Lotus Exige - Hjälp!
Lotus Exige - Hjälp!
Hej, har planer på att införskaffa mig en exige för banbruk och behöver lite tipps. =]
Vilken modell ska man satsa på? Har tänkt mig en exige s i alla fall, har även kollat en del på cup modellerna.
vill helst inte ha elhissar, läder säten och annan lyx då detta kommer att åka på en gång ändå när sportstolar mm ska in.
Vad är skillnaden mellan dom alla? prestanda, bur, motor?
Har ni några tipps var man ska vända sig för att hitta en HÖGER-styrd exige? Sverige verkar ju kört då den verkar vara extremt ovanlig.
Någon som har en exige, eller vet var man skulle kunna provsitta/-åka? Är nämligen 1.89cm lång och de känns lite långt till tex Tyskland för att bara provsitta =( Har dock provsuttit i en elise som va cab och de gick bra men man vill ju gärna känna efter med en hjälm på huvet i en med tak :)
Tack på förhand!
Vilken modell ska man satsa på? Har tänkt mig en exige s i alla fall, har även kollat en del på cup modellerna.
vill helst inte ha elhissar, läder säten och annan lyx då detta kommer att åka på en gång ändå när sportstolar mm ska in.
Vad är skillnaden mellan dom alla? prestanda, bur, motor?
Har ni några tipps var man ska vända sig för att hitta en HÖGER-styrd exige? Sverige verkar ju kört då den verkar vara extremt ovanlig.
Någon som har en exige, eller vet var man skulle kunna provsitta/-åka? Är nämligen 1.89cm lång och de känns lite långt till tex Tyskland för att bara provsitta =( Har dock provsuttit i en elise som va cab och de gick bra men man vill ju gärna känna efter med en hjälm på huvet i en med tak :)
Tack på förhand!
Niclas Lindvall
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Högerstyrda hittar du enklast på http://www.pistonheads.com.
Nu vet jag inte vad du menar med sportstolar, i sportpaketet ingår stolar med hål för 4-punktsbälte och en starkare störtbåge med bältesstång för 4-punktsbälte. Leta i så fall efter bilar som har sportpaketet.
Det finns ett fåtal sportstolar med mycket sidostöd som får plats, Lotus och Tillett har. Läs mer i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=55
Det finns några Exiger i Sverige så det går säkert att hitta någon att provsitta, men med din längd är du nära gränsen tror jag. Det går att modifiera stolsinfästningen för att tjäna någon mm.
Nu vet jag inte vad du menar med sportstolar, i sportpaketet ingår stolar med hål för 4-punktsbälte och en starkare störtbåge med bältesstång för 4-punktsbälte. Leta i så fall efter bilar som har sportpaketet.
Det finns ett fåtal sportstolar med mycket sidostöd som får plats, Lotus och Tillett har. Läs mer i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=55
Det finns några Exiger i Sverige så det går säkert att hitta någon att provsitta, men med din längd är du nära gränsen tror jag. Det går att modifiera stolsinfästningen för att tjäna någon mm.
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Vet inte om det är till nån hjälp. men är 1.90 och sitter kalas i sportstolar i elisen även med taket på och hjälm 
Lotus Elise -98,
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Hittar inge försäljning av lotus på pistonheads.com, bara länkar till div. sidor som tradera?
Precis, då är de sportpaketet jag är ute efter :) Finns de som tillval på alla exige? vet att alla cup-bilarna har de nämligen.
Vad är skillnaden mellan exige s1 & s2?
Någon som vet vad försäkring går på ungefär? kommer nog ha den reggad för både landsväg & bana.
Hur är de med reservdelar till lotus? lätt att få tag på? dyrt?
Precis, då är de sportpaketet jag är ute efter :) Finns de som tillval på alla exige? vet att alla cup-bilarna har de nämligen.
Vad är skillnaden mellan exige s1 & s2?
Någon som vet vad försäkring går på ungefär? kommer nog ha den reggad för både landsväg & bana.
Hur är de med reservdelar till lotus? lätt att få tag på? dyrt?
Niclas Lindvall
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Exige S2 på Pistonheads: http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=728Ambaza wrote:Hittar inge försäljning av lotus på pistonheads.com, bara länkar till div. sidor som tradera?
Precis, då är de sportpaketet jag är ute efter :) Finns de som tillval på alla exige? vet att alla cup-bilarna har de nämligen.
Vad är skillnaden mellan exige s1 & s2?
Någon som vet vad försäkring går på ungefär? kommer nog ha den reggad för både landsväg & bana.
Hur är de med reservdelar till lotus? lätt att få tag på? dyrt?
Exige S1 på Pistonheads: http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=18
Om du läser på www.grouplotus.com så kan du se vad de olika tilläggspaketen innehåller i dagens bilar.
Försäkringskostnader går inte att svara på, man får ringa försäkringsbolagen och fråga vad det blir specifikt för dig. Gissar på att det inte är bra att bo i Stockholm och vara ung.
På bana gäller inga försäkringar, möjligen kan du hitta något bolag som eventuellt gäller.
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Ser att jag gjort en "liten" miss och missat ett "ej" framför HÖGER-styrd...
Bilen jag söker är alltså VÄNSTER-styrd såklart!
beklagar detta!
Bilen jag söker är alltså VÄNSTER-styrd såklart!
beklagar detta!
Niclas Lindvall
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Det som är gemensamt för Exige S och alla cup modeller är att de har Toyotamotorn med kompressor. Om du vill ha en snabb och smidig import så skulle jag satsa på en S då den är typgodkänd i hela EU. Utbudet borde dessutom vara större. S:en har som standard 220hk, men ett ganska vanligt tillval är "Power Pack" (PP) som höjer effekten till 240hk.Vilken modell ska man satsa på? Har tänkt mig en exige s i alla fall, har även kollat en del på cup modellerna.
vill helst inte ha elhissar, läder säten och annan lyx då detta kommer att åka på en gång ändå när sportstolar mm ska in.
Vad är skillnaden mellan dom alla? prestanda, bur, motor?
Om jag minns rätt så finns det fyra olika cup modeller 240 Cup, 255 Cup, 260 Cup MY2009 och 260 Cup MY2010, effekten kan du säkert lista ut!
Ingen av Exigemodellerna har bur som standard, Cup modellerna är dock förberedda för helbur.
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att Cup modellerna är färdigpreppade banbilar som du även får köra med på gata, allt utrustning du kan tänkas vilja ha finns redan på dem. Körkomforten på landsväg vill jag dock inte tänka på... Om du framför allt kommer använda bilen till bankörning så vore väl en Cup det naturliga valet. Exige S är något mer anpassad för landsvägskörning, samtidigt som den säkerligen gör mycket bra ifrån sig på bana. Exige S med PP borde, enligt mig, vara en mycket bra kompromiss mellan bankörning och landsvägskörning. Med S modellen behöver du som sagt heller inte oroa dig för registreringsbesiktningen.
Utbudet av vänsterstyrt är betydligt mindre, priserna även väsentligt mycket högre. Ett tips är http://www.mobile.de, där du kan se ifall du kan hitta något på den tyska marknaden.Ser att jag gjort en "liten" miss och missat ett "ej" framför HÖGER-styrd...
Bilen jag söker är alltså VÄNSTER-styrd såklart!
beklagar detta!
Lycka till i letandet!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Känns som att de lutar mot en Exige S med Power Pack =] finns ju inget som säger att man kan göra om den till en "egen" cup-bil
Nu gäller de bara att hitta den perfekta :P
Har faktiskt hittat en hel del i Tyskland på mobile.de, men skulle dock kännas skönt att ha med sig någon tysktalande.
Vad kostar en import från tyskland förresten?
Tack för er bra och snabba respons här på forumet
Har faktiskt hittat en hel del i Tyskland på mobile.de, men skulle dock kännas skönt att ha med sig någon tysktalande.
Vad kostar en import från tyskland förresten?
Tack för er bra och snabba respons här på forumet
Niclas Lindvall
Re: Lotus Exige - Hjälp!
När jag tog hem min kostade det ca 5000:- med allt. (resa mm)
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Jag skulle nog räkna med ca 10,000 för en import från Tyskland och ett par tusenlappar till för en import från England. Inklusive resa, helförsäkring, färje/broavgifter, bakgrundskontroll, registreringsbesiktning och så vidare..Ambaza wrote:Har faktiskt hittat en hel del i Tyskland på mobile.de, men skulle dock kännas skönt att ha med sig någon tysktalande.
Vad kostar en import från tyskland förresten?
Hämtade hem en bil från Tyskland för några år sedan, klarade mig alldeles utmärkt på engelskan. Så ta kontakt med säljarna innan så får du nog ganska snabbt klart för dig om du behöver hjälp av någon tysktalande eller inte!
Lycka till!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Väcker lite liv i denna tråden då jag är inne på en Exige S2. Men skulle vilja försöka få fram mer info om just detta "Power Pack" som ni pratar om. Då jag är inne på att få tag på 220hk versionen så skulle det vara intressant att veta vad som skiljer 243hk versionen med Power Pack?
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Hittade en gammal pdf på S2 Exige S, där står (Performance Pack i fetstil):Cmon wrote:Väcker lite liv i denna tråden då jag är inne på en Exige S2. Men skulle vilja försöka få fram mer info om just detta "Power Pack" som ni pratar om. Då jag är inne på att få tag på 220hk versionen så skulle det vara intressant att veta vad som skiljer 243hk versionen med Power Pack?
Options
Focused and uncompromising in its ability to bestow ultimate driving thrills, the Exige S can be further tailored to owners’ requirements with three option packs. The Touring Pack offers a noise insulation kit, iPod* stereo connection, full carpets, auxiliary driving lights, cup holder, leather trimmings and body-moulding leather or microfibre suede-effect ProBax seats. The Sport Pack enhances the Exige S’ performance characteristics with the Lotus Traction Control System, Bilstein sports dampers, cloth ProBax sports seats, steel roll-over hoop and struts, cross-bar with harness mounts and an adjustable front anti-roll bar. The Performance Pack creates the most intense Exige and consists of a 240 hp engine upgrade, 308 mm front discs with AP Racing four- piston calipers, upgraded front and rear brake pads, full length roof scoop and an upgraded clutch plate and cover. For ultimate track day authority, the Exige S with Performance Pack comes with a variable-slip traction and launch control system.
Re: Lotus Exige - Hjälp!
Tack!:) det är ju helt klart det man ska ha!:)
Men vad har dem gjort för att få upp motorn från 220hp till 240hp?
Men vad har dem gjort för att få upp motorn från 220hp till 240hp?
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
Re: Lotus Exige - Hjälp!
På min räckte det med att uppgradera ECU:n. Fick 260 glada pållar och en mycket jämn fördelning över vridmomentet rakt över hela registret.Men vad har dem gjort för att få upp motorn från 220hp till 240hp?
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--