Då var man Lotus ägare igen.....
Posted: Thu 11 May, 2006 23:17
Den 15-juli förra året, efter en bankörning, så bestämde jag mig för att kolla marknaden för intresserade Lotus Elise köpare. Jag satte ut lite annonser i diverse tidningar och siter på internet och fick väl diverse napp, men inget som ledde till en försäljning. Jag hade en Mustard Yellow Lotus Elise 111s -99
Då fick jag för mig att man kanske skulle kolla vad Wendels skulle betala för den i inbyte, så jag kontaktade Janne och frågade om han var intresserad av att köpa min bil. Han gav mig ett bud på telefon efter min beskrivning av bilen. Jag tyckte budet var helt OK, så vi bestämde att jag skulle komma ner till Trelleborg för att visa upp bilen. Jag hade i princip bestämt mig för att lämna kvar bilen, och åka hem utan, men med en order på en ny bil. Andy tittade på bilen och hittade diverse saker, så Janne drog av ytterligare pengar. Jag kunde säkert själv ha köpt delar från England och monterat, men det var inte värt allt strul.
Detta var den 22-augusti 2005. Det finns egentligen bara en bil som Lotus har, som var intressant och det var en Exige. Då i augusti när jag beställde den, så var det 2005 års priser och utrustning som gällde. Bilen skulle levereras i mars-06 och då tänkte jag att det var en mycket lång väntan, men tiden har gått ganska snabbt ändå.
Vid beställningsdatum så kunde man beställa ett paket som heter Performance Pack, men i samband med MY06, så togs detta paket bort och ersattes med Sport Pack och Super Sport Pack. Naturligtvis så ville jag ha båda paketen och bilen pris steg då naturligtvis.
I Sport Pack så får man följande saker:
Switchable traction control
BS4 T45 steel roll-over hoop and struts
Roll hoop cross bar and race harness mount
ProBax sport seats
Twin oil coolers
Och i Super Sport Pack så ingår:
Track suspension with 1-way adjustable damping and ride height
Adjustable front anti-roll bar
Double shear track control arm brace
Hi-Power silver finish 14-spoke ultra lightweight forged alloy wheels
Ca 50 000:- kostade dessa två paket tillsammans och det fick det bli.
Att välja färg är ju inte heller helt enkelt, men denna gång vad det ett ganska så enkelt val. Jag har alltid gillat den Chrome Orange kulören sedan länge, så en sådan fick det bli. Denna färg var givetvis extra dyr (extremepaint). Den kostade ca 15 000:- extra
Efter mycket snack med folk på engelska forum angående AC, så sa ALLA. Köp ingen ny Exige utan AC. Så en sådan fick det också bli. Då steg bilen med ytterligare 20 000:- AC´n väger ca 10 kg, och denna vikt har jag tjänat in på fälgarna.
För några månader sedan så kom den med trailer från England (frakten kostar 15 000) och jag var naturligtvis väldigt spänd så jag skickade Lasse H till Wendels för att fota lite. Tack Lasse för hjälpen. Det var verkligen riktiga aptitretare.
Det var väl en sak som var riktigt surt och det var precis när bilen var tillverkad, så släppte Lotus ett pressmeddelande om att man kunde beställa en Exige S. Hade jag vetat det, så hade jag naturligtvis valt en sådan istället. Men men, det är inte mycket att hänga läpp för nu. Man får väl uppgradera och ta några förarkurser, så skall det nog gå bra ändå.
Janne frågade om jag hade lust att ställa ut bilen på Stockholms Bilsalong, och det tyckte jag var helt OK.
Om ca två veckor så blir det premiär på Mantorp Park och sedan är jag anmäld till Gotland Ring med Alfaklubben den 25-maj. Det skall bli spännande och se hur denna bil är jämfört med min gamla S1:a.
Detta är den första Exigen i Sverige (av denna kaross), men det har ju i dagarna även kommit en Exige S till Sverige också. Den tredje bilen som har sålts, den har gått till Norge.
Jag tog några enkla bilder igår.
Då fick jag för mig att man kanske skulle kolla vad Wendels skulle betala för den i inbyte, så jag kontaktade Janne och frågade om han var intresserad av att köpa min bil. Han gav mig ett bud på telefon efter min beskrivning av bilen. Jag tyckte budet var helt OK, så vi bestämde att jag skulle komma ner till Trelleborg för att visa upp bilen. Jag hade i princip bestämt mig för att lämna kvar bilen, och åka hem utan, men med en order på en ny bil. Andy tittade på bilen och hittade diverse saker, så Janne drog av ytterligare pengar. Jag kunde säkert själv ha köpt delar från England och monterat, men det var inte värt allt strul.
Detta var den 22-augusti 2005. Det finns egentligen bara en bil som Lotus har, som var intressant och det var en Exige. Då i augusti när jag beställde den, så var det 2005 års priser och utrustning som gällde. Bilen skulle levereras i mars-06 och då tänkte jag att det var en mycket lång väntan, men tiden har gått ganska snabbt ändå.
Vid beställningsdatum så kunde man beställa ett paket som heter Performance Pack, men i samband med MY06, så togs detta paket bort och ersattes med Sport Pack och Super Sport Pack. Naturligtvis så ville jag ha båda paketen och bilen pris steg då naturligtvis.
I Sport Pack så får man följande saker:
Switchable traction control
BS4 T45 steel roll-over hoop and struts
Roll hoop cross bar and race harness mount
ProBax sport seats
Twin oil coolers
Och i Super Sport Pack så ingår:
Track suspension with 1-way adjustable damping and ride height
Adjustable front anti-roll bar
Double shear track control arm brace
Hi-Power silver finish 14-spoke ultra lightweight forged alloy wheels
Ca 50 000:- kostade dessa två paket tillsammans och det fick det bli.
Att välja färg är ju inte heller helt enkelt, men denna gång vad det ett ganska så enkelt val. Jag har alltid gillat den Chrome Orange kulören sedan länge, så en sådan fick det bli. Denna färg var givetvis extra dyr (extremepaint). Den kostade ca 15 000:- extra
Efter mycket snack med folk på engelska forum angående AC, så sa ALLA. Köp ingen ny Exige utan AC. Så en sådan fick det också bli. Då steg bilen med ytterligare 20 000:- AC´n väger ca 10 kg, och denna vikt har jag tjänat in på fälgarna.
För några månader sedan så kom den med trailer från England (frakten kostar 15 000) och jag var naturligtvis väldigt spänd så jag skickade Lasse H till Wendels för att fota lite. Tack Lasse för hjälpen. Det var verkligen riktiga aptitretare.
Det var väl en sak som var riktigt surt och det var precis när bilen var tillverkad, så släppte Lotus ett pressmeddelande om att man kunde beställa en Exige S. Hade jag vetat det, så hade jag naturligtvis valt en sådan istället. Men men, det är inte mycket att hänga läpp för nu. Man får väl uppgradera och ta några förarkurser, så skall det nog gå bra ändå.
Janne frågade om jag hade lust att ställa ut bilen på Stockholms Bilsalong, och det tyckte jag var helt OK.
Om ca två veckor så blir det premiär på Mantorp Park och sedan är jag anmäld till Gotland Ring med Alfaklubben den 25-maj. Det skall bli spännande och se hur denna bil är jämfört med min gamla S1:a.
Detta är den första Exigen i Sverige (av denna kaross), men det har ju i dagarna även kommit en Exige S till Sverige också. Den tredje bilen som har sålts, den har gått till Norge.
Jag tog några enkla bilder igår.