Lotus Exige - Hjälp!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Ambaza
Användare
Posts: 6
Joined: Wed 14 Oct, 2009 13:28
Location: Stockholm

Lotus Exige - Hjälp!

Post by Ambaza »

Hej, har planer på att införskaffa mig en exige för banbruk och behöver lite tipps. =]

Vilken modell ska man satsa på? Har tänkt mig en exige s i alla fall, har även kollat en del på cup modellerna.
vill helst inte ha elhissar, läder säten och annan lyx då detta kommer att åka på en gång ändå när sportstolar mm ska in.

Vad är skillnaden mellan dom alla? prestanda, bur, motor?
Har ni några tipps var man ska vända sig för att hitta en HÖGER-styrd exige? Sverige verkar ju kört då den verkar vara extremt ovanlig.
Någon som har en exige, eller vet var man skulle kunna provsitta/-åka? Är nämligen 1.89cm lång och de känns lite långt till tex Tyskland för att bara provsitta =( Har dock provsuttit i en elise som va cab och de gick bra men man vill ju gärna känna efter med en hjälm på huvet i en med tak :)

Tack på förhand!
Niclas Lindvall
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Nillet »

Högerstyrda hittar du enklast på http://www.pistonheads.com.
Nu vet jag inte vad du menar med sportstolar, i sportpaketet ingår stolar med hål för 4-punktsbälte och en starkare störtbåge med bältesstång för 4-punktsbälte. Leta i så fall efter bilar som har sportpaketet.
Det finns ett fåtal sportstolar med mycket sidostöd som får plats, Lotus och Tillett har. Läs mer i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=55
Det finns några Exiger i Sverige så det går säkert att hitta någon att provsitta, men med din längd är du nära gränsen tror jag. Det går att modifiera stolsinfästningen för att tjäna någon mm.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
MichaelH
Stamgäst
Posts: 74
Joined: Thu 30 Apr, 2009 13:51
Location: Kumla

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by MichaelH »

Vet inte om det är till nån hjälp. men är 1.90 och sitter kalas i sportstolar i elisen även med taket på och hjälm :steer:
Lotus Elise -98,
Ambaza
Användare
Posts: 6
Joined: Wed 14 Oct, 2009 13:28
Location: Stockholm

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Ambaza »

Hittar inge försäljning av lotus på pistonheads.com, bara länkar till div. sidor som tradera?
Precis, då är de sportpaketet jag är ute efter :) Finns de som tillval på alla exige? vet att alla cup-bilarna har de nämligen.
Vad är skillnaden mellan exige s1 & s2?
Någon som vet vad försäkring går på ungefär? kommer nog ha den reggad för både landsväg & bana.
Hur är de med reservdelar till lotus? lätt att få tag på? dyrt?
Niclas Lindvall
Ambaza
Användare
Posts: 6
Joined: Wed 14 Oct, 2009 13:28
Location: Stockholm

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Ambaza »

Någon som har en exige i närheten av stockholm mån tro? :P
Niclas Lindvall
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Nillet »

Ambaza wrote:Hittar inge försäljning av lotus på pistonheads.com, bara länkar till div. sidor som tradera?
Precis, då är de sportpaketet jag är ute efter :) Finns de som tillval på alla exige? vet att alla cup-bilarna har de nämligen.
Vad är skillnaden mellan exige s1 & s2?
Någon som vet vad försäkring går på ungefär? kommer nog ha den reggad för både landsväg & bana.
Hur är de med reservdelar till lotus? lätt att få tag på? dyrt?
Exige S2 på Pistonheads: http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=728
Exige S1 på Pistonheads: http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=18
Om du läser på www.grouplotus.com så kan du se vad de olika tilläggspaketen innehåller i dagens bilar.
Försäkringskostnader går inte att svara på, man får ringa försäkringsbolagen och fråga vad det blir specifikt för dig. Gissar på att det inte är bra att bo i Stockholm och vara ung. :lol:
På bana gäller inga försäkringar, möjligen kan du hitta något bolag som eventuellt gäller.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Ambaza
Användare
Posts: 6
Joined: Wed 14 Oct, 2009 13:28
Location: Stockholm

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Ambaza »

Ser att jag gjort en "liten" miss och missat ett "ej" framför HÖGER-styrd...
Bilen jag söker är alltså VÄNSTER-styrd såklart! :uglyhammer:
beklagar detta!
Niclas Lindvall
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by silke »

Vilken modell ska man satsa på? Har tänkt mig en exige s i alla fall, har även kollat en del på cup modellerna.
vill helst inte ha elhissar, läder säten och annan lyx då detta kommer att åka på en gång ändå när sportstolar mm ska in.

Vad är skillnaden mellan dom alla? prestanda, bur, motor?
Det som är gemensamt för Exige S och alla cup modeller är att de har Toyotamotorn med kompressor. Om du vill ha en snabb och smidig import så skulle jag satsa på en S då den är typgodkänd i hela EU. Utbudet borde dessutom vara större. S:en har som standard 220hk, men ett ganska vanligt tillval är "Power Pack" (PP) som höjer effekten till 240hk.

Om jag minns rätt så finns det fyra olika cup modeller 240 Cup, 255 Cup, 260 Cup MY2009 och 260 Cup MY2010, effekten kan du säkert lista ut! :-D De två första modellerna, 240 och 255 CUP, har bara nationellt typgodkännande i England (så kallat SVA, Single Vehicle Approval) så det skulle kunna skapa lite problem i samband med import. Men som jag skrev i en annan tråd häromdagen så gör jag tolkningen att det trots allt borde funka, men man bör nog ta kontakt med Transportstyrelsen innan man slår till. De två olika 260 Cup modellerna är typgodkända i hela EU, så där är det fritt fram att importera utan problem.

Ingen av Exigemodellerna har bur som standard, Cup modellerna är dock förberedda för helbur.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att Cup modellerna är färdigpreppade banbilar som du även får köra med på gata, allt utrustning du kan tänkas vilja ha finns redan på dem. Körkomforten på landsväg vill jag dock inte tänka på... Om du framför allt kommer använda bilen till bankörning så vore väl en Cup det naturliga valet. Exige S är något mer anpassad för landsvägskörning, samtidigt som den säkerligen gör mycket bra ifrån sig på bana. Exige S med PP borde, enligt mig, vara en mycket bra kompromiss mellan bankörning och landsvägskörning. Med S modellen behöver du som sagt heller inte oroa dig för registreringsbesiktningen.
Ser att jag gjort en "liten" miss och missat ett "ej" framför HÖGER-styrd...
Bilen jag söker är alltså VÄNSTER-styrd såklart!
beklagar detta!
Utbudet av vänsterstyrt är betydligt mindre, priserna även väsentligt mycket högre. Ett tips är http://www.mobile.de, där du kan se ifall du kan hitta något på den tyska marknaden.

Lycka till i letandet!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Ambaza
Användare
Posts: 6
Joined: Wed 14 Oct, 2009 13:28
Location: Stockholm

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Ambaza »

Känns som att de lutar mot en Exige S med Power Pack =] finns ju inget som säger att man kan göra om den till en "egen" cup-bil :-D Nu gäller de bara att hitta den perfekta :P
Har faktiskt hittat en hel del i Tyskland på mobile.de, men skulle dock kännas skönt att ha med sig någon tysktalande.
Vad kostar en import från tyskland förresten?

Tack för er bra och snabba respons här på forumet  :up:
Niclas Lindvall
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Finn »

När jag tog hem min kostade det ca 5000:- med allt. (resa mm)
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by silke »

Ambaza wrote:Har faktiskt hittat en hel del i Tyskland på mobile.de, men skulle dock kännas skönt att ha med sig någon tysktalande.
Vad kostar en import från tyskland förresten?
Jag skulle nog räkna med ca 10,000 för en import från Tyskland och ett par tusenlappar till för en import från England. Inklusive resa, helförsäkring, färje/broavgifter, bakgrundskontroll, registreringsbesiktning och så vidare..

Hämtade hem en bil från Tyskland för några år sedan, klarade mig alldeles utmärkt på engelskan. Så ta kontakt med säljarna innan så får du nog ganska snabbt klart för dig om du behöver hjälp av någon tysktalande eller inte!

Lycka till!  :beer:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Cmon
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 07 Apr, 2013 15:09

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Cmon »

Väcker lite liv i denna tråden då jag är inne på en Exige S2. Men skulle vilja försöka få fram mer info om just detta "Power Pack" som ni pratar om. Då jag är inne på att få tag på 220hk versionen så skulle det vara intressant att veta vad som skiljer 243hk versionen med Power Pack?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Nillet »

Cmon wrote:Väcker lite liv i denna tråden då jag är inne på en Exige S2. Men skulle vilja försöka få fram mer info om just detta "Power Pack" som ni pratar om. Då jag är inne på att få tag på 220hk versionen så skulle det vara intressant att veta vad som skiljer 243hk versionen med Power Pack?
Hittade en gammal pdf på S2 Exige S, där står (Performance Pack i fetstil):
Options
Focused and uncompromising in its ability to bestow ultimate driving thrills, the Exige S can be further tailored to owners’ requirements with three option packs. The Touring Pack offers a noise insulation kit, iPod* stereo connection, full carpets, auxiliary driving lights, cup holder, leather trimmings and body-moulding leather or microfibre suede-effect ProBax seats. The Sport Pack enhances the Exige S’ performance characteristics with the Lotus Traction Control System, Bilstein sports dampers, cloth ProBax sports seats, steel roll-over hoop and struts, cross-bar with harness mounts and an adjustable front anti-roll bar. The Performance Pack creates the most intense Exige and consists of a 240 hp engine upgrade, 308 mm front discs with AP Racing four- piston calipers, upgraded front and rear brake pads, full length roof scoop and an upgraded clutch plate and cover. For ultimate track day authority, the Exige S with Performance Pack comes with a variable-slip traction and launch control system.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Cmon
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 07 Apr, 2013 15:09

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Cmon »

Tack!:) det är ju helt klart det man ska ha!:)

Men vad har dem gjort för att få upp motorn från 220hp till 240hp?
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Lotus Exige - Hjälp!

Post by Graf Orlok »

Men vad har dem gjort för att få upp motorn från 220hp till 240hp?
På min räckte det med att uppgradera ECU:n. Fick 260 glada pållar och en mycket jämn fördelning över vridmomentet rakt över hela registret.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Post Reply