Vi fortsätter lite off-topic... Det är ju intressant.
a_annell wrote:Nä, man ska om man sträcker armarna över ratten ha kringlan ungefär vid handled enl. experterna, har jag det känns det bra men jag har ju aparmar så jag får alltid justera ratt längst fram i bilar som det går att justera ratt plus att jag vill ha en upprätt körställning.
Just det, det är precis det jag försöker eftersträva.
Ungefär så här har vi sammanfattat det på rejsa.nu:
Börja med att justera stolen så att du är lagom nära ratten. För att hitta rätt läge gör du så här: Sätt dina axlar tydligt mot stolens ryggstöd, ha ena armen rak och lägg handen ovanpå ratten. Då ska du precis, men inte med någon extra marginal, kunna vika ner handen på andra sidan ratten. Dvs din handled ska landa uppe på rattkransen i det här "testet". När du sen håller i ratten normalt så får du då precis lagom böjda armar.
Kontrollera att du kan trycka ner alla pedalerna helt med böjda ben och ditt ryggslut tydligt tryckt mot stolsryggen. Till sist, se till att du kan sätta din vänster fot till vänster om kopplingspedalen och med böjt ben ta spjärn och trycka kroppen bakåt så att du sitter fast ordentligt i sätet.
Håll dig aldrig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp, eller i slalombanan t.o.m greppa tjugo i fyra. Grip inte med tummarna om rattkransen utan låt dem peka rakt upp.
Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.
Nu ska du ha bra rörelsefrihet för både fötter, armar och händer samtidigt som du ser till att ha hela ryggen och rumpan tryckt mot stolen så att du tydligt kan känna av alla småsignaler bilen kan ge dig om vad den håller på med.
När stolsinställningen/körställningen väl "sitter" så kan man alltid fundera på följande checklista innan det ska till att åkas aktivt...
- Ta ett djupt andetag och slappna av!
- Håller jag i ratten avslappnat men bestämt?
- Inte spänd i armar, händer eller någon annanstans?
- Hela ryggen och rumpan tryckt ordentligt mot stolsryggen?
- Vänster fot i "tryck-kroppen-bakåt-läge" när jag inte använder den till kopplingen?
- Känn efter att du inte sitter och är spänd någonstans i kroppen!
- Andas normalt.