hoppas att det inspirerar andra som har bilar som stått alltför länge avställda .
Till din fråga... det har ju gått några veckor, så du har säkert redan hittat svaret. Jag skulle tro att det har nått med att göra, att du förmodligen har torrsump på din bil. Kollade runt lite på nätet och i dokumentationen jag fick med till min bil. Får inte riktigt kläm på hur det ser ut på 910:an med torrsump, och hur oljan trycks från motorn till oljetank. Finns väl lite olika lösningar, jag flyger motorsegelplan, och det sitter en Rotax 100 hästare 4 cyl boxer i den. Där sitter det en pump som suger från oljetanken och det är vevhus - kompet som trycker tillbacks oljan till tanken. Men hur funkar det på Lotus?
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan A wrote:Hej Fredrik. Följer ditt projekt och är väldigt imponerad av hur mycket du får gjort. Underbar, hoppas att det inspirerar andra som har bilar som stått alltför länge avställda .
Till din fråga... det har ju gått några veckor, så du har säkert redan hittat svaret. Jag skulle tro att det har nått med att göra, att du förmodligen har torrsump på din bil. Kollade runt lite på nätet och i dokumentationen jag fick med till min bil. Får inte riktigt kläm på hur det ser ut på 910:an med torrsump, och hur oljan trycks från motorn till oljetank. Finns väl lite olika lösningar, jag flyger motorsegelplan, och det sitter en Rotax 100 hästare 4 cyl boxer i den. Där sitter det en pump som suger från oljetanken och det är vevhus - kompet som trycker tillbacks oljan till tanken. Men hur funkar det på Lotus?
Hej Stefan!
Ja jag fick en del gjort innan semester men har nu en paus i renoverandet fram till hösten. Toppen är i alla fall klar, har bytt alla styrningar och ventiler samt planslipat den. Skall på Torsdag lämna in instrument panelen till Color Glo för att få den renoverad.
När det gäller min fråga så har jag inte fått fram något svar på den :-(
Har dock inte torrsump på denna motor var nog bara på de tidigare vi får hoppas att någon med kompetens i frågan hör av sig.
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Stefan A wrote:Hej Fredrik. Följer ditt projekt och är väldigt imponerad av hur mycket du får gjort. Underbar, hoppas att det inspirerar andra som har bilar som stått alltför länge avställda .
Till din fråga... det har ju gått några veckor, så du har säkert redan hittat svaret. Jag skulle tro att det har nått med att göra, att du förmodligen har torrsump på din bil. Kollade runt lite på nätet och i dokumentationen jag fick med till min bil. Får inte riktigt kläm på hur det ser ut på 910:an med torrsump, och hur oljan trycks från motorn till oljetank. Finns väl lite olika lösningar, jag flyger motorsegelplan, och det sitter en Rotax 100 hästare 4 cyl boxer i den. Där sitter det en pump som suger från oljetanken och det är vevhus - kompet som trycker tillbacks oljan till tanken. Men hur funkar det på Lotus?
Bifogar även en bild på texten i Service Notes pärmen
Attachments
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Larsson wrote:Kommer inom kort att få tillbaka toppen och vevaxeln, skall då börja sätta ihop motorn.
Vissa delar monteras ihop utan packning (bl.a. oljesumpen) och enligt handboken skall
man använda "Permabond". Finns denna produkt idag eller någon har något annat tips?
Såg när jag demonterade motorn att man tidigare använt någon form av Silicon, mycket
av detta satt i silen där oljepumpen suger upp oljan.
Permabond finns på SJsportscars, dock finns det en officiell ersättare Loctite 518 tror jag att det var. Den ska iaf vara"ANAEROBIC".
Ang röret som du inte hade i din motor så tror jag att det röret kan vara för torrsumpsmotorerna då 912orna inte har det.
Rickard wrote:Snyggt !
Har du glasblästrat den, eller vad har du använt för rengöring för att få den finishen ?
Nej, avfettningsmedel, högtryckstvätt, stålborste och motorfärg fick det bli.
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Har nu hämtat toppen, nya styrningar, frästa säten, planslipad och nya ventiler.
Attachments
Styrningar.jpg (216.13 KiB) Viewed 20340 times
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Nu är popup lamporna lackerade (pearlwhite) och renoverade.
Har bestämt mig för att bilen kommer att lackeras pearlwhite
precis som min Excel.
Attachments
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Fredrik Larsson
0734-141498 fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01