Page 1 of 2
Ronnie Peterson
Posted: Mon 17 Mar, 2003 11:54
by Lotus
Jag tänkte att våran främsta F1 och Lotusförare kunde få några ord och tankar här.

Vet någon om han körde Lotus privat också?
Posted: Mon 17 Mar, 2003 12:28
by Plus2
I boken "Lotus Heritage" står han bredvid en Esprit S2 som (om jag minns rätt) påstås vara hans privata bil. Skall fösöka komma ihåg att scanna av ikväll och lägga ut.
Vad tycker du om vykortet på första sidan på lccs.nu? Jag hittade det hemma tillsammans med lite blandade Ronnie-saker från när jag var liten. Bland annat så har jag en svart-vit Duckhams-plansch med hans autograf. Den skrev han åt mig någon gång -76 eller -77 på Motormässan i Malmö.
Nästa framsida på lccs.nu blir kanske ett Scalextric klistermärke
Mvh,
P-O
Posted: Mon 17 Mar, 2003 12:51
by Lotus
Posted: Mon 17 Mar, 2003 12:55
by Lotus
Ronnie borde bli hedersmedlem i Klubben

Posted: Mon 17 Mar, 2003 20:09
by Lotus
Det är så här man vill minnas Ronnie

Posted: Mon 17 Mar, 2003 20:10
by Lotus
Herregud!

så stor bilden blev

:eek2o:
Posted: Tue 18 Mar, 2003 08:41
by Plus2
Du kan minimera "störningarna från bildens rastrering" om du experimenterar lite med "descreen"-inställningar när du scannar.
Men motivet kan ju förstås inte bli bättre
Mvh,
P-O
Posted: Tue 18 Mar, 2003 09:03
by Lotus
[quote="plus2"]Du kan minimera "störningarna från bildens rastrering" om du experimenterar lite med "descreen"-inställningar när du scannar.
/quote]?????? Jag och data

Jag får fråga frugan hur man gör

Posted: Tue 18 Mar, 2003 17:10
by Birger
Jag håller med om att Ronnie är vår största F1-förare, men en som oftast glömms bort är Gunnar Nilsson som tyvärr också gick i mål alldeles för tidigt.
Posted: Tue 18 Mar, 2003 17:19
by Lotus
Han dog väl bara nått år senare?

Posted: Tue 18 Mar, 2003 20:09
by Birger
Gunnar Nilsson körde för Lotus 76-77, med sammanlagt 31 starter
varav en vinst på Zolder.
Han gick bort i cancer 20/10-78 d.v.s. samma år som Ronnie.
Posted: Tue 18 Mar, 2003 21:11
by Plus2
Här är Ronnie med sin Esprit:
Ur registreringsnumret YVG 795 S kan man utläsa att bilen registrerades i Norwich mellan augusti -77 och juli -78.
Bilden är snodd ur boken "Lotus Heritage" av Ian Adcock, min första Lotus-bok köpt under frossan när jag väntade på att fullfölja köpet av min Plus 2:a
Mvh,
P-O
Posted: Tue 18 Mar, 2003 21:27
by Plus2
Sök efter "Gunnar Nilsson" hos
www.latphoto.co.uk så hittar du en del bilder, t.ex.
Jag kan inte komma ihåg att jag sett en Lotus i dessa färger förut... Bilden är från Japans GP -77.
Mvh,
P-O
Posted: Wed 19 Mar, 2003 14:17
by Birger
Bilen på fotot är ingen Lotus, ej heller är det Gunnar Nilsson som sitter bakom ratten. Bilden visar Bertil Roos i en Shadow DN3 på Anderstorp -74
Detta var Bertil Roos enda framträdande i Formel 1.
Posted: Wed 19 Mar, 2003 15:16
by Plus2
Jag säger som Dr. Dängrot, "Jag är skeptisk..."
Här är en bild ur en annan vinkel
1977 Japanese Grand Prix. Fuji, Japan. 21-23 October 1977. Gunnar Nilsson (Lotus 78 Ford). He retired due to gearbox problems. Ref-77 JAP 22. World Copyright - LAT Photographic
Här är en bild på en Shadow DN3:
Och slutligen ännu en bild på Gunnar Nilsson:
1977 Belgian Grand Prix. Zolder, Belgium. 3-5 June 1977. Gunnar Nilsson (Lotus 78 Ford) takes 1st position for his first and only win. Ref-77 BEL 02. World Copyright - LAT Photographic
Man kanske inte sålde JPS cigaretter i Japan? Eller så ville man hårdlansera "Imperial"?
Mvh,
P-O