Har alla Exige S2 Toyota-motor?
Har alla Exige S2 Toyota-motor?
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Tack, vad bra. Jo, det var originalmotorn jag syftade på.Admin wrote:Ja (från fabrik)
Har förresten aldrig sett en Honda/Audi/Ford konverterad Exige S2.
Med 2zz-ge original så känns kanske en konvertering mindre nödvändig, kompressorkit ligger väl närmre till hands.
Vilka Ford-motorer har du sett i konvertering av Elise/Exige? Är det Ford/Mazda Duratec/MZR ??
En MZR 2.3 DISI Turbo med 260hk/380Nm original vore nästintill skräckinjagande i Elisen.
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Duratec är fords senaste motorfamilj, lätta och trimvänliga, runt 90 kg om jag inte minns helt fel och levererar glatt 200+ hk med rätt trimgrejer. Skall tydligen vara ärvda från Mazda och heter där MZR.Admin wrote:Har inte så stor koll, men de brukar prata om "Duratec". Dock är Honda det absolut vanligaste.
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Honda K20A (eller JDM) + ev. kompressor, Audi 1,8L+turbo, Ford Duratec 2l eller 2,3 l, Rover K 1,9L eller 2,0L.Admin wrote:Har inte så stor koll, men de brukar prata om "Duratec". Dock är Honda det absolut vanligaste.
Kolla effekter här http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplot/index.htm
Mkt intressant läsning!!!
Cai, Belgien men svensk
Kan väl bidra med att en italiensk firma har specialiserat sig på att stoppa in en Alfa Romeo V6 i Eliser. Kanske inte marknadens lättaste motor, men den har ju ett vackert ljud. Och ett bra effektuttag. Har dock ej koll på om de fortfarande gör sådana konversioner, eller det bara var under Elise S1 epoken.
Sen finns det ju tyska Esthi (Brandes & Dschüdow) med riktigt grymma ombyggnader av Elise S2. Använder sig av turboladdade Audimotorer. Tidn evo testade en sådan för ett par år sedan och den bilen hade uppgivna 414 bhp från en 2,671 liters V6 med dubbelturbo. Karossen var försedd med vingar, kjolar, spoilers och kylluftsintag/utsläpp. Var tydligen tämligen snabb ! Gjorde med Colin Goodwin bakom ratten 182 mph på en autobahn. Sen kom trafik i vägen.
hälsn
Lasse H
Sen finns det ju tyska Esthi (Brandes & Dschüdow) med riktigt grymma ombyggnader av Elise S2. Använder sig av turboladdade Audimotorer. Tidn evo testade en sådan för ett par år sedan och den bilen hade uppgivna 414 bhp från en 2,671 liters V6 med dubbelturbo. Karossen var försedd med vingar, kjolar, spoilers och kylluftsintag/utsläpp. Var tydligen tämligen snabb ! Gjorde med Colin Goodwin bakom ratten 182 mph på en autobahn. Sen kom trafik i vägen.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Någon som vet vad blev det av RST-V8-Elisen?
http://www.rst-v8.com
http://www.rst-v8.com
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Har ej sett något i någon av de tidningar jag brukar läsa. Men visst är detta alternativ ett av de allra mest spännande. Låg vikt, höga varvtal, hur mycket effekt som helst ! I ett grymt bra chassie. Kan det bli bättre ?
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Vad jag vet så har Sinclaires i London lagt ned projektet att stoppa in den motorn i en Elise. Kostnaden för denna ligger någonstans runt 25000 GBP.Nillet wrote:Någon som vet vad blev det av RST-V8-Elisen?
http://www.rst-v8.com
Istället säljer Sinclaires bröderna Edwards Honda-konversion. Ska vara någon 1000 GBP billigare än Simon Scuffhams spec. MarkA har en sprillans en. Såg tråden i helgen på Seloc.
Cai, Belgien men svensk
Vad använder de för ECU vid Honda-konvertering?
Honda-konvertering verkar onekligen vara mest "bang for the buck".
En skapligt ny K20A motor & 6-petad låda kostar (t.o.m. i Sverige) tillsammans mindre än vad enbart ett fullportat topplock till K-motorn gör.
Så jag undrar vad som ingår i de otroliga prislapparna jag såg för en nyckelfärdig Honda-konvertering på firma. Motor/vxl.låda, ECU, mappning på rullande landsväg, en arbetsvecka i verkstaden...
Den andra hälften av prislappen, då?
Vad får man för den?
Honda-konvertering verkar onekligen vara mest "bang for the buck".
En skapligt ny K20A motor & 6-petad låda kostar (t.o.m. i Sverige) tillsammans mindre än vad enbart ett fullportat topplock till K-motorn gör.
Så jag undrar vad som ingår i de otroliga prislapparna jag såg för en nyckelfärdig Honda-konvertering på firma. Motor/vxl.låda, ECU, mappning på rullande landsväg, en arbetsvecka i verkstaden...
Den andra hälften av prislappen, då?
Vad får man för den?
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests