Sportbilar, småbarn och hundar

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Sportbilar, småbarn och hundar

Post by oodsell »

På en annan website: http://www.svartamasken.com dök det upp en artikel om sportbilar och småbarn. Det satte igång minnet av hur mina barn under uppväxtåren fått stå ut med pappas sportbilsintresse. Jag skrev då en artikel om detta, och kanske kan det roa någon även på denna site. Förhoppningsvis är det väl preskriberat vid det här laget, och barnen tycks trots allt inte ha tagit skada av det.

Det började redan med det första barnet i början av 80-talet. Jag hade sedan mina ungkarlsår en Triumph TR3 och eftersom min dåvarande hustru också gillade sportbilar och racing, så tyckte vi det bara var naturligt att både grabben och hunden skulle följa med på våra utflykter. Frågan var bara hur man så säkert som möjligt kunde transportera en 6 månaders baby i en TR3 från Göteborg till Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp? Det löstes genom att placera den bakåtvända babystolen längst fram under instrumentbrädan, och med min fru sittande grensle med ett ben på varje sida. Det var ju bara en tunn plåt mellan grabbens huvud och grenröret, så han sov gott i larmet och värmen där under instrumentbrädan. Och vår dalmatiner satt bakom stolarna iförd läderhuva och halsduk och snusade in alla dofter på vägen. Det var kul att se folks miner när de körde om på motorvägen och insåg att personen i läderhuvan hade en ovanligt lång näsa!
Även hundar gillar att åka sportbil
Även hundar gillar att åka sportbil
TR3 med Tintin.jpg (107.45 KiB) Viewed 8527 times

Några år senare hade också en Lotus Elan S2 inhandlats till vagnparken, och ytterligare en utflykt till Svenskt Sportvagnsmeeting planerades. Nu bestod familjen av grabben på 5 år och en dotter på 3 år. Jag snickrade till en liten sittbräda bakom högerstolen, och bakom vänsterstolen fanns en batteribox som fick fungera som sittplats. Barnen försågs med hemsydda racingoveraller och små läderhuvor och placerades i de små baksätena. För att de inte skulle få för sig att resa sig upp eller försöka smita så installerades två spännband som i bästa fall kunde betraktas som säkerhetsbälten. Sedan körde vi Skåne t o r i strålande sommarväder, inklusive sportvagnsrallyt, utan att behöva ta upp cabben en enda gång på resan. En verkligt minnesvärd resa!
Med hela familjen blir det trångt om saligheten
Med hela familjen blir det trångt om saligheten
Hela familjen i Elan.jpg (148.54 KiB) Viewed 8523 times
När man ser tillbaka på detta så skulle det knappast vara tänkbart eller lagligt att göra så idag, med alla regler om säkerhetsbälten och barnstolar. Men jag resonerade så att när man visste att man i TR3:an satt med magen bakom en nästan 2 meter lång rattstång som slutade strax bakom främre stötfångaren, så tog man det naturligt nog ganska försiktigt på vägen.

Nu har jag väl blivit klokare och låter min 7-åriga dotter (i ett nytt äktenskap) åka med i min Lotus Elise i en riktig framåtvänd barnstol med riktigt säkerhetsbälte. Att vi sedan gjort det i racetempo på Falkenbergs motorbana (ivrigt påhejad av dottern) är en helt annan historia……
Elise gillar att åka med sin namne
Elise gillar att åka med sin namne
CIMG0914.JPG (53.3 KiB) Viewed 8486 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Sportbilar, småbarn och hundar

Post by Lasse H »

Olle !

Kul !
Numera är jag så gammal att jag får säga att allting var
bättre förr. Tycker att ditt reportage bekräftar mitt
påstående. Fina bilder.
Mitt roligaste minne från mina första år som sportbilsägare
(1971) är när jag på besök hos mina föräldrar hemma i Skåne
hade i min MG C Roadster flickvännen i passagerarstolen och
två av hemortens allra sötaste 17-åringar sittande på bakre
sittbrunnskanten med fötterna på batterilådan som fanns bakom
sätena. Bilen hade självklart varken bälten eller störtbåge.
Om folk tittade ? Gissa !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Sportbilar, småbarn och hundar

Post by oodsell »

Det kom en fråga på en annan tråd på forumet om hur man lämpligen kan installera en barnstol i en Elise. Jag svarade per mail till David som ställt frågan med lite bilder hur jag löst det, och det kanske kan vara till nytta för fler som vill låta sina barn tidigt uppleva tjusningen i en Lotus.

Jag har haft en Akta barnstol som kan installeras både bakåtvänd och framåtvänd, och den passar riktigt bra i Elisen. För att ha den bakåtvänd så måste man installera två fästpunkter i golvet, och det går ju inte med en USA-bil som har passagerarairbag. men framåtvänd så behöver man bara spänna fast stolen med det ordinarie trepunktsbältet, antingen framför stolen som på bilden eller bakom och under stolen, då stolens fyrpunktsbälte håller fast barnet.

Jag vet inte om just denna stol finns kvar på marknaden, men annars finns det säkert liknande. Denna har en stålbygel som man fäller ut när man ska ha den bakåtvänd.
Attachments
CIMG3504 - Kopia.JPG
CIMG3504 - Kopia.JPG (123.64 KiB) Viewed 8083 times
CIMG3500 - Kopia.JPG
CIMG3500 - Kopia.JPG (112.81 KiB) Viewed 8090 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests