Exige S 220 hk

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

DJ wrote:
Säkert billigare och driftsäkrare än Lotus egen konvertering.


Billigare ? Säkert. Driftsäkrare ? Kanske.
Men den viktiga frågan är väl om det är bättre ?
Att motorn passar bättre i Elise/Exige än i en Corolla
kan väl ingen neka till ?
Men jag skulle gärna vilja veta vad som skiljer motoralternativen åt.
Är det samma vevaxel, lager, stötstänger, ventiler osv ?
Om svaret är ja, så blir Exige 220S lätt att trimma !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Lasse H wrote: **klipp, klipp**
stötstänger
**klipp, klipp**
STÖTSTÄNGER???  :eek:

OK, min gamla Lotus har stötstänger, men Elise/Exige har väl det inte hoppas jag!

:lol:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

DJ wrote:
Lasse H wrote: **klipp, klipp**
stötstänger
**klipp, klipp**
STÖTSTÄNGER???  :eek:

OK, min gamla Lotus har stötstänger, men Elise/Exige har väl det inte hoppas jag!

:lol:
haha
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag har varit i kontakt med:

TTE= Toyota Team Europe, Toyota-verkstäderna tillhandahåller deras sortiment. Spoilers, fjädrar, avgassystem m.m.

TTE skall ha en kompressor för 2zzge-motorn och även Blitz kompressor

TTE hade ingen och Blitz har jag inte kollat ännu.


Nu när Exige börjar komma till USA och man inte kan köpa den kompressormatade Exige'n så kommer dom säkert att erbjudna en kompressorsats "overthere".

Det finns någon firma som heter Ragnarhök Racing (tror jag) som kan ha något spännande.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
PeterF
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Wed 23 Oct, 2002 23:07
Location: Stockholm
Contact:

Post by PeterF »

Ett nytt popuärt turbokit i USA är Häss ProTurbo kit.

Kostar $5995 och ger ca 300 Nm och 280 hk

Läs allt på http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=17741

Film

http://www.hassturbo.com/video/lotus/lo ... kpit01.mpg

Image
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Daniel !

Ursäkta !! Vad säger man ?  :bow: Tänkte rätt skrev fel. Menade självklart stakar.

hälsningar
bortgjord
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Du ska inte vara ledsen Lasse, snön börjar att påverka mig också...  :down:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Post by EXCEL,PATRIK. »

Snälla skriv INTE mer om all snö. Jag trodde att Lotusen skulle kunna rulla ut ur garaget nu på lördag eller söndag, men inte. Nu har det dalat mer en massa "lappmögel" så nu är det en driva på en halvmeter utanför min garageport. Kanske till nästa helg att kunna få ut finbilen, köra en sväng lyssna på motorn och alla små kviddevitter som sjunger i träden.
Drömmar eller?

Må gott.
Patrik.
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Admin wrote:Ett nytt popuärt turbokit i USA är Häss ProTurbo kit.

Kostar $5995 och ger ca 300 Nm och 280 hk

Läs allt på http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=17741

Film

http://www.hassturbo.com/video/lotus/lo ... kpit01.mpg

Image
Wow, detta ser coolt ut. Undrar om det ser fullt ut i motorrummet så att besiktningen blir skeptisk?
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

snön skall väl ligga hela mars, helt otroligt för att vara skåne  :down:
Känns inte riktig läge att cabba ner när hela bilen är täckt med snö varje gång man kommer ut från jobbet.
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Enligt Sydsvenska Dagbladet idag är detta den mest snörika vintern i Skåne på 20 år. Till och med värre än i fjol.
Vad har vi gjort för ont ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

jag som skall hämta mina sommardäck nästa helg:-) de får väl ligga en månad till innan de kan träs på
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Man kanske skulle sälja bilen och köpa en snöskoter? :kopf:
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag kom i kontakt med två stycken Lotus dealers i Holland och Frankrike. Båda två kunde erbjuda trimsatser som nya till Exige S.

Denna trimsats innehåller: a smaller pulley on the compressor ,change the E.M.C. and fit bigger injectors

Detta ger totalt 265 hp för endast 1000 euro
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Knappt 10.000:- för den uppgraderingen måste vara oerhört prisvärt.
Men det visar (?) att mina förhoppningar om att motorerna i Exige, 220S och 240R bara skiljer sig i de detaljer som trimkit´en innehåller stämmer.
På Seloc har man skrivit att 220S har tagits fram för att kunna erbjuda en tryckmatad Exige till hela den Europeiska marknaden utan att behöva begränsa serien till 50 exemplar, vilket är ett måste för SVA. Därför trimmade man ner 240R, så att en svagare version skulle klara bl a avgas- och bullerbestämmelserna inom EU. Att sedan kunderna själva ser till att motorerna och kompressorerna ges möjligheter att visa sin fulla potential är ju inget som är att förvåna sig över. Dessutom verkar det till att vara smygtrimningar då det knappast går att se varken för en besiktningsman från Bilprovningen eller försäkringsbolagen.
Bara synd att Eliserna, och Exige, tycks bli tyngre för varje generation.
Inte långt kvar till ett ton !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests