6-8 Juni 2008 Ronnie Peterson GP Anderstorp

Träffar, bankörningar, möten etc.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

6-8 Juni 2008 Ronnie Peterson GP Anderstorp

Post by Nillet »

Uppsnappat på rejsa.nu.
http://www.themastersseries.com/typopdf ... on2008.pdf

Detta låter jättekul.

Kanske klubben skall annordna en gemensam aktivitet?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Detta är tydligen skrivet på en annan sida:
FORMEL 1 ÅTER I ANDERSTORP !


Glädjebud till alla bilsportintresserade --- efter 30 år kommer formel 1 åter till Anderstorp.
Den anrika mossen blir nästa år --- 6-7-8 juni --- åter mötesplats för bilsportens kungaklass, formel 1.
Det handlar om THE RONNIE PETERSON HISTORIC GRAND PRIX at THE MASTERS SWEDISH CLASSIC. Det blir en tävlingshelg som heter duga. Inte bara formel 1-bilar från perioden 1966 - 1978 kommer att tampas på den småländska banan. Där kommer också bl.a sällsynta Le Mansbilar, sportvagnar och GT-bilar samt givetvis touringbilar före och efter 1966 att tävla.

--- Vi har lyckats få till ett avtal med den brittiska Mastersserien i vilken Anderstorp nästa år kommer att ingå som en deltävling, säger Staffan Svenby, en gång Ronnie Petersons manager, numer ägare och chef för Ring Knutstorp.
--- Det är ett samarbete mellan Anderstorp och Knutstorp som vi väntar oss mycket av. Sverige kommer på bilsportkartan igen och att vi dessutom kan celebrera det sista (?) F1 Grand Prix som körts i Sverige samt hedra minnet av Ronnie Peterson genom att lansera en helt ny tävling är fantastiskt.
--- Jag kan bara instämma, säger Kari Lähtimäki, chef på Anderstorp. Vi körde VM för moderna touringvagnar (WTCC) i år och nu handlar det om F1 och Le Mansbilar! Det blir ett härligt lyft för hela motor-Sverige! En dröm kommer att gå i uppfyllelse för många.

Flera av de bilar som Ronnie Peterson en gång körde kommer till Anderstorp. Med största sannolikhet både JPS-Lotus 72 och 76, kanske även någon av de sista JPS-bilarna. Därutöver kommer Marchbilar i olika upplagor och förhoppningsvis den sexhjuliga Tyrrellracer som Ronnie körde.
Le Mansbilarna kommer att bli en riktig rysare. Gränsen för dessa går vid årgång 1974 vilket innebär att legendariska bilar som Ford GT40, Lola 70GT,Ferrari, Porsche, Lotus, Chevron m.fl kommer till Anderstorp.
I klassen för GT-bilar kommer AC Cobra att ställas mot Chevrolet Corvette och Jaguar E-type samt kvicka Lotus Elaner och andra.


Vidare information vg. kontakta Sveneric Eriksson på flatoutsweden@telia.com

Se även www.themastersseries.com
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Post by STELL »

DET SER UT ATT BLI EN KUL HELG, :-D HOPPAS ATT MAN HAR TID OCH ATT DE INTE TAR FÖR HUTLÖST BETALT FÖR EVENEMANGET. :steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Post by EXCEL,PATRIK. »

Jätte roligt, detta är nog något av det bästa som har hänt i vårt land sedan Norrköpings GP som kördes några år i slutet av 80 talet.
Håller med Stell och hoppas att priset inte stiger så att en familj kan gå dit utan att det tar hela semmesterkassan.
Kanske något för kubben att försöka få mängdrabbat.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Post by Finn »

Låter jättekul :-D
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Post by STELL »

KANSKE ATT VI KAN KOMMA IN FÖR ATT STÄLLA UT BILARNA. RONNIE KÖRDE JU TROTS ALLT LOTUS.  :up:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Redan i kalendern.
Jag kommer att åka dit ... :flag:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
mogge
Forumberoende
Posts: 224
Joined: Mon 23 Aug, 2004 18:58
Location: Lerum
Contact:

6-8 juni

Post by mogge »

Jag tror inte det är sant.....
Ronnie var Lotus/ Lotus var Ronnie på den tiden, men vi skall absulut inte glömma Reine Wisell och Gunnar Nilsson.
Ronnie gick ifrän oss, så även Gunnar, men Reine är pigg, tror jag, borde kunna ''luras'' att dyka upp, ett uppdrag för styrelsen, tycker jag.

Stänger av och återstartar imorgon, och kollar om det jag just läst är sant, detta är precis vad svensk motorsport behöver.
See you all tomorrow.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
mogge
Forumberoende
Posts: 224
Joined: Mon 23 Aug, 2004 18:58
Location: Lerum
Contact:

Re: 6-8 Juni 2008 Ronnie Peterson GP Anderstorp

Post by mogge »

Nillet wrote:Uppsnappat på rejsa.nu.
http://www.themastersseries.com/typopdf ... on2008.pdf

Detta låter jättekul.

Kanske klubben skall annordna en gemensam aktivitet?

Det är ''himla tur vi har'' Nillet, som är alert och hänger på.

Tack

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Kan bara instämma i Morgans uttalande ang Nillet.
Bra att han blev invald i klubbens styrelse.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Post by Stefan_A »

Ser ju kul ut, noterat i kalendern. Att komma in med bilarna kan nog bli svårt, det är ju inte så mycket ledig plats innanför grindarna på Anderstorp i samband med stora event.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
mogge
Forumberoende
Posts: 224
Joined: Mon 23 Aug, 2004 18:58
Location: Lerum
Contact:

Post by mogge »

Lasse H wrote:Kan bara instämma i Morgans uttalande ang Nillet.
Bra att han blev invald i klubbens styrelse.

hälsn
Lasse H

Tycker samma som Lasse H, även om jag inte visste att Nillet blivit invald., spontan reaktion; måste vara oerhört positivt för klubben att ha Nillet i styrelsen, han har Lotus- anda.
Om jag inte förstår helt fel kanske vi via Nillet kan få mer info om vad som händer , tänker då på trackdays etc på detta forum, alla browsar ju inte rejsa mm. Tid (för min del), + gör att man kanske inte alltid vet var man skall leta.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
mogge
Forumberoende
Posts: 224
Joined: Mon 23 Aug, 2004 18:58
Location: Lerum
Contact:

Post by mogge »

Stefan_A wrote:Ser ju kul ut, noterat i kalendern. Att komma in med bilarna kan nog bli svårt, det är ju inte så mycket ledig plats innanför grindarna på Anderstorp i samband med stora event.
Det får vi försöka att fixa till, på ngt sätt.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Post by oodsell »

Morgan och andra,

Eftersom jag känner både Sveneric Ericsson och Staffan Svenby så ska jag kontakta dem och fråga om vi kan få en lämplig plats för LCC's medlemmar med sina bilar. De som kommer i en Lotus bör ju få fritt inträde, och jag tror att det bör finnas intresse från arrangörerna att få dit lite fina bilar längs entrévägen. Jag återkommer.

Olle Odsell
Elise S1 -00
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Post by oodsell »

Det kom ett snabbt svar tillbaka från Sveneric:

Ollie!

Roligt höra ifrån dig.

Projektet F1 i Atorp igen tilltalar mig verkligen. Det är som att rulla igång good old days igen. Mastersfolket i England är mycket trevliga samarbetspartners och det mesta känns rätt.

Jag kommer att kalla till en "pressinformation" på Svenska Bilsportmässan där jag hoppas kunna avslöja exakt vilka klasser det
kommer att bli, förutom de brittiskstyrda. Vidare en bit om alla kringarrangemang (där sportvagnsklubbarna är en viktig del). Vi
kommer också att ställa till med ett rejält partaj (i bästa Marlborostil...) på High Chaparral på lördsagskvällen...Holy mahogany!  :beer:

Jag har vidarebefordrat ditt mejl till herrarna som håller i de aktuella trådarna. Om ingen har hört av sig inom, say, 14 dagar, så sänd ett nytt mejl så ska jag stoppa en handgranat i fickan på dem...

All the Best
Sveneric
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests