Ny på forumet, snart medlem.

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
User avatar
Calson
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 16 Sep, 2009 08:32
Location: Stockholm
Contact:

Ny på forumet, snart medlem.

Post by Calson »

Hejsan,

Mitt namn är Jonas Calson och jag är ny på detta forum, så även i Lotus-världen. Bor i Stockholm och har nu bestämt mig för att införskaffa en Elise 111R så det är ifrån mig ni kommer få alla puckade frågor m.m. :-D

Image
(Min Audi TT quattro Club Sport från Ace Competition)

Tog min racinglicens på Mantorp för 5 år sedan och har kört lite bana med bla. en Audi TT quattro som jag nyligen sålt och känner nu att det är dags för en riktigt bil. Fick provköra en kollegas 111R (RHD) somras och provkörde igår en Exige (LHD) och är numera helt såld. Vet dock bara inte om bilen jag ska slå till på står nere på kontinenten, i UK eller USA. Vi får se. Tanken är att det ska stå något i mitt garage till årsskiftet iaf.

Jag funderar mycket på det här med att köpa en RHD. Hur är det? Kommer man vänja sig? Vågar man slå till på en sådan? Är det någon i Sverige som konverterart till Elise RHD till LHD? Ska man köpa en 111S med Rovern, räcker det? Osv osv….Ska man köpa en som är färdigpreppad eller så org som möjligt o preppa den själv?

Har surfat runt lite på det här forumet och det finns enormt mycket intressant att läsa. Ser fram emot vintern.
Jonas Calson
Lotus Elise 111R ST -06
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by Nillet »

Välkommen hit!

Att köra RHD är väl inget stort problem.
Vid omkörning är det naturligvis en nackdel.
På drive-in på McD är det ett problem men om du skall köra en bil med låg vikt så kommer du inte att äta där ändå. :lol:

Har dålig på LHD-konverterade Eliser men en VX220 (Speedster) i Halmstad ha nyligen gjort det. Om du vill komma i kontakt med honom har jag kontaktuppgifter. Han köpte mina stolar...
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by StefanA »

Hej,

Själv köpte jag en högerstyrd elise för 1.5 år sedan. Vande mig snabbt och känner inget behov av att byta ratten till vänster sida.

Lycka till med elise-letandet!
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by silke »

Välkommen till forumet Jonas!

Jag köpte min högerstyrda 111R i vintras och efter bara några mil hade jag vant mig vid att köra högerstyrt, inga problem! Men visst är sikten lite sämre vid omkörningar och filbyten, men man sitter ändå såpass centralt i bilen så det stör inte nämnvärt.

Klart du skall slå till på en 111R!  :beer:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Calson
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 16 Sep, 2009 08:32
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by Calson »

Hej och tack Daniel,
Vänta lite nu, var det inte dig jag fick åka med på Gelleråsen (KAK/LOKA-träffen) för några veckor sedan? Tycker jag känner igen din profilbild....
Jonas Calson
Lotus Elise 111R ST -06
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by silke »

Calson wrote:Hej och tack Daniel,
Vänta lite nu, var det inte dig jag fick åka med på Gelleråsen (KAK/LOKA-träffen) för några veckor sedan? Tycker jag känner igen din profilbild....
Jajamen, visst var det det. Om du tittar riktigt noga på profilbilden så kanske du ser dig själv sittandes i passagerarsätet! :-D Skoj att du tagit ditt förnuft till fånga och bestämt dig för att köpa en Elise!  :wave:

Tack själv för åkturen i R8:an, en sån bil och en sån motor!  :hyper: Satt som fastlimmad mot ryggstödet när du gick på gas på rakan, det var en upplevelse jag inte kommer glömma i första taget!  :up:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Calson
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 16 Sep, 2009 08:32
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på forumet, snart medlem.

Post by Calson »

Där ser man, världen är inte så stor trots allt ;) Tack för åkturen. Den satte sina spår kan man ju säga.

Ja, nu i vinter ska vi slå till. Är inne på Pistonhead varje dag och letar. Sedan måste jag ta reda på hur jag ska få hem den, alla papper och utgifter som till tillkommer osv. Kommer nog hitta de flesta svaren här på forumet.
Jonas Calson
Lotus Elise 111R ST -06
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests