Har alla Exige S2 Toyota-motor?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Har alla Exige S2 Toyota-motor?

Post by DJ »

:kopf:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
PeterF
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Wed 23 Oct, 2002 23:07
Location: Stockholm
Contact:

Post by PeterF »

Ja (från fabrik)

Har förresten aldrig sett en Honda/Audi/Ford konverterad Exige S2.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Admin wrote:Ja (från fabrik)

Har förresten aldrig sett en Honda/Audi/Ford konverterad Exige S2.
Tack, vad bra. Jo, det var originalmotorn jag syftade på.

Med 2zz-ge original så känns kanske en konvertering mindre nödvändig, kompressorkit ligger väl närmre till hands.

Vilka Ford-motorer har du sett i konvertering av Elise/Exige? Är det Ford/Mazda Duratec/MZR ??

En MZR 2.3 DISI Turbo med 260hk/380Nm original vore nästintill skräckinjagande i Elisen.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
PeterF
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Wed 23 Oct, 2002 23:07
Location: Stockholm
Contact:

Post by PeterF »

Har inte så stor koll, men de brukar prata om "Duratec". Dock är Honda det absolut vanligaste.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Admin wrote:Har inte så stor koll, men de brukar prata om "Duratec". Dock är Honda det absolut vanligaste.
Duratec är fords senaste motorfamilj, lätta och trimvänliga, runt 90 kg om jag inte minns helt fel och levererar glatt 200+ hk med rätt trimgrejer. Skall tydligen vara ärvda från Mazda och heter där MZR.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Admin wrote:Har inte så stor koll, men de brukar prata om "Duratec". Dock är Honda det absolut vanligaste.
Honda K20A (eller JDM) + ev. kompressor, Audi 1,8L+turbo, Ford Duratec 2l eller 2,3 l, Rover K 1,9L eller 2,0L.

Kolla effekter här http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplot/index.htm

Mkt intressant läsning!!!
Cai, Belgien men svensk
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

I vilka bilar satt det K-motorer som 1.9 och 2.0 ???

Kan 2.0 vara motorn från t.ex. Rover 620 ?? (som finns med 200 hk turbo original... :bold: ) och då borde passa "bolt on" på växellåda och i motorfästen...
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
PeterF
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Wed 23 Oct, 2002 23:07
Location: Stockholm
Contact:

Post by PeterF »

DJ wrote:I vilka bilar satt det K-motorer som 1.9 och 2.0 ???
Det är väl uppborrade K 1,8
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

1,9 är väl bara strokad och 2,0 är både strokad och borrad.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Jaha, där ser man.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Kan väl bidra med att en italiensk firma har specialiserat sig på att stoppa in en Alfa Romeo V6 i Eliser. Kanske inte marknadens lättaste motor, men den har ju ett vackert ljud. Och ett bra effektuttag. Har dock ej koll på om de fortfarande gör sådana konversioner, eller det bara var under Elise S1 epoken.
Sen finns det ju tyska Esthi (Brandes & Dschüdow) med riktigt grymma ombyggnader av Elise S2. Använder sig av turboladdade Audimotorer. Tidn evo testade en sådan för ett par år sedan och den bilen hade uppgivna 414 bhp från en 2,671 liters V6 med dubbelturbo. Karossen var försedd med vingar, kjolar, spoilers och kylluftsintag/utsläpp. Var tydligen tämligen snabb ! Gjorde med Colin Goodwin bakom ratten 182 mph på en autobahn. Sen kom trafik i vägen.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Någon som vet vad blev det av RST-V8-Elisen?
http://www.rst-v8.com
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Har ej sett något i någon av de tidningar jag brukar läsa. Men visst är detta alternativ ett av de allra mest spännande. Låg vikt, höga varvtal, hur mycket effekt som helst ! I ett grymt bra chassie. Kan det bli bättre ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Nillet wrote:Någon som vet vad blev det av RST-V8-Elisen?
http://www.rst-v8.com
Vad jag vet så har Sinclaires i London lagt ned projektet att stoppa in den motorn i en Elise. Kostnaden för denna ligger någonstans runt 25000 GBP.
Istället säljer Sinclaires bröderna Edwards Honda-konversion. Ska vara någon 1000 GBP billigare än Simon Scuffhams spec. MarkA har en sprillans en. Såg tråden i helgen på Seloc.
Cai, Belgien men svensk
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Vad använder de för ECU vid Honda-konvertering?

Honda-konvertering verkar onekligen vara mest "bang for the buck".

En skapligt ny K20A motor & 6-petad låda kostar (t.o.m. i Sverige) tillsammans mindre än vad enbart ett fullportat topplock till K-motorn gör.

Så jag undrar vad som ingår i de otroliga prislapparna jag såg för en nyckelfärdig Honda-konvertering på firma. Motor/vxl.låda, ECU, mappning på rullande landsväg, en arbetsvecka i verkstaden...

Den andra hälften av prislappen, då? :kopf:
Vad får man för den?
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests