Page 1 of 3

Då var man Lotus ägare igen.....

Posted: Thu 11 May, 2006 23:17
by kotten
Den 15-juli förra året, efter en bankörning, så bestämde jag mig för att kolla marknaden för intresserade Lotus Elise köpare. Jag satte ut lite annonser i diverse tidningar och siter på internet och fick väl diverse napp, men inget som ledde till en försäljning. Jag hade en Mustard Yellow Lotus Elise 111s -99

Då fick jag för mig att man kanske skulle kolla vad Wendels skulle betala för den i inbyte, så jag kontaktade Janne och frågade om han var intresserad av att köpa min bil. Han gav mig ett bud på telefon efter min beskrivning av bilen. Jag tyckte budet var helt OK, så vi bestämde att jag skulle komma ner till Trelleborg för att visa upp bilen. Jag hade i princip bestämt mig för att lämna kvar bilen, och åka hem utan, men med en order på en ny bil.  :up: Andy tittade på bilen och hittade diverse saker, så Janne drog av ytterligare pengar. Jag kunde säkert själv ha köpt delar från England och monterat, men det var inte värt allt strul.

Detta var den 22-augusti 2005. Det finns egentligen bara en bil som Lotus har, som var intressant och det var en Exige. Då i augusti när jag beställde den, så var det 2005 års priser och utrustning som gällde. Bilen skulle levereras i mars-06 och då tänkte jag att det var en mycket lång väntan, men tiden har gått ganska snabbt ändå.

Vid beställningsdatum så kunde man beställa ett paket som heter Performance Pack, men i samband med MY06, så togs detta paket bort och ersattes med Sport Pack och Super Sport Pack. Naturligtvis så ville jag ha båda paketen och bilen pris steg då naturligtvis.

I Sport Pack så får man följande saker:

Switchable traction control
BS4 T45 steel roll-over hoop and struts
Roll hoop cross bar and race harness mount
ProBax sport seats
Twin oil coolers

Och i Super Sport Pack så ingår:

Track suspension with 1-way adjustable damping and ride height
Adjustable front anti-roll bar
Double shear track control arm brace
Hi-Power silver finish 14-spoke ultra lightweight forged alloy wheels

Ca 50 000:- kostade dessa två paket tillsammans och det fick det bli. :shock:

Att välja färg är ju inte heller helt enkelt, men denna gång vad det ett ganska så enkelt val. Jag har alltid gillat den Chrome Orange kulören sedan länge, så en sådan fick det bli. Denna färg var givetvis extra dyr (extremepaint). Den kostade ca 15 000:- extra  :down:

Efter mycket snack med folk på engelska forum angående AC, så sa ALLA. Köp ingen ny Exige utan AC. Så en sådan fick det också bli. Då steg bilen med ytterligare 20 000:- AC´n väger ca 10 kg, och denna vikt har jag tjänat in på fälgarna.

För några månader sedan så kom den med trailer från England (frakten kostar 15 000) och jag var naturligtvis väldigt spänd så jag skickade Lasse H till Wendels för att fota lite. Tack Lasse för hjälpen. Det var verkligen riktiga aptitretare.

Det var väl en sak som var riktigt surt och det var precis när bilen var tillverkad, så släppte Lotus ett pressmeddelande om att man kunde beställa en Exige S. Hade jag vetat det, så hade jag naturligtvis valt en sådan istället. Men men, det är inte mycket att hänga läpp för nu. Man får väl uppgradera och ta några förarkurser, så skall det nog gå bra ändå.

Janne frågade om jag hade lust att ställa ut bilen på Stockholms Bilsalong, och det tyckte jag var helt OK.

Om ca två veckor så blir det premiär på Mantorp Park och sedan är jag anmäld till Gotland Ring med Alfaklubben den 25-maj. Det skall bli spännande och se hur denna bil är jämfört med min gamla S1:a.

Detta är den första Exigen i Sverige (av denna kaross), men det har ju i dagarna även kommit en Exige S till Sverige också. Den tredje bilen som har sålts, den har gått till Norge.

Jag tog några enkla bilder igår.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: Fri 12 May, 2006 07:00
by DJ
GRATTIS!!!

Oj, vilken härlig bil! :shock:

MÅSTE få kolla på den någon dag framöver. Snälla

Posted: Fri 12 May, 2006 07:20
by eon
Grattis Kotten!

Du kommer med andra ord att få en trevlig sommar!
Hur går det med inkörningen?

Posted: Fri 12 May, 2006 08:18
by Nillet
Grattis! Säkert en trevlig bil. Tittar närmare på den på gotland  :up:
Har aldrig sett färgen i verkligheten men :loveu: .

Posted: Fri 12 May, 2006 09:11
by boris
Toppen  :up:
Störtskön kärra, jag såg den på Älvsjömässan och det var helt klart en av bilarna jag stannade längst vid.

Posted: Fri 12 May, 2006 09:27
by AZAD
Grattis!

Posted: Fri 12 May, 2006 09:49
by Lasse H
Jag har haft förmånen att följa affären genom täta mejlkontakter med Lasse J.
Känner därför till alla vedermödor på vägen och därför är det roligt att kunna konstatera att ni två utgör ett fint par ! Snabba och utan övervikt båda två. Ses i sommar och lycka till med bilen.

hälsn
Lasse H

Posted: Fri 12 May, 2006 10:36
by Rickard
Underbar bil & i en grymt fräsch färg, man kanske skulle byta in Epsriten mot en Exige !?

Du kommer ha en fantastisk sommar.. :flag:

Posted: Fri 12 May, 2006 10:44
by Plus2
Det där är verkligen en drömbil. Fräckare än så kan det inte bli!

Chromium Orange... mmmmm....

Lycka till med bilen,
P-O

Posted: Fri 12 May, 2006 10:47
by Mikael_W
grattis  :up: Blev riktigt snyggt med de fälgarna också

Posted: Fri 12 May, 2006 11:45
by eon
Ja, det är synd att man inte kan köpa de fälgarna till Lotus-naven på S2.

Posted: Fri 12 May, 2006 12:49
by DJ
eon wrote:Ja, det är synd att man inte kan köpa de fälgarna till Lotus-naven på S2.
:shock: Har inte Exige S2 och Elise S2 samma nav??

Vad har Exige S2 i sådana fall? 4x95,3 som Elise/Exige S1???

Posted: Fri 12 May, 2006 13:32
by eon
S1 har Rover-nav.
S2 med Rover-motor har Lotus-nav
S2 med Toyota-motor har Toyota-nav
fråga mig inte hur de skiljer sig åt

Posted: Fri 12 May, 2006 14:03
by DJ
eon wrote:S1 har Rover-nav.
S2 med Rover-motor har Lotus-nav
S2 med Toyota-motor har Toyota-nav
fråga mig inte hur de skiljer sig åt
:kopf:
Toyota brukar också ha 4x100, men det kanske skiljer på diamatern på navhålet. Ett problem som går att lösa.

För stort navhål i fälgen kan man antingen strunta i och istället vara noggrann när fälgarna monteras, eller så skaffar man adapterringar (billigt).

För litet navhål i fälgen åtgärdas genom att svarva upp centrumhålen i fälgen, kostar <300 kr/fälg.

Posted: Fri 12 May, 2006 14:57
by kotten
eon wrote:Grattis Kotten!

Du kommer med andra ord att få en trevlig sommar!
Hur går det med inkörningen?
Tackar. Inkörningen går långsamt. Den har nu gått 65 mil (50 på motorväg). Nästa vecka på fredag så skall den på sin fösta service (after sales service). Då utförs endast olja+filter och det görs på den lokala Toyoya verkstan. Jag står för materialet och Lotus betalar arbetet.

Det blir en tur till Stockholm imorgon och då blir det inte motorvägen utan det får nog bli vägen upp mot Örebro/Västerås osv.