Hjälp med Eliseköp!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Hjälp med Eliseköp!

Post by Marcus N »

Hej i mars månad hade jag tänkt att införskaffa mig en Lotus Elise:) Min budget är 200K. Vad ska man kolla efter när man tittar/provkör? finns det någon modell som inte är heltypsgokänd av EU(160, 135, etc)? vad är smidigaste tillvägagångsättet när man köper utomlands? osv(om du har något bra råd/objekt att tipsa om)
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Här har du en länk med info om elisen, det finns massor av flera för att vara väl förberedd. Kan inte göra annat än att rekommendera en elise, den roligaste bil man kan ha!

http://www.hubspace.net/
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Har fått lite insikt i att jag vill ha en Gulmetallic gärna 111S 135 eller 160 med hardtop och då känns det ju kört i hela europa utom england! så man får kanske ta och köpa en högerstyrd bil och vänja sig.
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Post by AZAD »

Eler så kan du köpa en hardtop i efterhand.
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Ett tips kan vara att passa dig för den modell som kallas för 160.
Har ej sålts någon sådan i Sverige, men GB såldes ett antal.
Anses allmänt (?) att vara en modell som hamnade på marknaden
innan den var färdighutvecklad. Enligt rapporter från besvikna ägare så går bilen ej rent på lägre varv. Vissa bilar har dessutom problem med riktigt höga varvtal. Vad motorn saknar är en val anpassad ECU. Så klart kan problemet lösas med ex vis en Emerald 3D, men då bör du ta hänsyn till det extra utlägget när du köper bilen. En "vanlig" Elise som 120 hkr eller 135 är mycket lätta att få upp i runt 150 - 160 hkr. Utan ovannämnda problem.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Lasse H wrote:Ett tips kan vara att passa dig för den modell som kallas för 160.
Har ej sålts någon sådan i Sverige, men GB såldes ett antal.
Anses allmänt (?) att vara en modell som hamnade på marknaden
innan den var färdighutvecklad. Enligt rapporter från besvikna ägare så går bilen ej rent på lägre varv. Vissa bilar har dessutom problem med riktigt höga varvtal. Vad motorn saknar är en val anpassad ECU. Så klart kan problemet lösas med ex vis en Emerald 3D, men då bör du ta hänsyn till det extra utlägget när du köper bilen. En "vanlig" Elise som 120 hkr eller 135 är mycket lätta att få upp i runt 150 - 160 hkr. Utan ovannämnda problem.

hälsn
Lasse H
Vad jag läst så är den senare modellen helbiltypsgodkänd så den ska väl vara möjlig att inregistrera i sverige. Vad det beträffande körbarhet så har ju lotus släppt en uppgradering till ecun och kamtiderna så detta bör väl räcka! För att få ut 150-160 hkr i std elise så får man väl lägga 25-35 tusen! + att man bör väl fixa LSS och då blir standardbilen dyrare änn en 160 + att man får lampcovers spoiler och magnesiumfälgar!
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Du skulle ha köpt min Elise. Det var en Mustard Yellow (gulmetallic), 111s och dessutom svensksåld.

Då hade fått en bil med 165 hkr och de mesta i motorsportgodis och gick väldigt bra på banan dessutom, men nog om det.

Jag kan starkt rekommendera en S1:a och då framför allt en 111s. Jag tycker den ger mer i både motor och facelift, att den är värd de extra pengarna jämfört med den första S1:an.

Om du skall använda bilen på bana och är lite mer seriös gällande bankörning, så glöm LSS. Dessa är alldeles för mjuka i sin sättning och skall du köra lite hårdare så köp antingen Nitron eller Öhlins som är ställbara i hårdheten. LSS är endast ställbara i höjd och det var ingen funktion jag använde. Man ställer en höjd och sedan är det bra.

Ovan reflektioner är mina egna synpunkter. :winking:
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

kotten wrote:Du skulle ha köpt min Elise. Det var en Mustard Yellow (gulmetallic), 111s och dessutom svensksåld.

Då hade fått en bil med 165 hkr och de mesta i motorsportgodis och gick väldigt bra på banan dessutom, men nog om det.

Jag kan starkt rekommendera en S1:a och då framför allt en 111s. Jag tycker den ger mer i både motor och facelift, att den är värd de extra pengarna jämfört med den första S1:an.

Om du skall använda bilen på bana och är lite mer seriös gällande bankörning, så glöm LSS. Dessa är alldeles för mjuka i sin sättning och skall du köra lite hårdare så köp antingen Nitron eller Öhlins som är ställbara i hårdheten. LSS är endast ställbara i höjd och det var ingen funktion jag använde. Man ställer en höjd och sedan är det bra.

Ovan reflektioner är mina egna synpunkter. :winking:
Ja hade den varit billigare så hade jag kanske jort det! men nu är min buget begränsad! vad det gäller bankörning så är det något jag gärna vill testa på men aldrig gjort så LSS eller standard duger nog bra för mig. däremot mer krut vill man ju ha! så om det inte blir en fabrikstunad bil så får det bli ett kitt från dva eller ptp:)
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Marni !

Ja, det där med uppgradering kan ju vara en svår fråga, framförallt om man har alternativ att köpa en Elise 160. Det är sant att Lotus har tagit fram en uppgradering av ECUn, men den är ej gratis ! Emerald har den fördelen att du kan anpassa den till precis ditt eget behov, men en sådan är ju inte gratis den heller. Men det är inte många roliga saker som är gratis ! En fördel med att trimma själv är att du kan, med lite rymligt samvete, kolmma undan billigare med försäkringen. Åtminstone tills du behöver utnyttja försäkringen. 160:an är dyrare att försäkra än en vanlig Elise.

Men vill göra dig uppmärksam på att Lotus Elise Sport 160 (som det fulla namnet är) ej har magnesiumfälgar. Den har Victory Five Spoke 6x15 resp 8x16 alufälgar. Inget fel på dom, men det är ej extremt lätta fälgar. Ingår ej heller i Lotus "optionals". Den listan innehåller tätstegad vxl-låda, VHPD-motorn, catalyst replacement pipe och race-belägg för bromsarna. Vad däremot 160:an har är unika stolarvilka i broschyren kallas "special sculptured alacantara seat with either black, red or blue inserts".

Annars beträffande uppgraderingar delar jag Lasse J´s meddelade uppfattningar. Ett i England vanligt sätt att uppgradera väghållningen på S1:or är att montera S2:ans oe stötdämpare/fjädrar. Sägs ge en bra kompromiss mellan komfort och sportighet. Finns begagnade sådana att köpa från personer som bytt till andra på sina S2:or. Ex vis har jag till salu, men det finns fler på forumet.
Vad jag bestämt vill rekommendera dig att göra när du köpt en Elise, oavsett modell, så är det att byta bromsslangarna till Goodridge stålspunna slangar. Kostar under tusenlappen och förbättrar k-änsligheten i bromspedalen.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Ursäkta ! Korrekturläste ej förrän jag skickat inlägget. Menar att magnesiumfälgar ej finns i tillbehörslistan till Elise Sport 160.
Victory-fälgarna är oe.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

marni969 wrote:
kotten wrote:Du skulle ha köpt min Elise. Det var en Mustard Yellow (gulmetallic), 111s och dessutom svensksåld.

Då hade fått en bil med 165 hkr och de mesta i motorsportgodis och gick väldigt bra på banan dessutom, men nog om det.

Jag kan starkt rekommendera en S1:a och då framför allt en 111s. Jag tycker den ger mer i både motor och facelift, att den är värd de extra pengarna jämfört med den första S1:an.

Om du skall använda bilen på bana och är lite mer seriös gällande bankörning, så glöm LSS. Dessa är alldeles för mjuka i sin sättning och skall du köra lite hårdare så köp antingen Nitron eller Öhlins som är ställbara i hårdheten. LSS är endast ställbara i höjd och det var ingen funktion jag använde. Man ställer en höjd och sedan är det bra.

Ovan reflektioner är mina egna synpunkter. :winking:
Ja hade den varit billigare så hade jag kanske jort det! men nu är min buget begränsad! vad det gäller bankörning så är det något jag gärna vill testa på men aldrig gjort så LSS eller standard duger nog bra för mig. däremot mer krut vill man ju ha! så om det inte blir en fabrikstunad bil så får det bli ett kitt från dva eller ptp:)
Här kan du titta på några bilder på min gamla bil om du är intresserad.
http://web.telia.com/~u13142329/

Och här finns en bild på Sport 160 fälgarna
http://web.telia.com/~u13142329/bilder/ ... UL2_ST.jpg
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Jag är ganska "nyinläst" på Elise och jag har lärt mig följande om vad man "ska" göra med sin bil:
1 Förarkurs
2 Uppgradera väghållningen
3 Trimma motorn, om ens nödvändigt, t.o.m med 118hk så lär man klara sig rätt långt, rätta mig om jag har fel, men jag tror att de flesta håller med mig  :wave:

Själv så fick jag tag i en bil i din smak, Mustard Yellow S1-00 sv. såld 118hk+, LEDA dämpare, förstärkt bakvagn, magnesiumfälgar med A038, sportavgassystem, cold air intake, nylatron bussningar m.m.
Ska hämtas när permafrosten släpper...

MVH
Messerschmittern
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Jag är inte så insatt i dom olika Elise modellerna men de finns en ganska häftig elise tillsalu på blocket just nu.

http://www.blocket.se/vi/7469343.htm?ca=11_s

Tyvärr ratten på felsida (å de borde gväl innebära att priset är på tok för högt ?? ) men "team gold leaf" lacken är ju ganska häftig, funderar på att göra så med min europa.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

milton wrote:Jag är ganska "nyinläst" på Elise och jag har lärt mig följande om vad man "ska" göra med sin bil:
1 Förarkurs
2 Uppgradera väghållningen
3 Trimma motorn, om ens nödvändigt, t.o.m med 118hk så lär man klara sig rätt långt, rätta mig om jag har fel, men jag tror att de flesta håller med mig  :wave:

Själv så fick jag tag i en bil i din smak, Mustard Yellow S1-00 sv. såld 118hk+, LEDA dämpare, förstärkt bakvagn, magnesiumfälgar med A038, sportavgassystem, cold air intake, nylatron bussningar m.m.
Ska hämtas när permafrosten släpper...

MVH
Messerschmittern
Ja har också läst det och tycker det är bullshit! Vem vill inte ha mer krut när man stampar på gasen? sedan om man inte kan utnyttja kraften i svängarna är en annan femma men när det kommer en raka kommer dom väl till pass och när man ska rödljusrejsa:)

Grattis till bilen, vad fick du ge?
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Rickard wrote:Jag är inte så insatt i dom olika Elise modellerna men de finns en ganska häftig elise tillsalu på blocket just nu.

http://www.blocket.se/vi/7469343.htm?ca=11_s

Tyvärr ratten på felsida (å de borde gväl innebära att priset är på tok för högt ?? ) men "team gold leaf" lacken är ju ganska häftig, funderar på att göra så med min europa.
ja såg den och om man själv köpt den i england kunde man säkerligen fått den 50K billigare
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 3 guests